بدبوهایی که با سرطان روده بزرگ مبارزه می کنند!

بررسی‌های جدید محققان چینی نشان می‌دهد سیر و پیاز علاوه بر اینکه طعم خوبی به غذاها می‌بخشند از بدن افراد در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ محافظت می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیر، پیاز، تره فرنگی، پیاز کوهی و موسیر به عنوان اعضای خانواده سبزیجات آلیوم (allium vegetables) شناخته می‌شوند. بررسی‌های پیشین نشان داده است ترکیبات خاصی نظیر "فلاونول‌ها" و ترکیبات "اورگانوسفورها" در اینگونه سبزیجات وجود دارد که به لحاظ زیستی فعال هستند و از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کنند.

به گفته محققان سبزیجاتی که در خانواده آلیوم‌ها قرار دارند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش دهند. مزایای این سبزیجات به دلیل وجود ترکیبات سولفوری است. اگرچه مکانیسم دقیق این ترکیبات هنوز مشخص نیست اما فرضیه‌ها بر این اصل استوار است که پیاز دارای موادی است که از رشد تومورها جلوگیری می‌کند. این سبزی پرخاصیت منبع خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که باعث می شود بدن افراد در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

محققان چینی به تازگی در مورد این موضوع بررسی کرده اند که آیا مصرف سیر و پیاز می‌تواند از ابتلا به سرطان روده بزرگ (colorectal cancer) پیشگیری کند یا خیر؟ آن‌ها ۸۳۳ فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ و ۸۳۳ فرد سالم را که از لحاظ سن، جنسیت و محل زندگی در شرایط یکسان قرار داشتند، مورد بررسی قرار دادند. هر یک از شرکت کنندگان به پرسشنامه‌ای در مورد رژیم غذایی و میزان مصرف غذاها پاسخ دادند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد ارتباط چشمگیری میان مصرف سبزیجات آلیوم و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد، به گونه‌ای که میزان ابتلا به این نوع سرطان در افراد بزرگسال که بالاترین میزان سبزیجات آلیومی را مصرف می‌کردند، ۷۹ درصد کمتر از افرادی بود که پایین‌ترین میزان مصرف را داشتند.

محققان دریافتند که هر چه افراد میزان بیشتری از این نوع سبزیجات را مصرف کنند، از بدن خود در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ، محافظت بهتری به عمل خواهند آورد و این  ارتباط در میان زنان و مردان به طور یکسان دیده شد.

کد خبر 368624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.