ترکیبات خمیردندان و ارتباط آن با آنتی بیوتیک‌ها/تخم مرغ تهدیدی برای دیابتی‌ها نیست

خطر ترکیبات لوازم آرایشی برای رشد کودکان، تاثیر میوه بلوبری در کاهش مشکلات قلبی عروقی و درمان آلزایمر با گیاه دارویی "یربا سانتا" را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماده «تریکلوزان» یک ماده فعال دارای خواص آنتی باکتریال است که به خمیردندان، دهان شویه ها و لوازم آرایشی افزوده می‌شود. حتی این ماده به منظور کاهش یا پیشگیری از رشد باکتری‌ها، به پوشاک، اسباب بازی‌ها و کارت‌های اعتباری هم افزوده می‌شود.

محققان دانشگاه واشنگتن عنوان می کنند قرارگیری در معرض تریکلوزان ممکن است به طور سهوی موجب تحریک باکتری‌ها به گونه‌ای شود که آنها بتوانند در مقابل تجمع کُشنده آنتی بیوتیک ها، از جمله آنتی بیوتیک های مورداستفاده در درمان عفونت های مجاری ادراری، طاقت بیاورند.

عفونت مجاری ادراری زمانی روی می‌دهد که باکتری ها، عمدتا باکتریe coli، وارد مجرای ادرار شده و ایجاد عفونت می‌کند. معمولا از آنتی بیوتیک Cipro برای نابودی باکتری ها و درمان عفونت استفاده می‌شود.

محققان با آزمایش موش ها دریافتند آنهایی که آب آغشته به تریکلوزان نوشیده بودند، دارای میزانی تریکلوزان در ادرارشان بودند.

بعد از درمان آنتی بیوتیکی، موش‌های که در معرض تریکلوزان قرار گرفته بودند دارای میزان بالا باکتری در ادرار و دیواره مثانه آنها بودند، اما در موش های بدون قرارگیری در معرض این ماده، تعداد باکتری‌ها به مراتب کمتر بود.

محققان متوجه شدند شمار باکتری ها در ادرار موش های قرارگرفته در معرض تریکلوزان ۱۰۰ برابر بیشتر بود از اینرو تاثیر درمان آنتی بیوتیکی به مراتب کمتر می شود.

دیابتی‌ها در معرض  کمردرد هستند

محققان دانشگاه سیدنی با بررسی هشت مطالعه قبلی دریافتند دیابت و کمردرد به طور همزمان باهم وجود دارند، اگرچه هنوز رابطه مستقیم بین این دو اثبات نشده است.

مانوئلا فریرا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: "به نظر می رسد دیابت و کمردرد و گردن درد تا حدودی باهم مرتبط هستند. هنوز نحوه وجود این ارتباط مشخص نیست."

وی در ادامه می افزاید: "دیابت نوع۲ و کمردرد هر دو رابطه قوی ای با چاقی و عدم تحرک فیزیکی دارند. نتایج یافته‌های ما نشان می‌دهد کنترل وزن و فعالیت فیزیکی نقش مهم و اساسی در حفظ سلامت دارند."

طبق گزارش محققان، حدود ۳۸۲ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت نوع۲، شایع ترین نوع بیماری، هستند.

درمان آلزایمر با گیاه دارویی "یربا سانتا"

محققان در مطالعه ای جدید دریافتند وجود یک ماده شیمیایی ضدالتهابی و محافظ اعصاب در داروی گیاهی "یربا سانتا" بومی کالیفرنیا می تواند به درمان بیماری آلزایمر کمک کند.

بیماری آلزایمر یک علت اصلی مرگ محسوب می شود و از آنجاییکه سن فاکتور پرخطر اصلی در این زمینه است، محققان در جستجوی راه های مقابله با تاثیرات افزایش سن بر مغز هستند.

شناسایی ماده موسوم به «استروبین»، به عنوان یک ماده محافظ اعصاب، یک گام امیدبخش در این مسیر بوده است.

قبایل بومی کالیفرنیا از گیاه یربا سانتا معروف به «گیاه مقدس» به خاطر خواص درمانی اش استفاده می کردند. دم نوش برگ های این گیاه برای درمان مشکلات تنفسی، تب و سردرد استفاده می شود. خمیر حاصل از این گیاه برای درمان زخم ها، کاهش درد عضلات شکم و رماتیسم استفاده می شود.

محققان در بررسی های آزمایشگاهی مولکولی موسوم به استروبین را شناسایی کردند. آنها این ماده را از لحاظ تاثیر بر سلول های عصبی موش آزمایش کردند. آنها دریافتند این ماده دارای تاثیر ضدالتهابی بر سلول های مغزی موسوم به microglia است.

میوه بلوبری در کاهش مشکلات قلبی عروقی موثر است

ترکیبات گیاهی موجود در بلوبری که عامل بنفش بودن رنگ این خوراکی به حساب می‌آیند به طور چشمگیری سلامت سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌دهند.

فشارخون بالا که در مراحل اولیه با هیچ علائم مشخصی همراه نیست به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود و تقریبا در آمریکا از هر سه فرد بزرگسال یک نفر به این عارضه دچار است. این بیماری موجب می‌شود فشار مضاعفی بر سیستم قلبی عروقی وارد شود که در طولانی مدت به نارسایی قلبی، کلیوی و سکته مغزی منجر خواهد شد.

کارشناسان موسسه ملی سلامت در آمریکا به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌کنند با رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف مواد غذایی سالم، ورزش کردن، خودداری از استعمال سیگار و کنترل وزن، بیماری خود را مهار کنند.

متخصصان انگلیسی در این بررسی جدید به مطالعه روی خوراکی‌هایی پرداختند که به طور ویژه سلامت عروق را حفظ می‌کنند. آنها به انجام آزمایشات دقیق روی تاثیرات بلوبری بر سیستم قلبی عروقی پرداخته و دریافتند که تاثیر مثبت این میوه بر سیستم قلبی عروقی از ماده آنتوسیانین موجود در آن ناشی می‌شود.

این متخصصان مشاهده کردند که مصرف روزانه ۲۰۰ گرم بلوبری برای مدت زمان یک ماه کاهش پنج میلی‌متر جیوه فشارخون را به همراه داشته‌ است. متخصصان خاطر نشان کردند که این میزان کاهش فشارخون معمولا از طریق مصرف دارو امکان‌پذیر است.   

خطر ترکیبات  لوازم آرایشی  برای رشد کودکان

در این بررسی آمده‌ است: استفاده زنان از محصولات مراقبتی شخصی به خصوص لوازم آرایشی و کرم‌های مرطوب کننده در دوران بارداری، سلامت فرزندانِ آنها را به خطر انداخته و این کودکان را در معرض ابتلا به مشکلات مهارت‌های حرکتی قرار می‌دهد.

در این بررسی همچنین تاکید شده که محصولاتی از قبیل اسباب بازی کودکان و ظروف نگه‌دارنده مواد غذایی، حاوی ترکیب‌های شیمیایی هستند که بر عملکرد سیستم حرکتی نوزاد در حال رشد تاثیرات مخربی به همراه دارد.

گروهی از متخصصان دانشگاه کلمبیا بر اساس بررسی‌های اخیر خود دریافتند مادرانی که در اواخر دوران بارداری در معرض ترکیب شیمیایی فتالات قرار می‌گیرند فرزندان خود را با این خطر مواجه می‌کنند.

زنان از طریق بلع یا تماس پوستی در معرض ترکیب شیمیایی فتالات قرار می‌گیرند. در این بررسی متخصصان به ارزیابی سطح فتالات در نمونه ادرار زنان در اواخر دوران بارداری و فرزندان آنان در سنین سه، پنج و هفت سال پرداختند.

یکی از متخصصان ارشد این مطالعه گفت: وضعیت مهارت‌های حرکتی تقریبا در یک سوم از این کودکان کمتر از حد متوسط بوده‌ است. همچنین کودکانی که دچار مشکلات حرکتی بوده‌اند در انجام فعالیت‌های روزانه‌شان چالش داشته و میزان افسردگی، اضطراب و اختلال‌های رفتاری در آنان بیشتر بوده‌ است.

به گزارش مدیکال دیلی، به گفته متخصصان، این مطالعه تاکید کننده شواهدی است که پیش از این در مورد مضرات ماده شیمیایی فتالات برای کودکان بدست آمده‌ است. علاوه بر اینها، این ماده خطر ابتلا به آسم و نارسایی‌های شناختی را نیز افزایش می‌دهد.  

بی خوابی، خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد

اختلالات خواب به قدرت تفکر، تعقل، مهارت تصمیم‌گیری، سلامت حافظه و تعادل در ترشح هورمون‌های جنسی آسیب می زند و پراشتهایی، ناتوانی در کنترل استرس و اختلالات بینایی ایجاد می‌کند.

بسیاری از مبتلایان به بی خوابی، از داروهای آنتی هیستامین به عنوان خواب آور استفاده می‌کنند؛ در صورتی که این داروها برای درمان آلرژی استفاده می‌شوند و خواب آوری این داروها، در حقیقت یک اثر جانبی و سوء محسوب شده و اقدامی کاملا اشتباه است.

مطلق با بیان اینکه تغذیه نادرست در تشدید بی خوابی بسیار موثر است، افراد باید حداقل ۲ تا سه ساعت قبل از خواب، وعده غذایی اصلی خود را مصرف کنند؛ زیرا عدم هضم کامل مواد غذایی و پربودن معده باعث اختلالات گوارشی و در نتیجه خواب آشفته می‌شود و افرادی که زمان صرف وعده غذایی و خواب آنها همزمان است، خواب خوبی را تجربه نمی‌کنند.

بهتر است غذاهای شور، پر پروتئین و چرب، به عنوان آخرین وعده غذایی در روز مصرف نشوند، زیرا غذاهای شور و پر پروتئین با کم کردن آب بدن باعث تشنگی فرد شده و فرد را در اواسط خواب به علت تشنگی بیدار می کنند.

ویتامین های گروه B به ویژه B۳ به بهبود بی خوابی کمک می کنند و با مصرف سیب زمینی، قارچ، ذرت و گندم می توان این ویتامین ها را در بدن ذخیره کرد. افرادی که دچار بی خوابی هستند، می‌توانند منیزیم بدن خود را با خوردن سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو، کلم پیچ و کدوتنبل بالا برده تا خواب آرامی را تجربه کنند.

از خوردن کافئین و ترکیبات آن مانند شکلات، چای و نوشابه دوری کرده و به جای آنها از آب آلبالو استفاده شود زیرا ملاتونین بالایی دارد و کیفیت خواب را افزایش می دهد.

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و آهن نیز از کم‌ خونی جلوگیری کرده و خواب راحتی را به وجود می آورد، گوشت بدون چربی، تخم ‌مرغ و حبوبات از منابع مهم آهن و انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، تخم کتان و گردو از منابع مهم امگا ۳ هستند.

پرخوابی یا خواب زیاد به دلایل مختلفی مانند اختلال در سوخت و ساز بدن یا تغذیه نامناسب در افراد مشاهده می شود که در بیشتر موارد برای سلامت بدن و همچنین سلامت روانی فرد مضر است.

در افرادی که بیش از اندازه در طول روز می خوابند، بیماری های قلبی و عروقی، شایع تر است و توصیه می شود از خوردن غذاهایی مانند ماست، انواع ترشی، دوغ و بادمجان در شب خودداری شود.

مصرف مقدار زیادی چربی، شکر، کربوهیدرات ها موجود در میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، شیر و فرآورده های لبنی در ابتدای روز نه تنها سلامت فرد را به خطر می اندازد بلکه به فرد احساس خستگی و بی حالی می دهد و سبب می شود مدام احساس خواب آلودگی کند.

تخم مرغ برای دیابتی‌ها خطرناک نیست

تخم مرغ یک غذای کم کربوهیدرات و منبع خوبی از پروتئین برای افراد مبتلا به دیابت است. تخم مرغ یک پروتئین کامل است، به این معنی که شامل تمام ۹ آمینو اسیدهایی است که بدن توانایی تولید آن را ندارد و مردم باید از رژیم غذایی خودشان به دست آورند. انجمن دیابت آمریکا (ADA) اظهار داشت که تخم مرغ برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است چرا که شاخص گلیسمی پایین آن بر میزان قند خون افراد اثر کمتری دارند.

دیابت می تواند تعادل LDL) و HDL )کلسترول در بدن را تحت تاثیر قرار دهد. داشتن دیابتفرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دهد. برخی از مردم نگران هستند که خوردن تخم مرغ باعث افزایش سطح کلسترول می‌شود و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. اما افراد مبتلا به دیابت می‌توانند تخم مرغ را به عنوان بخشی از رژیم سالم استفاده کنند. طبق توصیه پزشکان افراد مبتلا به دیابت باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول در روز مصرف کنند.

تخم مرغ بزرگ حاوی حدود ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است این در حالیست که تحقیقات در حال حاضر نشان می‌دهند که کلسترول موجود در غذاها تاثیر کمی در افزایش کلسترول کلی بدن دارد. در عوض، مصرف مواد غذایی با محتوای پر چرب اشباع شده است که خطرناک است و  باعث افزایش سطح کلسترول شود .

مطالعه ای از سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که خوردن تخم مرغ به طور منظم می تواند قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. در حال حاضر محققان نشان می‌دهند که خوردن یک تخم مرغ در روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

کد خبر 368620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.