افزایش سطح آگاهی فرهنگی نقش بسزایی در توسعه ایمنی و مدیریت شهری دارد

معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق آتش نشانی شهرداری تهران گفت: متأسفانه گاهی می بینیم که به دلایل بسیار ساده حوادث بزرگی اتفاق می افتد و به نظر می‌رسد مدیریت شهری، می تواند در پیگیری از وقوع بسیاری از این حوادث کمک کند، البته مدیریت شهری نیز نیاز به یک قانون دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود قدیری در بازدید از غرفه خبرگزاری ایمنا در نمایشگاه آتش‌نشانی و ایمنی شهری اظهار کرد: تجارب فعالیت در این چند سال نشان می دهد به اندازه‌ای که مسائل فرهنگی و دانش عمومی به ایمنی مردم، جامعه و شهر کمک می کند، امکانات و ساختار فیزیکی اثرگذار نیست.

وی افزود: افزایش سطح آگاهی فرهنگی نقش بسزایی در توسعه ایمنی و مدیریت شهری دارد، اگر مردم یاد بگیرند چگونه رفتار کنند تا حادثه ای اتفاق نیفتد و یا اگر حادثه ای نیز رخ داد چگونه برخورد کنند، به طور حتم خسارت ها و تلفاتی که به جامعه وارد می شود، بسیار کم خواهد بود.

معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق آتش نشانی شهرداری تهران تصریح کرد: اگر مردم آگاه باشند سطح حوادث حتی در سازه های ناایمن هم کاهش پیدا می کند، برعکس اشنا نبودن مردم با اصول ایمنی می تواند باعث بروز حوادث بزرگ در ساختارهایی شود که از نظر مهندسی، طراحی و اجرا درست ساخته شده اند.

وی خاطرنشان کرد: حال نقش رسانه ها در این زمینه بیش از پیش پررنگ می‌شود، رسیدن به یک جامعه آگاه و با رفتار صحیح مستلزم آن است که رسانه ها تقویت شوند، البته رسانه ها باید بدانند در عصر حاضر روش‌های قدیمی پاسخ نمی دهد و لازم است با شیوه‌های اطلاع رسانی جدید مسایل ایمنی را به جامعه منتقل کنند.

قدیری تصریح کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که به اندازه‌ای حجم اطلاعات زیاد و مختلف است که مردم خسته می شوند، بنابراین باید نکات اساسی را اولویت بندی کنیم و در اختیار جامعه قرار دهیم؛ اما نهادهای عمومی، دولت، سازمان های عمومی آتش نشانی نیز باید به تقویت رسانه ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم کمک کنند.

وی گفت: متأسفانه گاهی می بینیم که به دلایل بسیار ساده حوادث بزرگی اتفاق می افتد و به نظر می‌رسد مدیریت شهری، می تواند در پیگیری از وقوع بسیاری از این حوادث کمک کند، البته مدیریت شهری نیز نیاز به یک قانون دارد، اکنون در مدیریت شهری به دلیل پراکندگی مسئولیت ها هیچ کس نمی تواند به طور مطلق بگوید که می توانیم مثلاً ۸۰ یا ۹۰ درصد در مدیریت فرهنگی و اجتماعی مردم نقش داشته باشیم.

معاون حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق آتش نشانی تهران خاطرنشان کرد: اگر رسانه ها بتوانند این نقاط را شناسایی و رسانه‌ای کنند به مدیریت بهینه شهری کمک خوبی می‌شود.

وی با اشاره به میزان اثرگذاری برگزاری این نمایشگاه ها اظهار کرد: چنین نمایشگاه ها کمک می کند که متخصصان و کسانی که در حوزه ساخت و ساز و حوزه مدیریت ایمنی شهری فعالیت می کنند، بدانند چه امکانات، تسهیلات و ظرفیت‌هایی وجود دارد که بتوان از آن ها استفاده کرد.

قدیری گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه ها به شرطی موثر واقع می شود که برنامه منسجمی در خصوص مدیریت ایمنی شهری و نیز اختیارات حقوقی و قانونی لازم وجود داشته باشد.

کد خبر 368618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.