۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
چوب حراج بر اعتبار علمی کشور

مصوبات تاثیرگزاربهارستان نشینان، شهردار بدهکاری که طلبکار است، اتمام فرار مالیاتی آستان قدس رضوی، خط و نشان‌های دریابان و سخنان رییس جمهوردر جمع شرکت‌های دانش‌بنیان از مهمترین عناوین خبری امروز یکشنبه ۵ اسفند - روزنامه‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده نمایندگان مجلس روزگذشته تعدادی دیگر از بندها و تبصره‌های مهم سندمالی ۹۸ را به تصویب رساندند. براساس تصمیم نمایندگان مجلس چند اتفاق مهم رخ داد، ضمن این که آستان قدس و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح مکلف به پرداخت مالیات شدند، دو پیشنهاد جنجالی برخی نمایندگان مجلس یعنی سهمیه بندی بنزین و اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی و پرداخت یارانه نقدی فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد رأی نیاورد و مقرر شد سه دهک بالای درآمدی از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف شود.

مصوبات روز گذشته صحن علنی مجلس شورای اسلامی به صفحه نخست روزنامه ایران رسید و این روزنامه در تیتر یک خود نوشت: «دو تصمیم مهم بودجه‌ای مجلس برای سال ۱۳۹۸» ایران در ادامه افزود: نمایندگان مجلس در بودجه ۹۸ نیروهای مسلح را مکلف به کسر کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی از حقوق ماهانه آنها کردند. به موجب مصوبه مجلس، در راستای اجرای ماده ۱۱۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، ‌نیروهای مسلح مکلف شدند کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی را از حقوق ماهانه آنان کسر و به حساب خزانه‌داری کل‌کشور واریز کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روزگذشته با انتقال عواید اصلاح قیمت سوخت به مردم نیز مخالفت کردند، روزنامه دنیای اقتصاد نیز صفحه نخست خود را به تصمیمات روزگذشته بهارستان نشینان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «رد طرح برد - برد بنزین»؛ دنیای اقتصاد افزود: روز گذشته نمایندگان مجلس، مهم‌ترین طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بنزین را رد کردند. طرحی که به هر ایرانی، یک سهمیه ماهانه با قیمت هزار تومان تعلق می‌گرفت و مازاد بر سهمیه باید از بازار آزاد تأمین می‌شد. به این ترتیب خانوارهای فاقد خودرو می‌توانستند با فروش سهمیه خود، از یارانه نقدی بهره‌مند شوند. این طرح از حمایت نهادهای پژوهشی و رسانه‌ای مختلف برخوردار بود، اما مورد تأیید نمایندگان قرار نگرفت. جالب اینکه در روزی که اصلاح نظام یارانه بنزین رد شد، «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» در گزارشی عواید این اصلاحات را یادآوری کرد.

محاسبات گزارش نشان می‌داد با قیمت فعلی بنزین، دولت سالانه معادل ۱۴۵ هزار میلیارد تومان یارانه غیرهدفمند می‌پردازد که معادل درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال آتی است. نکته حیرت‌آور بهره‌مندی ۲۵ درصدی دهک دهم (ثروتمندترین) در مقابل ۳ درصدی دهک‌ فقیرترین در این گزارش است. اصلاح نظام یارانه‌ای عایدی ماهانه ۲۰۰ هزار تومانی را برای خانوارهای بدون خودرو داشت. علاوه‌بر این، کاهش قاچاق، افزایش تاب‌آوری اقتصاد در برابر تحریم، اصلاح الگوی مصرف و... نیز از دیگر عواید طرح بود. اما اکثریت نمایندگان به دلایل نامعلوم با انتقال منافع یارانه سوخت به خانوارهایی که فاقد خودرو هستند و هیچ سهمی از یارانه سوخت ندارند، مخالفت کردند.

روزنامه صدای اصلاحات به برسی وضعیت اقتصاد در دولت دواردهم پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «اقتصاد ویترینی روحانی»؛ صدای اصلاحات در ادامه نوشته است: بعد آر آن که برجام به عنوان مهم‌ترین سند بین المللی ایران و آمریکا روی کار آمد و پای آن به اقتصاد ایران باز شد؛ تنها نام آن کافی بود تا نور امید و تغییر به اقتصاد کشور برگردد اما با گذشت زمان، تجارب داخلی در کشور نشان داد که مردم با یک اقتصاد ویترینی طرف هستند و از اقدامات و تصمیمات جنجالی برای بهبود روند اقتصادی، فقط نام آن را یدک می‌کشند در حالی که هیچ اثر مستقیمی بر روی زندگی و سفره‌های مردم بر جای نگذاشت. روزی نیست که صدای ناعدالتی اقتصادی و مشکلات مردم شنیده نشود هر کجای شهر می‌توان نارضایتی‌های فعالان اقتصادی را دید و بی اثر بودن تصمیمات دولت در این گونه موارد باید روشن بینی و تجدید نظر را برای دولت به وجود بیاورد.

روزنامه خراسان نیز صفحه نخست خود را به ٖ حضور رییس جمهوردر جمع مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین اختصاص داد و به نقل از او در تیتر یک خودنوشت: «با فناوری می‌توان فشارهای دشمن را کم کرد» رییس جمهور با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنم تا برخی مشکلاتی را که دوستان درباره مجوزها، حمایت‌ها و خریدهای خاص مطرح کردند، طی صحبتی که با اعضای دولت خواهم داشت، برطرف کنم. وی با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان شما تنها به زندگی و رفاه مردم کمک نمی‌کنند، افزود: شما به عدالت و مبارزه با فساد هم کمک می‌کنید. اگر بخواهیم بسیاری از رانت‌ها و فسادها را از بین ببریم راهش شفافیت و دولت الکترونیک است و راه دیگری ندارد.

روزنامه ابتکار نیز عکس یک امروز خود را به سخرانی روزگذشته رییس جمهور در حاشیه مراسم بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل حسن روحانی نوشت: «باید همه فرصت‌ها را به نسل جوان بدهیم» حسن روحانی ٖبا بیان اینکه مسئولان کشور در تمام رده‌ها باید بپذیرند اگر می‌خواهیم از نوآوری بومی خودمان استفاده کنیم ممکن است اشکال هم پیش آید، اظهار کرد: از صد مورد استفاده از نوآوری‌های خودمان ممکن است ۱۰ مورد هم ایراد داشته باشد اشکالی ندارد همان که بتوانیم از ۹۰ مورد دیگر استفاده کنیم خوب است و باید مشکلات آن ۱۰‌تای دیگر را رفع کنیم.

روزنامه کیهان نیز در گزارش امروز خود به برسی علت گرانی‌ها در کف بازار پرداخت و در ادامه محمد صرفی در بخشی از یادداشت امروز روزنامه کیهان با عنوان ته‌مانده سفره سهم مردم از مدیریت اشرافی نوشت: کسی که در خانه چند ده میلیاردی سکونت دارد و ماشین چند میلیاردی زیر پایش است –حتی اگر از راه حلال باشد- چگونه می‌تواند همدرد مردم باشد و برایشان تصمیم بگیرد؟! مسئولی که چندین شرکت و مقدار کلانی سهام و سرمایه‌گذاری در خارج و... دارد، یا باید به فکر حفظ و افزایش ثروت خود باشد یا به فکر آن‌هایی که از اجاره یک خانه نقلی هم ناتوان هستند و شاید هفته‌ها و بلکه ماه‌هاست سفره‌شان رنگ گوشت ندیده است.

روزنامه جوان صفحه نخست خود را به سخنان دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از علی شمخانی نوشت: «جریان نفت را می‌توانیم بدون بستن تنگه قطع کنیم» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این مصاحبه گفته نتانیاهو اگر در چند جبهه به طور هم زمان درگیر شود، حتماً به زندگی سیاسی متزلزل خود در آستانه انتخابات پایان خواهد داد. فکر نمی‌کنم این قدر احمق باشد. نکته دیگر این است که آیا تاکنون حملات اسرائیل تأثیر عمده و چشمگیری در جلوگیری از تحقق اهداف مقاومت در سوریه داشته است یا نه؟ پاسخ این است که ما به بیش از ۹۰ درصد اهداف خود رسیده‌ایم. بنابراین حملات ایذایی اسرائیل، تأثیر راهبردی نداشته و مقاومت کار خود را پیش برده است.

روزنامه فرهیختگان در گزارش امروز خود ضمن برسی سریال‌های نوروزی صدا سیما در سال‌های گذشته خبر ازپخش چند سریال طنز برای نوروز ۹۸ داد و در تیتر نوشت: «اخم سریال‌های تلویزیون باز می‌شود» فرهیختگان در ادامه به صحبت‌های سعید آقا خانی کارگردان سریال «نون. خ» که قرار است نوروز ۹۸ روی آتن برود پرداخت. سعید آقاخانی درباره سریال جدیدش گفته است: «مقداری لودگی داریم اما بی‌مزه نخواهیم بود. نباید مخاطب حتماً غش‌غش بخندد! این لزوماً طنز نیست. ما مجموعه‌ای را برای عید نوروز آماده می‌کنیم که یک کار اجتماعی هم باشد. تماشاگر فیلم‌های مناسبتی باید آداب، رسوم و فرهنگ ایرانی را هم ببیند و این اتفاق در «نون. خ» افتاده است.» فرهیختگان در ادامه خبر از پخش نشدن سریال پایتخت ۶ در نوروز امسال را داد و افزود: امسال برای نوروز این سریال پخش نمی‌شود و علت آن هم این بوده که بازیگران این سریال هرکدام در پروژه دیگری مشغول بودند و برای همین سیروس مقدم نتوانست پایتخت ۶ را کلید بزند. اما آنقدر مردم خانواده معمولی و ماجراهایشان را دوست داشتند که به پیشنهاد شبکه اول سیما قرار شد در ۲۹ اسفندماه فیلم سینمایی پایتخت پخش شود.

چهاردهمین گزارش «یوکیا آمانو» رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت روز گذشته منتشر شد و تأکید می‌کند که ایران از تعهداتش در این توافق منحرف نشده است. روزنامه مردم سالاری نیز صفحه نخست خود را به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «تأیید دوباره پایبندی ایران به برجام» مردم سالاری در ادامه افزود: در شرایطی که آمریکا تحریم‌های ضدایرانی خود را بر ملت ایران تحمیل کرده است، ایستادن در فضایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعهدات برجامی ایران را بازتایید کرده، نشانه‌های همکاری ایران را در موضوع هسته‌ای عیان می‌سازد. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که با وجود همکاری و پایبندی ایران به تعهدات خود، طرف‌های دیگر برجام به ویژه اروپا در این روند چه کرده است؟

روزنامه همدلی طی یک گزارش میدانی از فروش مدارک دانشگاهی خبر از «فروش مدرک دانشگاهی و تحویل در محل را می‌دهد» همدلی در پایان گزارش خود یاد آور شد: چه بخواهیم چه نخواهیم باید بپذیریم که اکنون شرایط حاکم بر نظام آموزش کشور به شکلی غیرقابل باوری از مسیر صحیح توسعه و پیشرفت خارج شده و به سرعت به سمت قهقراء حرکت می‌کند. بدون تردید دیر یا زود پیامدهای منفی «مدارک یک شبه» یقه کل جامعه را خواهد گرفت و ما در چند سال آینده با نسلی روبه‌رو هستیم که با مدارک دانشگاهی «دهن پر کن» و «بدون بنیه علمی» به مقام و منصبی در مدیریت کشور می‌رسند که ضمن این که استحقاق آن جایگاه و کارآمدی لازم در پست اشغال شده توسط آنان را ندارند، بلکه مضر و صدمه زننده هم هستند.

بر همگان روشن است اگر روند چوب حراج زدن بر اعتبار علمی کشور ادامه داشته باشد، ضمن این که آبروی علم و دانش در کشور به تباهی کشیده می‌شود، تا چند سال آینده امکان تشخیص افراد شایسته و تحصیلکرده از کسانی که با پول در پی تصاحب مدارک علمی هستند از بین خواهد رفت.

کد خبر 368593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.