۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
استقلال وکلا ریشه در شرع دارد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وکیل در کنار سایر مراکز منهای فعالیت مدنی خود در واقع وظیفه امر به معروف را نیز برعهده دارد و اگر او از استقلال و پشت گرمی مناسبی برخوردار نباشد، چگونه می‌تواند این وظیفه را برعهده گیرد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مزروعی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تبریک روز مهندس، مهندسان شهرساز را وکلا مردم در حوزه‌ فعالیت خود معرفی و اظهار کرد: کانون وکلا با وجود تمام مشکلات هنوز پابرجا بوده و جشن امروز به عنوان روز استقلال این کانون، روز پابرجایی دادرسی عادلانه است.

وی با بیان اینکه وکیل مستقل رکنی از ارکان دادرسی عادلانه بوده و استقلال نهاد وکالت در باورهای دینی ما نیز ریشه دارد، افزود: یکی از نهادهای مترقی در شرع اسلام امر به معروف و نهی از منکر است که متاسفانه در جامعه ما به درجات نازلی از آن توجه شده است درحالی که حد اعلای این موضوع، حق مردم بر حاکمیت است.

عضو کانون وکلای اصفهان با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی قانونی که با نظارت شورای نگهبان تصویب می‌شود، وجهه شرعی پیدا می‌کند، تصریح کرد: معروفی بالاتر از قانون وجود ندارد و در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری لزوم رعایت قانون با رعایت شرع مساوی دانسته شده بنابراین اگر قانونی زیرپا گذاشته شود، فرد خاطی مرتکب امری غیر شرعی شده است.

وی وظیفه دادگستری را نظارت بر حسن اجرای قوانین دانست و ادامه داد: وکیل در کنار سایر مراکز منهای فعالیت مدنی خود در واقع وظیفه امر به معروف را نیز برعهده دارد و اگر او از استقلال و پشت گرمی مناسبی برخوردار نباشد، چگونه می‌تواند این وظیفه را برعهده گیرد؟ بنابراین او باید از حاکمیت مستقل بوده و توانایی آن را داشته باشد که وکلا متخلف در این زمینه را از گردونه امر به معروف خارج کند.

مزروعی خاطرنشان کرد: برخی از همکاران ما در مقام دفاع و ابراز عقیده حقوقی خود مورد بی مهری قرار گرفته و در زندان‌ها هستند، به همین دلیل از مراجع نظارتی خواستارم با گذشت، دید بازتر و وفاداری بیشتر به قانون،  در این زمینه‌ها ورود کنند تا منافع ملی و حرمت نظام حفظ شده و وکلایی که در زندان هستند نوروز را در کنار خانواده خود باشند.

کد خبر 368588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.