خطر از بیخ گوش مقبره بابا قاسم گذشت

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: گود برداری مقبره باباقاسم متوقف شده، یگان حفاظت میراث در محل حاضر است و اجازه هیچ‌گونه فعالیتی در حریم مقبره داده نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقبره باباقاسم یکی از چندین هزار بناهای معماری برجسته اصفهان است که در دوره ایلخانی بر روی مزار عارف و زاهد بزرگ آن زمان ساخته شده و در دل محله ابن‌سینا قرار گرفته است. گود برداری در اطراف این مقبره که به ثبت ملی رسیده باعث شده تا نگرانی‌هایی درباره آسیب رسیدن به این بنا به وجود آید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره این گود برداری به خبرنگار ایمنا گفت: پلاک مجاور مقبره باباقاسم صاحب و مالک دارد و از نظر قانونی باید به آن پاسخ داد، در واقع این ملک در حریم بنای تاریخی ما قرار می‌گرفته است.

ناصر طاهری ادامه داد: مالک این ملک از شهرداری منطقه سه درخواست پروانه ساخت می‌کند و شهرداری از سازمان میراث فرهنگی استعلام می‌گیرد. میراث فرهنگی با ارسال نامه‌ای به شهرداری اطلاع می‌دهد که بر اساس ضوابط بنای تاریخی، گود برداری در مجاورت بنا تا فاصله سه متری که حریم امن بنا باشد ممنوع است.

وی تاکید کرد: گود برداری که صورت گرفته بود در حد یک متر است و لطمه‌ای به اثر نمی‌رسد ولی با این حال میراث فرهنگی کار را متوقف کرد زیرا اجازه انجام به همین مقدار گود برداری هم نداده بودیم. این گود برداری در حد فونداسیون بوده و هیچ لطمه‌ای به اثر تاریخی نزده است. بر همین اساس کار متوقف شده و شکایتی، از طرف شهرداری و همچنین میراث فرهنگی به دادسرا برده شده است.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان در پایان افزود: در حال حاضر یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل حاضر است و هیچ‌کاری در حریم مقبره انجام نمی‌شود. پرونده این ملک اصلاح خواهد شد و اجازه ساخت به مالک داده می‌شود اما با محدودیت و ضوابط سازمان میراث فرهنگی.

کد خبر 368582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.