حقوق شهروندی وجه مشترک کانون وکلا و شهرداری/ کارچاق کن‌ها چالش جامعه وکالت

رییس کانون وکلای اصفهان گفت: آماده‌ایم در حوزه آموزش و اجرا مباحث حقوقی همه توان خود را به‌کار گرفته و خدمات خود را در زمینه آموزش به زبان ساده برای عامه مردم و وظایف تخصصی و فنی برای مدیریت شهری ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رییسی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در شصت هشتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اعضای شورای شهر را وکلای شهر معرفی و اظهار کرد: کانون وکلا قدیمی‌ترین نهادی است که برای دفاع از حقوق مردم تشکیل شده و در تلاش است تا بتواند نقشی در ارتقای زندگی فردی و اجتماعی مردم ایفا کند.

وی بهداشت قضایی و امنیت قضایی را در یک جامعه ضروری دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین شروط رسیدن به جوامع توسعه یافته، دسترسی به وکیل و دادرسی عادلانه است که منجر به توسعه پایدار می‌شود؛ از طرفی امنیت قضایی در صورتی تحقق می‌یابد که یک مجموعه وکلاء توانمند در جامعه حضور داشته باشند.

رییس کانون وکلای اصفهان تصریح کرد: شرط مهم برای مراودات اقتصادی، مستقل بودن وکلا بوده و برای جذب سرمایه گذار خارجی، وکیل مستقل یکی از ملاک‌های مهم است.

وی ادامه داد: توسعه حقوقی در جوامع توسعه یافته منوط به کانون‌های وکلای مستقل، پویایی لازم در دستگاه قضا و نیز قوانین مفید و مطابق با نیازهای مردم است.

رییسی با تاکید بر اینکه در مجلس شورای اسلامی مانند کشورهای توسعه یافته باید از توانمندی وکلا استفاده شود، اضافه کرد: اگر هر فردی در جامعه یک وکیل در کنار خود داشته باشد، دچار بسیاری از مشکلات کیفری نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد سلب استقلال کانون وکلا بوده‌ایم که باعث شده انرژی کانون در جاهایی که باید صرف نشود، خاطرنشان کرد: اخیرا صدور پروانه وکالت ازدست کانون وکلا خارج شده و بدون انجام آزمون وکالت پروانه‌های زیادی صادر شده است درحالی که این امر تخصصی بوده و باید در اختیار آنان که صلاحیت لازم دارند قرار گیرد زیرا وکلا با جان، مال و ناموس مردم سر و کار دارند.

رییس کانون وکلای اصفهان با تاکید بر لزوم احترام و رعایت شئون در محاکم قضایی، توضیح داد: گاهی خشونت‌های نهادینه شده‌ای را برعلیه وکلا شاهد هستیم که در نهایت ضرر آن به مردم می‌رسد درحالی که این نهاد باید به عنوان یک نهاد حامی پذیرفته شود تا وکلا نقش موثر خود را ایفا کنند اما در جامعه ما نه تنها در این جهت فرهنگ سازی نشده بلکه رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در راستای مخدوش کردن وجهه آن برآمده‌اند.

وی افزود: وظایف کانون وکلا به حوزه‌های محدود خلاصه نمی‌شود و با وجود حضور کار چاق‌کن‌هایی که روند کار حقوقی را دچار ضعف می‌کنند، این کانون همچنان سعی کرده به رسالت خود عمل کند.

رییسی آموزش حقوق شهروندی را یکی از وظایف سنگین کانون وکلا معرفی و تصریح کرد: کانون در زمینه آموزش عامه می‌تواند به مدیریت شهری کمک کند زیرا ما در حوزه حقوق شهروندی با یکدیگر اشتراک داریم؛ بنابراین آماده‌ایم در حوزه آموزش و اجرا مباحث حقوقی همه توان خود را به‌کار گرفته و خدمات خود را در زمینه آموزش به زبان ساده برای عامه مردم و وظایف تخصصی و فنی برای مدیریت شهری ارائه دهیم.

کد خبر 368574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.