همسران هزینه های مالی زندگی مشترک را مدیریت کنند

یک مشاوره و زوج درمانی گفت: یکی از پایه های مهم زندگی مشترک مسئله اقتصادی است و توافق بین زوجین بر اساس مسایل مالی می تواند رضایت زندگی زناشویی آنها را به همراه داشته باشد.

یک مشاوره و زوج درمانی گفت: یکی از پایه‌های مهم زندگی مشترک مسئله اقتصادی است و توافق بین زوجین بر اساس مسائل مالی می‌تواند رضایت زندگی زناشویی آنها را به همراه داشته باشد.

روناک عشقی با اشاره به اینکه رابطه زندگی زناشویی بر مبنای چهار اصل شکل می‌گیرد، اظهار کرد: این چهار اصل شامل باورها و مسائل عاطفی، عشق و علاقه، مسائل زناشویی و فرزند آوری و مسائل اقتصادی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی ازپایه های مهم زندگی مشترک مسئله اقتصادی است صحبت درباره آن و توافق‌هایی که می‌توان بین زوجین بر اساس مسائل مالی ایجاد کرد می‌تواند رضایت زندگی زناشویی آنها را به همراه داشته باشد.

این مشاور خانواده معتقد است باید بیشترین تمرکز زوجین بر روی این مسئله باشد که با همان میزان درآمدی که است بتوانند بر سر هزینه‌ها، پس اندازها و نوع منش اقتصادی‌شان با یکدیگر توافق انجام دهند.

وی با تاکید به اینکه داشتن عدم توافقات مالی با میزان درآمد همسران ارتباطی ندارد و بیشتر وابسته به نوع هزینه کردن و منش اقتصادی آنها است، افزود: اگر زوجین در این رابطه به توافق برسند می‌توانند زندگی خیلی بهتری را برای خودشان و فرزندانشان رقم بزنند.

عشقی با اشاره به اینکه اختلاف دیدگاه و سلیقه‌های زوجین در امر هزینه‌ها و مخارج زندگی و پس انداز کردن سرمایه می‌تواند مشکل آفرین باشد، گفت: هر فردی در زندگی با توجه به سیستم تربیتی، شرایط اقتصادی نوع باورها و عقاید خانواده‌ای که در آن بزرگ شده دارای یک حداقل هزینه‌هایی بوده است و اگر همان میزان درآمد را در ماه هزینه نکند احساس بد و عدم امنیت به او دست می‌دهد و اینکه نتوانسته زندگی شاد و مرفهی را داشته باشد.

وی ادامه داد: این اتفاق وابسته به ریشه‌های خانوادگی بوده و بسیار حائز اهمیت است که زوج‌هایی که با هم ازدواج می‌کنند از نظر سطح اقتصادی برابری به واسطه خانواده برخودار باشند و نوع منش اقتصادی و نقطه آسایش مشابهی را هم داشته باشند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: میزان درآمد ربطی به نوع منش اقتصادی شخص ندارد و هر فردی می‌تواند با درآمد بالا نقطه آسایش پایینی داشته باشد و درعین حال شخصی با درآمد خیلی پایین نقطه آسایش بالایی داشته باشد و باید زوجین درباره اولویت هزینه‌هایی که در طول یک ماه دارند صحبت کنند.

وی با بیان اینکه در زندگی زوجی دو نوع هزینه وجود دارد، افزود: یک سری هزینه‌های فردی است که هر کدام از زوجین برای خود هزینه می‌کنند و ربطی به زندگی مشترک ندارد و یکی سری هم هزینه‌های مشترک و زوجی که برای کل زندگی هزینه می‌شود و صحبت کردن درباره هزینه‌های معقول زوجین و اولویت بندی و ارزش گذاری این هزینه‌ها آنها را به نقطه آسایش زندگی، احساس امنیت و شادی نزدیک می‌کند.

این مشاور خانواده تاکید کرد: هر چه قدر که زوجین از این لحاظ بیشتر شبیه هم بوده و نقطه آسایش مشابهی داشته باشند می‌توانند در پس انداز و هزینه‌های زندگی زوجی توافقات بیشتری را با هم داشته باشند.

عشقی با اشاره به اینکه احساس رضایت در بعد مالی زندگی زوجی زمانی به وجود می‌آید که با تدبیر و توافق هزینه شود، اظهار کرد: باید هزینه‌ها با تدبیر و با آینده نگری و مورد توافق هر دو زوج باشد تا احساس بدی در زندگی مشترک در بعد مالی پیدا نکنند.

وی با تاکید به اینکه تدبیر هزینه کردن با خساست متفاوت است، گفت: در قدم اول افراد باید همسری را انتخاب کنند که از نظر سطح مالی و در آمدی و نقطه آسایش به آنها نزدیک باشد و میزان هزینه‌های فردی و مشترکشان برای همدیگر معقول معنا دار و قابل قبول بوده و برای همسر نارضایتی ایجاد نکند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی معتقد است که باید همسران با یکدیگر گفت و گوی مالی کنند و از گلایه کردن، کنایه زدن و مقایسه همسر با دیگران پرهیز کنند. بسیار مهم است بر اساس الگوی قدرت و توزیع قدرتی که در زندگی زوجی است مدیریت مالی هم مثل همان به یکی از اعضای خانواده سپرده شود.

وی با تاکید به اینکه در خانواده‌ها چهار الگوی قدرت، افزود: الگوی زن سالاری که قدرت برای تصمیم‌های زندگی در دست زن است. الگوی مرد سالاری که تصمیم گیرنده نهایی مرد خانواده است. الگوی برابر که هز کدام ازهمسران به شکل مشترک قدرت دارند و در همه چیز با هم تصمیم گیری و توافق می‌کنند و الگوی برابر خود مختار که هر کدام از زوجین در یک سری از حیطه‌ها مدیریت دارند.

عشقی در توصیه به زوجین خاطرنشان کرد: بایستی همسران در امور مالی از نوع برابر استفاده کنند و با هم تصمیم گرفته و برای هزینه‌های زندگی‌شان مشارکت و توافق کنند و همین مشورت و همفکری همسران باعث احساس رضایت آن‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: پژوهش‌ها و دیدگاه‌های کیفی نشان می‌دهد وقتی که زوج از درآمد همسرش خبر دارد قناعت و درک بهتری هم در زندگی پیدا می‌کند. بنابرای مهم است که زوجها با توجه به توزیع قدرتی که دارند همسرشان را درمسائل مالی دخیل کنند تا بتونند رضایت مندی شان را در بعد مالی افزایش دهند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: زوجین هیچ وقت پس انداز در زندگی زوجی را فراموش نکنند. پس اندازها در دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت است. بعضی از زوجین ابتدای ماه پس انداز را به شکل قسط و وام و یا در یک حساب جدا کنار می‌گذارند و عده‌ای هم اول ماه هزینه می‌کنند و مابقی درآمد را را پس انداز می‌کنند.

وی یادآور شد: اصولاً نوع اول پس انداز بهتر است و در مورد نوع پس انداز کردن و درصد پس انداز هم باید بین زوجین توافق وجود داشته باشد که هر دو با دل خوش و رضایت و عشق اینکار را انجام دهند.

این مشاور خانواده تاکید کرد: پس اندازهای طولانی مدت مثل بیمه و پس انداز برای دوران سالمندی علاوه بر ایجاد حس امنیت و هدفمندی زوجین باعث تقویت احساس امید به زندگی در بین آن‌ها می‌شود.

 به گفته عشقی؛ برای زوجین شاغل بهترین حالت داشتن یک حساب مشترکی است که آنها را به رضایت و توافق مالی و نقطه آسایش زندگی نزدیک می‌کند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی خاطرنشان کرد: خرید کردن به منظور تفریح باعث افزایش هزینه‌های مالی زندگی می‌شود و بایستی زوجین خرید کردن را برای رفع نیاز انجام دهند و همین اتفاق موجب افزایش پس اندازهای بلند مدت و مدیریت مالی زندگی زوجی شده و مشورت با همدیگر باعث احساس برابری مالی همسران در زندگی مشترک می‌شود.

کد خبر 368563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.