فرزندان خانواده‌های سخت‌گیر و سهل‌گیر از جسارت کافی برخوردار نیستند

یک مشاوره خانواده گفت: فرزندان خانواده‌هایی که با سبک دیکتاتوری و هم فرزندان خانواده‌های سهل‌گیر هر دو از جسارت کافی برخوردار نیستند، همچنین خانواده‌هایی که فرزندان خود را رها کرده و به او آموزش مهارت " نه گفتن" را نداده‌اند معمولا فرزندان لوس و وابسته‌ای تربیت می‌کنند.

سمیه کریمی درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مهارت نه گفتن، اظهار کرد: بسیاری از افراد مهارت " نه گفتن" به دیگران را ندارند و در حقیقت فرد بر این باور است که با  پاسخ منفی دادن باعث ناراحتی طرف مقابل شده و احساسات شخص مقابل را جریحه‌دار می‌کند،" نه گفتن" به تنهایی مشکل‌زا نیست؛ در واقع گذر کردن از افکار ذهنی و عواقب بعدی آن بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه "نه گفتن "مهارتی است که با تکرار و تمرین به دست می‌آید، افزود: تکرار و تمرین برای کسب این مهارت نیاز به مقدماتی دارد که به نظر می‌رسد افرادی که این مهارت را به خوبی یاد گرفته‌اند از جسارت و جرات‌مندی خوبی برخوردارند و داشتن اعتمادبه نفس، لازمه این موضوع است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه جرات و قاطعیت نداشتن در "نه گفتن" باعث برخی احساسات در فرد می شود، گفت: کم رویی، شرم، خجالت، احساس تنهایی و اضطراب به دلیل نداشتن جرات‌ و قاطعیت ایجاد می‌شود و اگر اشخاص قاطعیت لازم را داشته باشند و بتوانند در مواقع مناسب، ابراز وجود کنند، می‌توانند به دیگران در زمان و مکان مناسب و بدون مقدمه پاسخ منفی بدهند.

وی با تاکید به اینکه افراد جسور از اعتمادبه نفس خوبی برخوردارند، تصریح کرد: زمانی که شخص بتواند به گونه‌ای از حقوق خود دفاع کند که به حقوق دیگران تجاوز نکرده و آسیبی به دیگران نزند از ویژگی جسارت و جرات‌مندی برخوردار است همچنین این افراد به حقوق دیگران و خود احترام می‌گذارند.

 کریمی با اشاره به اینکه این گروه از افراد منفعل نیستند و مقابل خواسته‌های دیگران به آسانی سر تعظیم فرود نمی‌آورند، اظهار کرد: آنها می‌توانند عقیده و نظرشان را درموقعیت‌های متفاوت بیان کنند و این افراد جسور اشخاص پرخاشگر، قلدر و منفعلی نیستند و این گروه کمتر دچار مشکل شده و یک حد میانه را همواره رعایت می‌کنند و به منافع خود یا منافع طرف مقابل به تنهایی فکر نمی‌کنند.

این دکترای روانشناسی با تاکید بر اینکه اگر فرد فقط به فکر منافع خود باشد یک شخص دیکتاتور خواهد بود، افزود: اگر افراد تنها هر جا منفعت آنها باشد حضور داشته باشند، دیگر انسان محبوبی نخواهند بود و  داشتن اعتمادبه‌نفس مقدمه جسارت است و اشخاص جرات‌مند و جسور  اعتماد به نفس بالاتری دارند.

وی با تاکید به اینکه مهارت " نه گفتن" نیاز به پرداختن بهایی هم دارد، افزود: هنگامی که افراد می‌خواهند پاسخ منفی به موضوعی بدهند باید بهای آن را هم بپردازند، البته این بها نباید سنگین باشد و باید به شیوه‌ای بتوانند این جریان را مدیریت کنند، همچنین اشخاص باید در تصمیم‌گیری‌ها حقیقت را در نظر گرفته و بتوانند با مدیریت مناسب تعادل را بین افراد برقرار کنند.

این مشاوره خانواده با اشاره به اینکه مهارت نداشتن در " نه گفتن" وابسته به دلایل مختلفی است، اظهار کرد: یکی از دلایل این است که شخص می‌خواهد همه اطرافیان خود را راضی نگه دارد و معمولا اعتماد به نفس این گروه از فرزندان بسیار ضعیف است.

وی در خصوص خانواده‌هایی که شیوه تربیتی مناسبی ندارند، گفت: فرزندان خانواده‌هایی با سبک دیکتاتوری که مرتب دستور می‌دهند و هم فرزندان خانواده سهل‌گیر، هر دو از جسارت و مهارت‌های کافی برخوردار نیستند؛ همچنین خانواده‌هایی که فرزندان خود را رها کرده و به او آموزش مهارت " نه گفتن" در موقعیت‌های متفاوت را نداده‌اند معمولا  فرزندان لوس و وابسته‌ای تربیت می‌کنند که این گروه از فرزندان همیشه به خواسته‌ها و منافع خود فکر می‌کنند.

این  مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در رفتار جرات‌مندانه و جسورانه باید بعد از اطمینان از خواسته طرف مقابل و توضیح کامل به او پاسخ دهد، افزود: در صورت کافی نبودن توضیح شخص مقابل فرد جرات‌مند می‌تواند عدم موافقت خود را اعلام کند و برای پاسخ منفی نیازی به حاشیه رفتن و توضیح نیست و فقط فرد می‌تواند در این زمینه احساس و افکار خود را بیان کند.

کریمی با تاکید بر اینکه باید زبان بدن و رفتارهای بدنی همخوان با جواب منفی باشد، افزود: تکان دادن سر و دست همخوان با جواب منفی موجب می‌شود که طرف مقابل دچار تردید نشود و باید قاطعیت در رفتار بدنی افراد قاطع و واضح پیدا باشد.

این مشاوره خانواده گفت: بسیاری از افراد در مقابل اعضای خانواده بدون بررسی موضوع از واژه نه استفاده می‌کنند اما وقتی در جمع دوستان قرار می‌گیرند برای اینکه از جمع آنها طرد نشوند هر پیشنهادی را می‌پذیرند که ضروری است در این زمینه تجدیدنظر  و قاطعانه عواقب یک درخواست را بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید افراد سعی کنند که قاطعانه نظر خود را بیان کرده  و پاسخ منفی را بدهند، همچنین می‌طلبد که فرزندان در برخورد با مسائل قاطعانه و محکم برخورد کنند و مهارت "نه گفتن" در کارهای کوچک را تمرین کنند تا در تصمیم گیری‌ها و کارهای بزرگ هم بتوانند این مهارت را داشته باشند.

کد خبر 368479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.