نماد بشریت در موزه هنرهای معاصر اصفهان

مجسمه "فضانورد افتاده" اثر پل ون هویدانک روز گذشته -جمعه سوم اسفند ماه- از سوی شرکت بین المللی art & colture به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضانورد افتاده (Fallen Astronaut) مجسمه‌ ۸٫۵ سانتی‌متری آلومینیومی و انتزاعی است از فضانوردی در یک لباس فضایی، که توسط پل ون هویدانک مجسمه‌ساز بلژیکی برای یادبود فضانوردانی که در پیشرفت اکتشافات فضایی جان خود را از دست داده‌اند، ساخته شد. این مجسمه یکم اوت ۱۹۷۱ توسط خدمه آپولو ۱۵ در ماه قرار داده شد و در کنار آن پلاکی که روی آن نام ۱۴ فضانورد که در ماموریت های پیشین جان خود را از دست داده بودند، قرار گرفت.

"فضانورد افتاده" تنها اثر هنری است که بر روی کره ماه به نمایش گذاشته شده و ۱۹۷۰ مجسمه از روی آن ساخته شد؛ یکی از  از این تندیس‌ها روز گذشته توسط تیل برکنر، یکی از مدیران شرکت بین المللی art & colture به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد. برکنر در نشستی که تحت عنوان پروژه جهانی انسان، هنر، کهکشان در کتابخانه مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: من یک دانشمند، تاریخدان و حتی یک هنرمند نیستم اما کوشش می‌کنم تا به مکاشفه اطرافم بپردازم، من به قدرت انسانیت اعتقاد دارم. اینجا هستم تا از دیوارهای مادی که در اذهانمان است فراتر برویم، بر تعصب چیره شویم و به درک دوجانبه برسیم.

برکنر با بیان اینکه امروز در مورد کشورها صحبت نمی‌کنم بلکه در مورد انسانیت صحبت می‌کنم، افزود: من ادعا نمی‌کنم که چیزهایی که عنوان می‌کنم به لحاظ علمی درست است یا نه چون یک دانشمند نیستم اما هدفم کنجکاو کردن شما در مورد دنیا و هر آنچه در اطراف شما وجود دارد، است. اولین سؤال این است که جهان چیست و ما در کجای آن قرار داریم؟ این شهر دوست داشتنی را همه می‌شناسید این کشور دوست داشتنی و دلنشین را و این سیاره زیبا را همینطور اما از این زاویه که نگاه می‌کنیم حس می‌کنیم که در این سیاره شکننده بسیار ناچیز هستیم اما اگر دقیق ترنگاه کنید در این سیاره خورشیدی ما نقطه کوچکی هستیم.

وی ادامه داد: جمعیت انسانی هر روز افزوده می‌شود و پیامد آن این است که ذخایر را تمام و پول بیشتری کسب کنیم، تکنولوژی باعث شده که با هم بجنگیم تا این منابع را از بین ببریم و بمب‌های هسته‌ای تولید کنیم، همواره این خطر وجود دارد که یک حادثه میان ستاره‌ای ما را هدف قرار دهد، البته این خیلی دور از ذهن است و شاید هیچ وقت اتفاق نیفتد.

برکنر گفت: مجسمه مرد افتاده یادبود افرادی است که جان خود را  در پیشرفت اکتشافات فضایی از دست دادند؛ انسان همیشه مرزهای فهم و شناخت را گسترش می‌دهد؛‌ "ادوین هابل" در قرن بیست و یکم نخستین قدم را در این زمینه برداشت و نشان داد که دنیا فراتر از کهکشان راه شیری است. مجسمه‌ای که امروز به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا می‌شود نماد بشریت است. این مجسمه در سال ۱۹۷۱ به ماه برده شده و این دلیل دیگری است که بگوییم ماه، انسان، بشریت، هنر، جهان به هم پیوسته هستند.

کد خبر 368469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.