ایجاد درآمدهای پایدار شهری با افزایش خدمات حوزه الکترونیک

 یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: شهرداری‌ها با افزایش خدمات در حوزه الکترونیکی می‌توانند درآمدهای پایدار ایجاد کنند و در این مسیر شهر توکیو در ژاپن می تواند الگوی مناسبی برای کلان‌شهرهای ایران باشد.

علیرضا مروج الاحکامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر شهرداری‌ها ارائه دهنده خدمات الکترونیکی و مخابراتی شهر باشند، درآمد مناسبی برای مدیریت شهری حاصل می شود که از نوع پایدار است و از تضعیف اقتصادی شهرداری جلوگیری می کند، از این راهکار در بعضی از شهرهای پیشرفته جهان همچون توکیو استفاده شده است.

وی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی باید به عنوان رکن اصلی قانون‌گذاری در جامعه به دنبال راهکارهایی برای ایجاد درآمد پایدار برای سیستم های مدیریت شهری باشد، شهرداری‌ها دیگر توان پرداخت هزینه‌های خود را ندارند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که شهرداری‌ها از مهم‌ترین نهادهای سیستم مدیریت شهری هستند، اظهار کرد: پیشروی شهرداری‌ها به سمت ورشکستگی یک تهدید جدی برای اقتصاد شهری محسوب می شود، در صورتی‌که اقتصاد شهرداری تقویت شود، رشد و رونق اقتصادی در شهر به وجود می‌آید.

مروج الاحکامی افزود: مهم‌ترین عاملی که از تضعیف اقتصاد شهر و ورشکستگی شهرداری جلوگیری می‌کند، درآمد پایدار است، نباید شهرداری‌ها به‌طور مداوم از دولت درخواست کمک کنند؛ باید راهکارهای اقتصادی در بطن شهر در نظر گرفته شود تا درآمد شهرداری‌ها افزایش یابد.

وی نتیجه تضعیف وضعیت مالی شهرداری را کاهش کمی و کیفی خدمات این نهاد دانست و تاکید کرد: مردمی که در پرداخت عوارض شهری تعلل می کنند و یا نسبت به پرداخت عوارض اقدام نمی کنند باید بدانند که در واقع در حال آسیب رساندن به اقتصاد شهرشان در بلند مدت هستند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: یکی از راهکارهایی که بعضی از شهرهای جهان برای توسعه درآمد پایدار خود استفاده می کنند، ارائه خدمات الکترونیکی و اینترنتی توسط شهرداری و پرداخت هزینه آن توسط مردم است و این راهکار می تواند نقش مهمی در نجات شهرداری‌ها از ورشکستگی داشته باشد.

کد خبر 368461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.