ایران رتبه دار تولید علم در سال ۲۰۱۸

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران رتبه اول کشورهای منطقه و بر اساس ISI رتبه ۱۵ تولید علم دنیا را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایمنا رضا ملک‌زاده شامگاه پنجشنبه در نشست با هیئت‌رئیسه، اعضای هیئت‌علمی، پزشکان متخصص، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی فسا و فرماندار ویژه فسا، اظهار داشت: ایران در سال گذشته بیشترین تولید علم را در بین کشورهای اسلامی داشته و رسیدن به این هدف در اسناد بالادستی کشور برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی‌شده بود که با تلاش محققین زودتر از برنامه به این مهم رسیدیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بابیان اینکه رشته‌های پزشکی فقط ۱۲ درصد محققین کشور را دارا است افزود : ۳۰درصد توسعه علم کشور مربوط به عرصه پزشکی است که ما در کشورهای منطقه در تولید علم اول هستیم .

وی گفت: بر اساس ISI ایران رتبه ۱۵ تولید علم دنیا را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داد که این دستاورد بزرگی برای ما است.

یک درصد جمعیت جهان با تولید ۲ درصد علم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت کشور به رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۱۹ نیز اشاره و عنوان کرد : طبق این رتبه‌بندی ایران با ۲۹ دانشگاه برتر ،رتبه‌ی برتر در بین کشورهای اسلامی را دارد و این در حالی است که ما بودجه‌ها و اعتبارات زیادی را برای تحقیقات هزینه نکردیم.

ملک‌زاده در ادامه این نشست اظهار کرد: ما سه برابر ترکیه نیروی جوان فعال تحقیقاتی داریم که اساسی و مهم‌ترین سرمایه‌ی انسانی بوده و باید تلاش برای حفظ آنان کنیم.

 وی ادامه داد : باوجوداینکه یک درصد جمعیت دنیا هستیم ولی تولید علم ما ۲درصد و استنادات ما سه درصد است .

معاون تحقیقات و فناوری بهداشت عنوان کرد: هم‌اکنون ۴۱۲عنوان مجله علمی ـ پژوهشی پزشکی در کشور وجود دارد که ۲۱۰ مجله در بانک‌های اطلاعاتی معتبر نمایه می‌شوند.

 ملک‌زاده افزود : پیش از انقلاب تنها ۱۳ عنوان مجله علمی پژوهشی در کشور بوده که طی ۴۰ سال  پس از انقلاب بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب علمی پزشکی در کشور توسط دانشگاه‌ها و ناشران خصوصی منتشرشده است.

معاون تحقیقات و فناوری بهداشت ادعا کرد: بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی دانشگاهی و خصوصی پزشکی و راه‌اندازی و فعالیت ۵۰ پژوهشکده  در کشور از دیگر دستاوردها بوده است.

ملک‌زاده در خصوص برنامه ثبت بیماری‌ها بیان کرد: تاکنون بیش از ۷۰۰ برنامه ثبت بیماری‌ها در سطح استانی و ملی راه‌اندازی شده که دانشگاه پزشکی فسا می‌تواند در اکثر برنامه‌ها فعالیت و نقش داشته و از این طریق کارهای مشترکی در سطح بین‌المللی انجام دهد.

دانشگاه علوم پزشکی فسا دارای عملکردی بالاتر از سطح بین‌الملل

وی در ادامه گزارشی از وضعیت تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا ارائه کرد و گفت:این دانشگاه با رسیدن به ۱۱۰ مقاله در سال، رشد خوبی را در مقالات داشته که بیشتر مقالات در رشته‌ی پزشکی بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: همچنین دانشگاه پزشکی فسا در شاخص H _index پنج‌ساله از رشد خوبی برخوردار بوده و رشد مقالات بین‌المللی می‌تواند دانشگاه را در دنیا مطرح کند.

ملک‌زاده به شاخصFWCI  و جایگاه علوم پزشکی فسا در این شاخص اشاره کرد و گفت: متوسط بین‌المللی این شاخص عدد ۱ بوده که دانشگاه علوم پزشکی فسا با کسب عدد ۱/۴۱ در این شاخص،‌ عملکردی بالاتر از سطح متوسط بین‌المللی را دارد.

منبع: فارس

کد خبر 368388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.