کرنشی به حافظ در موزه هنرهای معاصر

نشست خبری نمایشگاه "کرنش به حافظ" صبح امروز -پنجشنبه دوم اسفندماه- در محل برگزاری همایش‌های بین‌المللی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "کرنش به حافظ" نام نمایشگاهی با آثار "گونتر اوکر" هنرمند آلمانی و از معدود هنرمندانی است آثار برای معرفی شاعر گران‌قدر ایرانی حافظ دارد.

آنچه از این هنرمند در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش گذاشته می‌شود شامل تعدادی از آثار اوست که برای معرفی حافظ خلق‌شده است.

ترز لوبینتزکی، نمایشگاه گردان (کیوریتور) در نشست خبری پیش از افتتاحیه این نمایشگاه در خصوص آثار "گوانتر اوکر" گفت: آثار این هنرمند در خصوص حافظ سایز خاصی دارند به همین دلیل تعداد محدودی از آن‌ها در اصفهان به نمایش گذاشته می‌شود، از سوی دیگر مکان موزه پنجره‌های بزرگ و قدیمی داشت که اگرچه باعث شگفتی ما شد اما چالش برانگیز نیز بود اما توانستیم یک راه‌حل پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم بیرون و درون ساختمان را به خوبی به نمایش بگذاریم و این برای ما بسیار مهم است. موزه هنرهای معاصر بهترین جایی بود که می‌شد نمایشگاه را در آن برگزار کرد چون آثار حافظ ارزشمند هستند و می‌توان در چنین فضایی به یک درک کلی از آن‌ها رسید.

لوبینتزکی افزود: به عنوان مدیر طراحی نمایشگاه در جریان برگزاری آن قطعاً تنها نبوده‌ام و در این راستا همکاری‌های بسیاری بین ایران و آلمان صورت گرفته و بابت برگزاری چنین نمایشگاهی بسیار خرسندیم.

نمایشگاه گردان "کرنش به حافظ" با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند هنر ایران و آلمان را به هم نزدیک کند، تصریح کرد: این دو کشور لایحه‌های تشابه بسیاری دارند که این مشخصاً به معنای تاریخ و فرهنگ نزدیک ایران و آلمان است، در این حیطه بیشتر هدف این است که به مردم بگوییم هنر می‌تواند به فاصله جغرافیایی غلبه کند زیرا زبان هنر برترین زبان دنیا است.

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر نیز اظهار کرد: هیچ رویدادی جهانی نخواهد شد مگر اینکه رسانه‌ها به کمک آن بیایند فراتر از هنر، دیپلماسی فرهنگی است؛ دنیا به صرفاً دیپلماسی سیاسی نیاز ندارد و چیزی که دنیا اکنون به آن رسیده این است که دیپلماسی سیاسی ناکارآمد است و قطعاً دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات بین هنرمندان موثرتر از آن خواهد بود.

افشین درمبخش، مشاور رویداد و نمایشگاه "کرنش به حافظ" نیز در این مراسم گفت: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کمک می‌کند تا افق دید هنرمندان گسترده‌تر و ارتباط افراد بیشتر شود.

وی با اشاره به نمایشگاه اوکر در سال ۲۰۱۳ در اصفهان گفت: پس از سفر به اصفهان این هنرمند تحت تأثیر هنر اصفهان قرار گرفت و اعلام کرد رنگ‌آمیزی که در اصفهان وجود دارد غیرقابل تصور است و آسمانی که در اصفهان وجود دارد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

درمبخش با بیان اینکه اصفهان شهر پرقدرتی در زمینه هنر است، ادامه داد: رنگ‌آمیزی‌ آثار هنری این شهر اوکر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دلیل علاقه او از سنین جوانی به حافظ، می‌خواست یک اثر برای این شاعر فرهیخته خلق کند.

وی تصریح کرد: اوکر بسیار دوست داشت در این افتتاحیه حضور داشته باشد اما متاسفانه به دلیل بیماری قلبی نتوانست ما را همراهی کنند.

درم بخش با اشاره به نمایش آثار هنرمندان ایرانی در اروپا گفت: این پروژه‌ای زمان‌بر است چون باید هنرمندان ابتدا در جامعه خود را معرفی شده باشند برای این موضوع چهار سال برنامه‌ریزی شده و هنرمندان بسیاری را می‌توان به این پروژه دعوت کرد اما این امکان وجود ندارد و تنها شماری از هنرمندان جوان در این نمایشگاه‌ها حضور خواهند داشت.

به گزارش ایمنا، "کرنش به حافظ" تا بیست و سوم فروردین برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند.

کد خبر 368355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.