کاهش خروجی سد زاینده‌رود و نبود نظارت تعزیرات بر بازار خودرو

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود و از جمله آن می‌توان به کاهش خروجی سد زاینده‌رود و اعلام سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر اینکه " تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند"، اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر سد و نیروگاه زاینده‌رود شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کاهش خروجی سد زاینده‌رود از نخستین ساعت روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه خبر داد و با اشاره به اینکه ذخیره آب سد زاینده‌رود در حال حاضر ۱۳۴میلیون مترمکعب و حدود ۱۰ درصد کل گنجایش مخزن آن است، اظهار کرد: "در حال حاضر ورودی آب سد ۳۰متر مکعب بر ثانیه است."

محمود چیتیان افزود "بر اساس تصمیمی که با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان استان گرفته شد، از بامداد هشتم بهمن ماه خروجی آب از سد زاینده‌رود به مدت ۲۰ روز افزایش یافته بود". 

"تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند" این گفته سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در حالی عنوان شد که قیمت‌ها در بازار خودرو در مدت اخیر روند افزایشی بی سابقه‌ای را طی می‌کند و بسیاری کارشناسان معتقدند بیشتر خودروها به‌رغم کیفیت پایین، در قیمت رکورد زده‌اند.

یاسر رایگانی همچنین گفته بود "در مورد گرانی خودرو با شکایت مردم مواجه هستیم اما در این شرایط با توجه به سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی اصلی است و نبود قیمت مشخص، ورود تعزیرات به بازار خودرو مناسبتی ندارد و فعلا امکان نظارت نداریم. تابستان امسال تعزیرات در زمینه احتکار خودرو حق ورود داشت و در قالب گشت‌های مشترک توانست بازار خودرو را سر و سامان دهد اما اکنون برای ساماندهی اوضاع بازار خودرو کجا برویم؛ به بنگاه‌های توزیع ماشین برویم که می گویند خودروساز به آنها خودروی گران می دهد؟ و تا زمانی که سازمان حمایت تخلف خودروساز را اعلام نکند نمی توانیم ورود کنیم."

رایگانی در مورد نظارت‌ها نیز اعلام کرد که "طبق قانون نظام صنفی، نظارت ها باید از طریق اتحادیه ها باشد، تاکنون پرونده ای از طریق اتحادیه ها به تعزیرات ارجاع نشده است؛ البته شکایات مردمی روزانه به تعزیرات می رسد اما اثبات اینکه گرانفروشی می شود یا خیر تا زمانی که سازمان حمایت تخلف خودروساز را اعلام نکند یا اتحادیه ها تخلف توزیع را اعلام نکنند، نمی توانیم اقدامی انجام دهیم."

دیگر خبرهای اقتصادی هفته گذشته به شرح زیر است؛

** بازار سکه، طلا و ارز در هفته ای که گذشت روند صعودی خود را بی وقفه ادامه داد تا جایی که سکه از مرز چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و یورو از ۱۵ هزار تومان گذشت و دلار در حوالی ۱۳ هزار تومان پرسه زد.

** معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به نمایندگی از دولت اعلام کرد: دولت حامی شهرداری‌ها برای اجرای طرح بازآفرینی شهری است. وی با اعلام این که اقدامات پیشگیرانه برای توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی و نابسامان شهری در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری است، گفت : "دولت حامی و پشتیبان شهرداری و مدیران شهری برای اجرای طرح بازآفرینی شهری است."

** نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نانوایان آزادپز شهر اصفهان در حال حاضر برای تهیه آرد با مشکل جیره‌بندی مواجه شده‌اند، گفت که حدود ۱۵۰ آزادپز از یک‌هزار و ۵۰۰ نانوایی اصفهان در حال حاضر مجبور به تهیه و خرید آرد از قاچاق فروشان و دلالان هستند. محمدرضا خواجه با اعلام اینکه پس از دلالی گوشت نوبت به گندم رسیده است، اظهار کرد که طی چند ماه گذشته به دلیل سهل انگاری اداره غله، شماری از دلالان، گندم و آرد کشور را در مرزهای عراق و افغانستان با قیمت هر کیسه ۲۵۰ هزار تومان فروخته‌اند و این در حالی است که در برخی شهرستان‌ها سهمیه آرد برای نانوایان جیره‌بندی شده است.

وی با اشاره به اینکه آرد در ایران سه نرخ متفاوت دارد، افزود: هر کیسه آرد دولتی ۳۳ هزار تومان، هر کیسه آرد به نرخ آزاد ۴۶ هزار تومان و آرد بومی روستایی که تا مدتی پیش به نرخ ۶۰ هزار تومان به دست نانوایان می رسید در حال حاضر  صد هزار تومان خریداری می شود.

** "شهرهای جهان الگوی مناسبی برای درآمد پایدار شهری در ایران نیستند" این اظهار عقیده یک کارشناس اقتصاد شهری است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا عنوان شد. وی همچنین گفت که نمی‌توان برای شهرهای ایران، نسخه‌های کپی شده‌ از منابع درآمدی شهرهای جهان را برای افزایش منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها توصیه کرد.

** "اجرای طرح "هویت‌گذاری دام" برای مقابله با قاچاق"؛ مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با وجود گستردگی جمعیت دام سبک و سنگین به‌منظور جلوگیری از قاچاق دام در استان‌ها از جمله اصفهان، اجرای طرح "هویت‌گذاری دام" از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده و برای تامین اعتبار در دستور کار قرار گرفته است.

احمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه در اصفهان بیش از سه میلیون دام سبک و سنگین وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین حدود ۱۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح "هویت‌گذاری دام" در این استان برآورده هزینه شده است.

** " بسیاری از متخصصان علم اقتصاد کشور بیکار هستند"؛ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایمنا گفت: بسیاری از متخصصان علم اقتصاد کشور بیکار و بدون میز خدمت هستند و این در حالی است که استفاده از ایده‌های متخصصان و دانشجویان رشته‌های اقتصاد می‌تواند نقش مهمی در ارائه راهکارها برای خروج از بحران‌های اقتصادی داشته باشد. متاسفانه در کشور فرهنگ مناسبی برای استفاده از نیروی انسانی متخصص در زمینه اقتصاد وجود ندارد و همین امر سبب شده تا افراد و حتی بخش خصوصی نیز برای فعالیت های اقتصادی خود از هیچ مشاوره اقتصادی استفاده نکنند و در بسیاری از مواقع به دام کلاهبرداران یا تله های اقتصادی بیافتند.

** "توزیع ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تسهیلات کشاورزان خسارت دیده" این خبر به نقل از مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی مطرح شد. سید محمد موسوی در توضیح این اقدام گفت: ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه درسال زراعی ۹۷-۹۶ توزیع شده است. این حمایت ۲۰ هزار میلیارد ریالی دولت شامل آن دسته از خسارت دیدگان بخش کشاورزی است که در سال زراعی ۹۷-۹۶ دچار حوادث غیر مترقبه شده‌اند و سررسید بدهی آنها از یکم مهرماه سال ۱۳۹۶ تا ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ است.

** واردات ۱۰۰ قلم کالای گروه ۴ (از شمول ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوع) توسط مرزنشینان مجاز شد.

** رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ذخایر ارزی بانک مرکزی قابل قبول و مطلوب است و افزود: واقعیت این است که اکنون شرایط ویژه‌ای بر کشور حاکم است و ما باید بپذیریم درگیرجنگ اقتصادی هستیم، ضمن آنکه خوشبختانه ظرف چندماه گذشته برنامه‌ریزی شد که از منابع ارزی به صورت بهینه استفاده شود.

** مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۱۳۳ هزار تن گوشت قرمز تا ۱۲ بهمن امسال خبر داد.

** تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا سبب شد قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۹ میلادی برسد.

** مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کود اوره تحویلی به استان‌ها تا تاریخ ۲۶ بهمن ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.

** عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: زاینده‌رود باید روزهای پایانی امسال یا فروردین ماه سال آینده به مدت ۷۵ روز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی رهاسازی شود زیرا کشت اخیر به آب نیاز دارد و اگر این اقدام با تأخیر انجام شود، موجب خسارت و افت تولید خواهد شد.

** رییس کل گمرک ایران گفت: به منظور تسهیل تجارت در مرزها در دو مسیر باید گام برداریم؛ اول هماهنگی‌ها در بین دستگاه‌های داخلی است که این مهم مدیریت واحد مرزی را به دنبال خواهد داشت و مسیر بعدی هماهنگ شدن با گمرک کشور مقابل است که این به معنای ایجاد دروازه مشترک تجاری خواهد بود.

** مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از حضور تمام عیار این شرکت از دوم تا پنجم اسفندماه امسال در دومین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت نمایشگاهی ایرانExpoShow ۲۰۱۹  خبر داد و اظهار کرد: این نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی طی روزهای دوم تا پنجم اسفندماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

** " امضای تفاهم‌نامه احداث بیمارستان ۱۲۰ تخت خوابی در بهارستان"؛ چهار پروژه شامل آماده سازی محلات، پروژه مشارکتی مرکز محله آرمان، فضای سبز، پروژه‌های مسکونی و بیمارستان ۱۲۰ تخت خوابی به ارزش یک‌هزار میلیارد تومان در قالب تفاهم نامه بین شرکت عمران شهر جدید بهارستان و پیمانکاران به امضا رسید.

** حقوق بهمن ماه بازنشستگان این صندوق، تا پایان شب سه شنبه- ۳۰بهمن- به حساب آنها واریز شد.

** معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری چهار آزادراه کشور تجهیز و به صورت آزمایشی تحت پوشش سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه قرار می‌گیرد، گفت: تا تیرماه سال ۹۸ نیز تمامی دروازه‌های عوارضی آزادراه‌های کشور تحت پوشش این سامانه قرار خواهد گرفت.

** یک کارشناس اقتصاد شهری و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایمنا بیان کرد: راهکار اصلی تصحیح نظام اقتصادی شهرداری‌ها بازنویسی آن بر اساس اتکا به درآمدهای پایدار است.

** مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که سرانه مصرف روغن زیتون در ایران به حدود ۱۸۰ گرم برای هر نفر رسیده است، گفت: این در حالی است که سرانه مصرف این محصول در کشورهای اروپایی تا ۱۱ کیلوگرم است. ایران در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی عضو شورای بین المللی زیتون شده و در راستای توسعه همکاری با این نهاد بین المللی و انتقال دانش و تجربیات آن، امسال با حضور دو کارشناس اسپانیایی یک کارگاه آموزشی چهار روزه در قزوین برای محققان زیتون، باغداران و مدیران به صورت علمی و عملی برگزار شد.

وی همچنین اعلام کرد: امسال در پی افزایش تولید روغن زیتون، واردات این محصول دو هزار تن کاهش داشته است.

** مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با اجرای شیوه جدید توزیع گوشت تنظیم بازاری، این ماده مهم غذایی به دست مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید. بر اساس تصمیم اتخاذ شده مقرر است شیوه توزیع گوشت تنظیم بازاری تغییر کند، در این راستا گوشت تنظیم بازاری برای جامعه هدف، توزیع خواهد شد.

** معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اعتبارات آبخیزداری و آبخوان‌داری از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ پایدار می‌شود. در سال ۹۸ با توجه به اهمیت حیاتی منابع‌طبیعی مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های منابع طبیعی اختصاص یافته است.

کد خبر 368352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.