بسیاری از متخصصان علم اقتصاد کشور بیکار هستند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بسیاری از متخصصان علم اقتصاد کشور بیکار و بدون میز خدمت هستند و این در حالی است که استفاده از ایده‌های متخصصان و دانشجویان رشته‌های اقتصاد می‌تواند نقش مهمی در ارائه راهکارها برای خروج از بحران‌های اقتصادی داشته باشد.

حسین پور احمدی میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متاسفانه در کشور فرهنگ مناسبی برای استفاده از نیروی انسانی متخصص در زمینه اقتصاد وجود ندارد و همین امر سبب شده تا افراد و حتی بخش خصوصی نیز برای فعالیت های اقتصادی خود از هیچ مشاوره اقتصادی استفاده نکنند و در بسیاری مواقع در دام کلاهبرداران یا تله های اقتصادی بیفتند.

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین ضربه بر اقتصاد ایران، دولتی بودن آن است. اگر اقتصاد این کشور مردم نهاد باشد بسیاری مشکلات حل خواهد شد، زیرا دولت باید به‌جای کنترل اقتصادی در بازار ایران، فقط نقش نظارتی داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: دولت ایران در بازار اقتصادی آن نقش اساسی دارد و همین امر باعث می شود که کوچک‌ترین تغییرات در حاشیه دولت یا حکومت به تغییرات اقتصادی مهم تبدیل شود.

باید ارتباط متقابل و سازنده میان اقتصاد و سیاست ایجاد شود

پور احمدی میبدی یادآور شد: در حقیقت ارتباط اقتصاد با سیاست مناسب است اما عمل کردن به نحوی که اقتصاد در گرو فعالیت های سیاسی قرار بگیرد صحیح نیست، باید ارتباط متقابل و سازنده میان اقتصاد و سیاست کشور ایجاد شود تا تاثیرات منفی این دو مبحث بر یکدیگر به صفر برسد.

وی با اشاره به دولتی نبودن اقتصاد بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تصریح کرد: در تمام کشورهای جهان اول، مدیریت اقتصاد بر عهده بخش خصوصی و مردمی است، این مهم باعث می شود که تغییرات سیاسی تاثیری در اقتصاد این کشورها نداشته باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دخالت نهادهای غیر اقتصادی در اقتصاد و به‌ دست گرفتن حوزه نظارت بر بازار یکی دیگر از معضلات مدیریت اقتصادی کشور است. بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در ایران توسط سازمان‌هایی انجام می‌شود که هیچ تخصص اقتصادی ندارند و فقط قصد درآمدزایی برای آن سازمان دارند.

پور احمدی میبدی افزود: یکی از آفات اقتصاد هر کشوری، دخالت نهاد های سخت سیاسی همچون نیروهای نظامی است. در بسیاری کشورهای جهان همین موضوع سبب شده تا اقتصاد آنها به نابودی کشیده شود، البته فعالیت‌های اقتصادی برخی نیرو های نظامی برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم خوب است اما کنترل اقتصادی نباید به دست نهادهای سخت سیاسی بیفتد.

کد خبر 368334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.