بازگشت ۱۰۰ ساله بارش‌ها را پیش‌رو داریم

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: به دلیل دستکاری حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها با توجه به خشکسالی ۵۰ سال اخیر و با توجه به بازگشت ۱۰۰ ساله بارش‌ها خساراتی در بخش کشاورزی خواهیم داشت.

اسماعیل نجار  در حاشیه نمایشگاه مدیریت شهری و روستایی در گفت و گو با ایمنا در خصوص بزرگ‌ترین بحران فعلی کلانشهرهای کشور اظهار کرد: متاسفانه با ایجاد جاذبه در برخی شهرهای کشور جمعیت زیادی را به این شهرها کشاندهایم که اداره این جمعیت ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دارد که رسیدگی به همه این ابعاد کار مشکلی است.

وی با بیان اینکه باید به صورت علمی‌تر و منسجم تر برای اداره شهرهای کشور برنامهریزی شود ادامه داد: می‌توان گفت در حال حاضر آلودگی هوا مهم‌ترین بحران موجود در کلانشهرهای کشور است که متاسفانه بیماریهای مختلفی را با هزینه‌های بالا به جامعه تحمیل میکند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ارتقای فرهنگ شهرنشینی را یکی از ملزومات بهبود شرایط بحران زیست محیطی در کلانشهرها دانست و گفت: برای مثال تفکیک زباله خدمتی است که هزینه‌های زیادی را از دوش شهرداری بر می دارد ضمن اینکه قرار دادن به‌موقع زباله خارج از منزل نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر شهردار را انتخاب و برنامه شهری را تنظیم می‌کند، گفت: باید در این زمینه فردی انتخاب شود که تخصص و تجربه در این زمینه داشته باشد تا از تحمیل هزینه‌های بیشتر به شهرها جلوگیری کنیم.

نجار در خصوص لزوم لایروبی رودخانه‌ها با توجه به بارش‌های اخیر نیز اظهار کرد: در برخی از مناطق به دلیل خشکسالی مستمر طی ۵۰ سال اخیر حریم کمی و کیفی رودخانهها را مورد دستبرد قرار داده‌ایم و ساخت و ساز انجام داده و زمین‌های کشاورزی ایجاد کردهایم که با توجه به اینکه بازگشت ۱۰۰ ساله بارش‌ها را در پیش رو داریم خساراتی را خواهیم داشت.

وی در خصوص برآورد خسارات ناشی از سیل اخیر در کشور گفت: همچنان ادامه این پدیده طبیعی را داریم و اطلاعات این خسارات به روز رسانی می شود البته باید توجه داشت که تمایلی به اعلام خسارات نداریم اما پرداخت‌ها را به موقع انجام میدهیم.

کد خبر 368316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.