از جاه‌طلبی هسته‌ای بن سلمان تا استیضاح روحانی

توافق پنهانی ترامپ و بن سلمان برای فروش فناوری هسته ای به عربستان سعودی و تلاش ناکام برخی اصولگرایان برای استیضاح روحانی در شرایط ویژه کشور از مهمترین عناوین روزنامه های امروز پنجشنبه-۲ اسفند- کشور بوده است.

به گزارش ایمنا، مدتی قبل گزارش رسانه‌های خارجی از پایگاه موشک‌های بالستیک عربستان سعودی، موجی از تحلیل‌های متفاوت را از تحرکات نظامی این کشور در سطح منطقه خاورمیانه به راه انداخت. سعودی‌ها که اکنون نزدیک چهارسال است که درگیر جنگی تمام عیار علیه همسایه جنوبی خود یعنی یمن هستند در طول این مدت علاوه بر تخریب اغلب زیر ساخت‌های این کشور فقیر عربی، مسبب کشته شدن هزاران غیرنظامی و آواره شدن میلیون‌های یمنی بوده‌اند.

نحوه کنش عربستان در خاورمیانه به این جنگ ختم نمی‌شود؛ از بحران قطر تا گروگان‌گیری نخست‌ وزیر لبنان و نیز جنگ نیابتی با ایران همگی از جمله راهبردهایی است که سیاست خارجی محافظه‌کارانه عربستان را از طول یک دهه گذشته تاکنون به سمت و سوی نوعی سیاست خارجی تهاجمی سوق داده است. در این میان، پروژه هسته‌ای سعودی‌ها نیز مزید بر علت شده تا کارشناسان با ابراز نگرانی از این مسئله، آن را برای نظم منطقه‌ای خطرناک توصیف کنند.

 روزنامه ابتکار در گزارش امروز خود به بررسی برنامه عربستان سعودی برای تقویت توان هسته ای  پرداخت و در تیتر خود نوشت: «رویای اتمی شاهزاده»، همدلی در ادامه افزود: روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توئیتری با کنایه به آمریکایی‌ها می‌گوید: هر روز که می‏گذرد آنچه که برای ما روشن بود برای جهانیان نیز آشکار می‏‌شود: نه حقوق بشر و نه برنامه هسته ‏ای نگرانی واقعی آمریکا نبوده است. اول یک روزنامه‌نگار مثله می‌شود؛ حالا هم فروش قاچاقی فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی به خوبی دورویی آمریکا را افشاء می‌کند. این روزنامه همچنین در سرمقاله ای با عنوان «حکایت همچنان باقیست» به بررسی نفس های آخر گروهک های تروریستی و داعش در سوریه پرداخت.


 روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود را به اقدامات ضد دولت استان قم اختصاص داد و به گفت و گو با چندین شخصیت سیاسی اصلاح طلب نشست. محسن غرویان با انتقاد از  عملکرد نمایندگان استان قم  به آرمان گفت: توقع مردم قم از نمایندگان این است که به جای کارهای دیگر به تعیین تکلیف منوریل و فرودگاه قم که تاجایی پیش برده و سپس رها شده بپردازند و معضلات استانی را حل و فصل کنند. وی افزود: این مسائل موجب شده تا مردم در مقابل این بی‌توجهی‌ها نسبت به مسئولان بی‌اعتماد شوند. لذا خوب است که نمایندگان قم به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای چون مخالفت با دولت به مشکلات کشور و حوزه انتخابیه خود بپردازند و پاسخگوی مطالبات مردم باشند.
سید حمید طهایی نیز به آرمان گفت: خصوصیات اخلاقی نمایندگان در این راستا خیلی تاثیر گذار است و اظهار نظراتشان بیشتر در حوزه‌های سیاسی و ملی است و وقتی برای حوزه شهری نمی‌گذارند، اما برخی ممکن است توجهشان به مسائل منطقه‌ای و حوزه انتخابیه باشد.

 روزنامه شرق امروز در صفحه نخست خود به بررسی تلاش‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور ایلات متحده آمریکا برای تجهیز کردن هسته ای عربستان پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «افشای معامله ی پنهانی ترامپ با بن سلمان» روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود  با عنوان «استیضاح روحانی با کدام هدف؟» نوشته نعمت احمدی، حقوق‌دان نوشت:  هرگاه یک‌سوم نمایندگان مجلس با درخواست کتبی از مجلس درخواست استیضاح رئیس‌جمهور را مطرح کنند، در شرایطی این طرح عملیاتی خواهد شد. این روزها خبرهایی به گوش می‌رسد که چند نماینده درصدد هستند با جمع‌آوری امضا، چنین اقدامی را کلید بزنند؛ اما قانون اساسی از نظر شکلی و ماهوی با استیضاح رئیس‌جمهور چگونه برخورد کرده است؟

 روزنامه ایران نیز صفحه نخست امروز خود را به بررسی اقدامات وطرح های ضد دولتی جبهه مخالفان اختصاص داده و در تیتر یک خود آورده است: «تحرکات مشکوک علیه رأی ملت» ایران در ادامه افزود: همزمان با شدت گرفتن فشارهای خارجی، به نظر می‌رسد جبهه داخلی مخالفان دولت هم فرصت را مغتنم شمرده تا از آب گل آلود فعلی ماهی جناحی خود را صید کنند. برخلاف انتظارها برای همراهی ملی با دولت، جبهه مخالفان نه تنها باری از دوش آن برنمی‌دارند، بلکه با خبرسازی‌ها، حاشیه‌سازی‌ها، اتهامات و اظهار نظرهای مشکوک، وقت و ذهن دولتمردان را نیز به خود مشغول می‌کنند و برخی اظهار نگرانی‌ها از سوی کارشناسان و هشدارهای آنها نسبت به خطر پوپولیسم توأم با رادیکالیسم را جدی می‌نمایند. بخصوص که عمده جبهه مخالفان هم حامیان سابق محمود احمدی‌نژاد هستند.

مصطفی‌هاشمی طبا از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با بیان اینکه پوپولیسم به این سادگی از بین نمی‌رود و باعث ایجاد خطرات بزرگ برای جمهوری اسلامی است، گفته است: «احمدی‌نژادی‌ها در قیافه‌های مختلف هستند، ولی مسیر حرکت و سیاست‌شان یکی است. هیچ بعید نیست که در انتخابات ۱۴۰۰ کسی بیاید یکسری حرف‌های جذاب بزند و توده‌های مردم را به سمت خودش بکشاند. بخصوص که صلاحیت‌ها را هم شورای نگهبان تأیید می‌کند.»

 روزنامه دنیای اقتصاد گزارش امروز خود را به بررسی آمار رتبه بندی سرمایه اجتماعی در کشور اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دماسنج اعتماد در استان‌ها» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: وزارت اقتصاد وضعیت سرمایه اجتماعی در استان‌های کشور را منتشر کرد. این تعیین وضعیت با هدف پایش محیط کسب‌وکار انجام شده است. گزارش وزارت اقتصاد نشان می‌دهد شاخص اجتماعی در کل کشور برای سال ۱۳۹۶ امتیاز ۸۷/ ۱۰ را از ۲۱ امتیاز کامل گرفته است. استان‌های هرمزگان، مازندران و همدان در کفه بالا و استان‌های قزوین، اصفهان، و سمنان در کفه پایین شاخص قرار دارند. وضعیت سرمایه اجتماعی در ۲۰ سوال و بر مبنای پرسش از فعالان اقتصادی استان‌ها استخراج شده است. جزئیات گزارش نشان می‌دهد «نگرانی نسبت به آینده فرزندان» وضعیت مطلوبی ندارد.

کد خبر 368295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.