استقلال کانون‌های وکلا امری مهم است/ بیکاری وکلای جوان محسوس‌تر است

رییس کانون وکلای اصفهان گفت: قطعا وکیل وابسته، قادر به انجام رسالت خود نیست و برای انجام کامل وظایف در جامعه وکالت، استقلال خانه‌های وکلا امری ضروری است هرچند سال‌هاست که حفظ این استقلال با چالش‌های بسیاری مواجه بوده اما این استقلال تاکنون به نحو احسن حفظ شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رییسی در نشست خبری آغاز هفته وکیل و گرامیداشت سالروز استقلال کانون‌های وکلا با تبریک روز وکیل و میلاد باسعادت دخت نبی اکرم(ص) اظهار کرد: مهمترین مسئله برای وکلا و کانون‌های وکلا موضوع استقلال این نهاد است.

وی در خصوص دلایل اهمیت استقلال کانون‌های وکلا افزود: حضور وکیل مستقل در دادرسی و استقلال کانون وکلا امر بسیار مهمی است چرا که ذات حرفه وکالت باید مستقل از دستگاه قضایی باشد که در غیر اینصورت این حرفه کارکرد صحیحی نخواهد داشت.

استقلال کانون‌های وکلا امری مهم است

رییسی با تاکید بر اینکه وکیل مدافع افراد جامعه است، تصریح کرد: اگر وکیل اعتبار خود را از دستگاه حاکم بگیرد یا اعتبار این حرفه خدشه‌دار شود نمی‌تواند حقوق موکل خود را استیفا کند.

رییس کانون وکلای اصفهان همه اسناد بین‌المللی را ناظر بر حسن اجرای قوانین دانست و گفت: قطعا وکیل وابسته، قادر به انجام رسالت خود نیست و برای انجام کامل وظایف در جامعه وکالت، استقلال خانه‌های وکلا امری ضروری است هرچند سال‌هاست که حفظ این استقلال با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است اما خوشبختانه این استقلال تاکنون به نحو احسن حفظ شده است.

وی با بیان اینکه برخی افراد از تاثیرات مخرب وابستگی کانون‌های وکلا در دادرسی عادلانه بی‌اطلاعند، تصریح کرد: این عده با لوایح و طرح‌های خاص قصد سلب یا محدودیت استقلال کانون‌ها را داشته‌اند که خوشبختانه موفق نبوده‌اند.

بیکاری وکلای جوان محسوس‌تر است

این وکیل دادگستری در خصوص آمار وکلای ثبت شده در کانون وکلا اظهار کرد: تعداد وکلای کانون وکلای اصفهان با احتساب کارآموزان ۳ هزار نفر است همچنین تعداد وکلای حاضر در کانون‌های وکلا در کل کشور ۶۰ هزار وکیل و تعداد وکلای ثبت شده در مرکز مشاوران قوه قضائیه ۷۰ هزار وکیل است.

رییس کانون وکلای استان اصفهان با ابراز تاسف از عدم وجود فرهنگ وکالت در جامعه گفت: فرهنگ وکالت در جامعه ما هنوز به نحو مطلوب جا نیفتاده و این امر خود عامل بیکاری بخش عمده‌ای از وکلا بخصوص وکلای جوان است.

رییسی با بیان اینکه بیکاری وکلای جوان محسوس‌تر است، اظهار کرد: عدم وجود فرهنگ استفاده از وکیل و مراجعه به آنها در همه امور زندگی، وضعیت بد اقتصادی و تبلیغات غلط در مورد این حرفه از عوامل رقم زدن وضعیت بیکاری برای وکلای جوان و گاها وکلای قدیمی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش کارآموزان در هیئتی خاص تصویب می‌شود، گفت: این هیئت هر ساله با حضور رییس دادگستری ، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب و رییس کانون وکلای هر استان با ارزیابی از میزان نیاز جامعه و ظرفیت محاکم دادگستری آمار پذیرش کارآموزان کانون‌های وکلا را اعلام می‌کنند.

رییس کانون وکلای استان اصفهان در خصوص میزان پذیرش کارآموزان وکالت اظهار کرد: باید محاکم دادگستری ظرفیت و زیرساخت‌های کافی برای تعداد مشخص شده کارآموزان را داشته باشند چرا که دوره کارآموزی آنان در محاکم دادگستری طی می‌شود و لازم است زیرساخت پذیرش این حجم از کارآموز در این محاکم وجود داشته باشد.

موافق ارائه خدمات حقوقی در فضای مجازی نیستیم

وی با تاکید بر اینکه آمار وکلا در جامعه کم نیست، افزود: یکی از رسالت‎‌های مهم وکلا نقش پیشگیرانه آنهاست اما متاسفانه هنوز مردم آگاهی لازم در خصوص خدمات ارائه شده توسط این حرفه را ندارند.

این وکیل دادگستری ارائه خدمات وکالت در فضای مجازی را غلط دانست و تصریح کرد: یک وکیل برای اطلاع کامل از یک پرونده لازم است چندین جلسه با مراجعه‌کننده یا موکل خود به منظور کسب اطلاعات کامل دیدار داشته باشد و اساسا موافق خدمات وکالتی در فضای مجازی نیستیم.

رییسی با بیان اینکه برخی افراد در چنین فضاهایی وکیل نیستند، گفت: بعضا چنین افرادی که خود را در فضای مجازی وکیل می‌نامند زیان‌های مالی و معنوی بسیاری برای مردم ایجاد می‌کنند که لازم است افراد از مراجعه به این افراد دوری کنند.

وی موسسات حقوقی را دو دسته دانست و گفت: دسته اول موسسات حقوقی مجاز با حضور وکلای شناسنامه‌دار هستند که فعالیت آنان در چارچوب قوانین بوده و دسته دوم موسسات حقوقی غیرمجاز هستند که بدون حضور وکیل شکل گرفته و تبلیغات کذبی دارند.

رییس کانون وکلای اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر چگونگی ارائه خدمات معاضدتی به افراد اظهار کرد: خدمات معاضدتی برای افرادی است که توانایی گرفتن وکیل ندارند که موسسه معاضدت کانون وکلا مشاوره‌ها و خدمات لازم را به این افراد ارائه می‌دهد همچنین در شورای حل اختلاف، زندان‌ها و دادگستری همکاران این موسسه به ارائه مشاوره و خدمات می‌پردازند.

وی در خصوص وکلای تسخیری گفت: علاوه بر وکلای معاضدتی وکلای تسخیری در پرونده‌های کیفری که دادگاه‌ها درخواست وکیل برای افراد بی‌بضاعت می‌کنند هم همکاری لازم را دارند.

لزوم اختصاص بودجه بیشتر به وکلای تسخیری و معاضدتی

رییسی با بیان اینکه چندین سال است که وکلای تسخیری و معاضدتی وجهی بابت فعالیت‌های خود دریافت نکرده‌اند، افزود: بودجه محدودی برای اسل ۹۸ برای این نوع پرونده‌ها درنظر گرفته شده که امیدواریم با توجه به اهمیت رسالت اجتماعی وکلا و ضرورت رسیدگی به این نوع اقدامات بودجه‌های بیشتری به این بخش اختصاص دهند.

وی مشاوره حقوقی رایگان در طول هفته وکیل را یکی از اقدامات این هفته دانست و تصریح کرد: این مشاوره حقوقی رایگان برای هر ۲ ساختمان کانون وکلا که یکی موسسه معاضدت در خیابان نیکبخت و دیگری کانون وکلای اصفهان در مجتمع اداری امیرکبیر است درنظر گرفته شده که در طول هفته وکیل تا ۷ اسفندماه انجام می‌شود.

رییس کانون وکلای اصفهان با ابراز تاسف از پایین بودن سطح آگاهی حقوقی جامعه گفت: در هفته وکیل موضوع آموزش حقوق به زبان ساده را برای مردم آغاز کرده‌ایم که تصمیم کانون بر ادامه مستمر آموزش‌های حقوقی در جامعه است.

رییسی با تاکید بر اینکه کانون وکلای اصفهان به شدت بر سلامت کار وکلای خود حساس است، افزود: این یعنی اهمیت به قانون‌مداری وکلا و لزوم توجه آنها به اخلاق حرفه‌ای و در این راستا هم دادگاه و دادسرای انتظامی به تخلفات وکلای خاطی رسیدگی می‌کند.

وی آموزش وکلا را عامل کاهش تخلفات این قشر دانست و تصریح کرد: کانون وکلای اصفهان ۲ روز در هفته وکلا را با وظایف خود آشنا می‌کند که این امر عامل کاهش تخلفات امسال نسبت به سال‌های قبل شده است.

ادغام کانون وکلا با مرکز مشاوران قوه قضاییه بهترین انتخاب است

رییس کانون وکلای اصفهان با تاکید بر مخالفت با حضور بازنشستگان، اظهار کرد: ورود قضات بازنشسته، کارمندان دادگستری به حرفه وکالت باعث صدماتی به بازار کار وکلا شده که این امر معضلاتی برای وکلای جوان، کانون‌های وکلا، دستگاه قضایی و مردم ایجاد می‌کند که لازم است با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان به این امر بیش از گذشته توجه شود.

وی با انتقاد از سیستم آموزش عالی گفت: بر چه اساسی این تعداد فارغ‌التحصیل حقوق به جامعه می‌دهیم که زمینه اشتغال آنها را نداریم و چرا میزان اشتغال واقعی این دسته محاسبه نمی‌شود تا با بیکاری وکلا روبرو نشویم.

رییس کانون وکلای اصفهان در خصوص ادغام مرکز مشاوران قوه قضاییه با کانون‌های وکلا گفت: ۷۰ هزار وکیل در مرکز قوه قضاییه مشغول به کار هستند و اگرچه ادغام این دو نهاد واقعیت تلخی است اما در شرایط فعلی این ادغام بهترین انتخاب برای این موضوع است و بهتر است مشاوران قوه قضاییه به کانون‌های وکلا بپیوندند.

کد خبر 368289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.