تهدید سلامتی با نورپردازی‌های نادرست شهری

آلودگی نوری که نتیجه ناخواسته استفاده ما انسان‌ها از نورهای مصنوعی در طول شب است تاثیرات زیانباری بر چرخه حیات دارد و سلامت انسان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی نوری از معضلاتی است که به صورت ناخواسته سلامت حیوانات و انسان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. نورهای خیره کننده ساختمان‌های مرتفع، خیابان‌ها و خانه‌ها در بسیاری از شهرهای جهان بر کل چرخه حیات تاثیر می‌گذارد. با ما همرا شوید تا شما را از تاثیرات مخرب این نورهای مصنوعی بر حیات آبزیان، سلامت انسان ها و پرندگان مهاجر آشنا کنیم.

تاثیر آلودگی نوری بر سلامت افراد

بررسی‌های محققان در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهد که آلودگی نوری، الگوی خواب افراد را بر هم می‌زند، به گونه‌ای که ساکنان مناطق شهری که با مشکل نورپردازی‌های فضای باز دست به گریبان هستند، در مقایسه با افرادی که ساکن مناطق کم‌نورتر در شب هستند، احتمال دارد کمتر از شش ساعت در شب بخوابند. همچنین بررسی‌های محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نورهای شب باعث کاهش سطح ترشح هورمون "ملاتونین" می‌شود و با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد. از دیگر تاثیرات آلودگی‌های نوری بر سلامت افراد می‌توان به بروز اختلالات خلقی، افزایش وزن و چاقی، دیابت و سرطان اشاره کرد.

تاثیر آلودگی نوری بر حیات آبزیان

آلودگی نوری همچنین می‌تواند در حیات آبزیان که در دریاچه‌ها به سر می برند، اختلال ایجاد کند. نوع خاصی از زئوپلانکتون‌ها با نام "دافنی‌ها" که غذای مقوی و  تغذیه ماهیان محسوب می‌شوند، روزها به اعماق آب ‌ها می‌روند و شب‌ها برای تغذیه از جلبک‌ها به سطح آب می‌آیند. به گفته متخصصان علم اکولوژی دریایی، وجود منابع نور مصنوعی و روشنایی در طول شب می‌تواند از شناور بودن زئوپلانکتون بر سطح آب جلوگیری کند. این موضوع باعث افزایش خزه‌ها و جلبک‌ها و آسیب رساندن به سایر بخش‌های چرخه حیات در دریاچه‌ها می‌شود.

پرندگانی که قربانی نورهای مصنوعی می‌شوند

برخورد پرندگان با منابع نور مصنوعی، مجازاتی مرگبار برای پرندگان مهاجر دارد. موضوع قابل توجه اینکه پرندگانی که با این نورها برخورد می‌کنند، آن قدر به دور این چراغ‌ها می‌چرخند که از فرط خستگی سقوط می‌کنند و می‌میرند. برخی از این مرگ و میرها نیز ناشی از برخورد پرندگان به شیشه پنجره‌های منعکس کننده نور در طول روز و یا بر اثر برخورد به چراغ‌های روشن در طول شب است.

کد خبر 368286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.