بن سلمان؛ اقدامات تروریستی در ایران، گرفتن نشان از پاکستان!

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما جدال‌های لفظی ایران و عربستان بر سر حادثه تروریستی زاهدان، سپاسگزاری قطر از همکاری های ایران در دوران تحریم و اتهام ائتلاف عربی به ایران برای حمایت از حوثی‌ها از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

سردار جعفری: دولت های خائن عربستان و امارات بدانند صبر جمهوری اسلامی به سر آمده است

سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه-۲۷ بهمن- در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی خاش (سیستان و بلوچستان) با متهم کردن مشخص عربستان سعودی و امارات متحده عربی به همدستی با گروهکهای تروریستی گفت: اطلاعات موثقی در دست داریم که نشان می دهد این اقدام تروریستی با حمایت کشورهای عرب  منطقه انجام شده است.

وی افزود: دولت های خائن عربستان و امارات بدانند صبر جمهوری اسلامی به سر آمده و نظام ما دیگر حمایت های شما از گروهک های تکفیری را تحمل نخواهد کرد و ما انتقام خون شهدای خود را از مزدوران منطقه می گیریم. دولت پاکستان نیز بداند از این به بعد باید هزینه حمایت سازمان اطلاعاتی خود از گروهک های تروریستی را بپردازد و این هزینه سنگین خواهد بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید از دولت پاکستان گفت: مقامات پاکستان باید توضیح دهند که چرا اجازه داده اند گروههای تروریستی آزادانه در خاک آنها به فعالیت بپردازند.

بن سلمان و «نشان پاکستان»

دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان

ولیعهد عربستان سعودی روز یکشنبه - ۲۸ بهمن در راس هیئت ۷۰۰ نفره وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد. در جریان سفر محمد بن سلمان به پاکستان، قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد دلار امضا شده است. همچنین روز دوشنبه محمد بن سلمان در مراسمی رسمی، «نشان پاکستان»، بالاترین نشان شهروندی پاکستان را از دستان عارف علوی، رییس‌جمهور این کشور دریافت کرد.

محمد بن سلمان هم در مقابل دستور آزادی ۲۱۰۰ زندانی پاکستانی را که در زندان‌های عربستان به سر می‌برند را صادر کرد. تعیین سرنوشت هزاران پاکستانی عمدتا کارگر و فقیر غیرقانونی که در کشورهای مختلف خاورمیانه زندانی هستند یکی از مسائل مطرح سیاست خارجی پاکستان به شمار می‌رود. این کارگران که عموما در کارگاه‌های ساختمانی یا در خانه‌ها مشغول کارند، سالانه‌ میلیون‌ها دلار برای اقتصاد ضعیف پاکستان رهاورد دارند.

سپاسگزاری قطر از همکاری ایران در دوران تحریم

پرچم قطر

وزیر امورخارجه قطر با تاکید بر اینکه ایران و قطر مرز مشترک دارند، درباره روابط با ایران و ترکیه گفت: ما بر اساس نیازهای مردم خود تصمیم می‌گیریم با چه کشوری ارتباط داشته باشیم.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امورخارجه قطر در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره روابط کشورش با ایران پس از آنکه کشورهای عربی قطر را تحریم کردند، گفت: ایران همسایه ماست. ما با ایران مرز مشترک داریم. ما در ذخایر گاز و مرزهای‌مان با ایران شریک هستیم. این جغرافیا است. ما پس از تحریم قطر به فضای پروازی و مسیر تجاری نیاز داشتیم، آنها مرز هوایی خود را به روی ما باز گذاشتند و ما از این مسئله سپاسگزاریم.

وی در ادامه با تاکید بر استقلال این کشور برای تصمیم گیری در روابط با همسایگان در دوران تحریم گفت: ما بر اساس نیازهای مردم خود تصمیم می‌گیریم که با چه کشوری ارتباط داشته باشیم. اگر اختلاف نظری هم با ایران وجود دارد باید از طریق گفت‌گو حل شود. ما از اختلاف ایران و عربستان ناراحتیم و امیدواریم که مسائل میان آنها هرچه زودتر حل‌وفصل شود چراکه برای ما و منطقه خوب است. وزیر امورخارجه قطر همچنین تاکید کرد که دوحه آماده گفت‌وگو با کشورهای عربی برای رفع اختلافات است.

عادل الجبیر: دست داشتن عربستان در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان تحریف اذهان است

عادل الجبیر

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز دوشنبه-29 بهمن- با ادعای اینکه ایران بزرگترین حامی تروریست است، اظهار کرد که اتهام ایران به عربستان مبنی بر دخالت در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان تحریف اذهان مردم ایران است. وی همچنین ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت که ایران آخرین کشوری است که می تواند دیگر کشورها را به تروریسم متهم کند.

تکرار اتهام ائتلاف عربی علیه ایران

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در یمن

روز سه شنبه- ۳۰ بهمن-ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در یک نشست خبری تصاویری را به نمایش گذاشت و مدعی حمایت تسلیحاتی ایران از انصارالله یمن شد. وی مدعی شد که برخی اسلحه‌ها، نامه‌ها و بروشورهای ایرانی که در اختیار حوثی ها (انصارالله یمن) بوده، کشف و مصادره شده است.

المالکی در ادامه نمایش مضحک خود مدعی شد که ائتلاف عربی سلاح ایرانی کشف کرده است که در دست گروهک القاعده در یمن نیز بوده است. وی مدعی شد که انصارالله یمن توافق استکهلم را نقض کرده است و حوثی‌های هم پیمان ایران از زمان امضای این توافق یعنی دسامبر گذشته تا کنون ۱۴۰۰ بار توافق آتش بس را نقض کرده اند.

ایرج مسجدی: صلاح الدین در آینده شاهد رونق اقتصادی خواهد بود 

ایرج مسجدی

سفارت جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه- ۳۰ - بهمن در بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به منظور تقویت روابط و گسترش همکاری میان ایران و عراق به شهر سامرا سفر کرده و با اعضای دولت محلی صلاح الدین عراق دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ایرج مسجدی در این دیدار ضمن خواست تسهیل روند ورود شرکت‌های ایرانی به سامرا و سرمایه گذاری در آن شهر گفت: وجود امامین عسکرین علیهما سلام در سامرا باعث شد که ایران از این شهر حمایت امنیتی کند و این شهر در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رونق اقتصادی خواهد بود.

از سوی دیگر عمار جبل خلیل، استاندار صلاح الدین تاکید کرد: ما به دنبال حمایت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری عربی و خارجی هستیم. صلاح الدین در ثبات امنیتی قرار دارد و منطقه مناسبی برای گسترش بخش‌های گردشگری، اقتصادی و سرمایه گذاری است.

واکنش کویت به دست داشتن عربستان و امارات در عملیات تروریستی زاهدان

پرچم کویت

خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت روز چهارشنبه- ۱ اسفند- در واکنش به تهدید عربستان و امارات از سوی مقامات ایرانی و متهم کردن آنها به دست داشتن درحمله تروریستی زاهدان گفت: ما مخالف هر نوع تهدید و تنش هستیم.

وی گفت: کنفرانس ورشو به طور مساوی و واضح به تمام خطرها از جمله رفتارهای ایران در منطقه، موانع روند صلح، تروریسم و امنیت سایبری پرداخت.

قطر به دلیل سیاسی کردن حج از عربستان شکایت می‌کند

علی بن صمیخ المری، رئیس کمیته ملی حقوق بشر قطر

علی بن صمیخ المری، رییس کمیته ملی حقوق بشر قطر روز سه شنبه- ۳۰ بهمن- اعلام کرد: به دنبال سیاسی کردن مسأله حج و محدودیت‌ها و موانعی که عربستان برای حجاج قطری در ادای مناسک حج ایجاد کرده است، قطر به زودی روند اقدامات قانونی خود را علیه عربستان در سازمان ملل، پارلمان اروپا، یونسکو و دیگر هیئت‌های بین‌المللی آغاز خواهد کرد.

این مقام قطری گفت: علی‌رغم گذشت ۲۰ ماه از محاصره قطر، عربستان هیچ‌گونه اقدامی برای رفع مشکلات و موانعی که باعث سیاسی کاری شعائر دینی شده، انجام نداده و هیچ مکانیزم فعالی را برای رفع محدودیت‌ها و موانع حجاج قطری برای ادای مناسک حج اتخاذ نکرده است. وزارت اوقاف قطر نیز پیشتر اعلام کرده بود که مشکل تراشی عربستان برای حجاج قطری و اقدامات خودسرانه این کشور علیه شهروندان قطری و دیگر مسلمانان جهان همچنان ادامه دارد.

ایران و ترکمنستان بهترین گزینه برای همکاری‌های تولیدی و تجاری با یکدیگرهستند

محمد احمدی، سفیر ایران در ترکمنستان در نشست تخصصی فعالان اقتصادی خراسان شمالی در ترکمنستان که روز چهارشنبه- ۱ اسفند- در بجنورد برگزار شد، با اشاره به اینکه کشور ترکمنستان به ایران علاقه‌مند است، افزود: این کشور هیچ گزینه‌ای بهتر از ایران ندارد و از سوی دیگر ترکمنستان نیز بهترین گزینه برای کشور ایران به منظور انجام فعالیت‌های تولیدی و تجاری است. کشور ترکمنستان هنوز می‌گوید هیچ راه‌سازی را، به راه سازی ایران ترجیح نمی‌دهد.

احمدی بیان کرد: ایرانی که در گذشته به هیچ عنوان در دنیا به حساب نمی‌آمد و آن را با نام قالی و ... می شناختند، اکنون آمریکا دنیا را بسیج کرده است و به هر شیوه ای متوسل می شود تا برای ایران محدودیت ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نقشه راه ماست و می‌توانیم از این طریق با توجه به داشته‌های خود حرکت کنیم، تصریح کرد: ترکمنستان کشوری است که با گذشته در بسیاری از موارد فرق کرده، یارگیری های بیشتری را در سطح دنیا گرفته است به طوری که اگر ما در گذشته با سختی برخی از کالاها را به ترکمنستان صادر می کردیم، هم اکنون بسیاری از رقبای ما به راحتی همان کالاها را و حتی ارزانتر در این کشور تخلیه می‌کنند.

 ۵۲۰۰ نظامی آمریکایی در داخل عراق هستند

image.png

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا امروز پنجشنبه-2 اسفند-اعلام کرد که پنج هزار و دویست افسر و سرباز آمریکایی در داخل عراق هستند که به نیروهای عراقی کمک می‌کنند و به آنها مشورت ارائه می‌دهند.

شون رایان، تأکید کرده که حضور نیروهای آمریکایی با هدف حمایت و پشتیبانی لجستیکی و آموزش و تسلیح نیروهای عراقی است. وی همچنین گفت که نیروهای آمریکایی در عراق بنا به درخواست دولت این کشور حضور دارند.

رایان ادامه داد: ما به نیروهای امنیتی عراقی برای تعقیب گروهک‌های داعش آموزش می‌دهیم تا این گروه بار دیگر باز نگردد.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان، خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 368277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.