با ساخت باغ ویلا در ناژوان به شدت مخالفیم

پارک جنگلی ناژوان اصفهان به وسعت ۱۲۰۰ هکتار در غرب اصفهان بعد از رودخانه زاینده رود دومین میراث طبیعی شهر محسوب می شود، این پارک طبیعی به عنوان ریه تنفسی شهر سدی در برابر آلاینده‌های هوا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این سالها که کلانشهرها همچون اصفهان با معضل آلودگی هوا رنج می برند، حفظ و حراست از ریه های تنفسی همچون ناژوان که بتواند بخشی از حجم آلاینده‌ها را تصفیه  و کاهش دهد، ضروری است.

در این میان مدیریت شهری اصفهان ناژوان را از محدوده خدمات شهر جدا کرده تا از ساخت و سازها در امان بماند؛ مدیر طرح ساماندهی ناژوان در این باره معتقد است: همه از اصفهان به عنوان یک باغ شهر یاد می‌کنند و ناژوان با بیش از ۱۲۰۰ هکتار وسعت جزء هویت تاریخی شهر اصفهان است، بنابراین نباید به ناژوان به عنوان «پارک» یا «فضای سبز» نگاه کنیم، زیرا هویتی است که در تاریخ شهر اصفهان وجود داشته و ما باید برای حفظ این هویت تلاش کنیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از اقدامات مدیریت شهری در ناژوان و برنامه های این حوزه در ایام نوروز گفت و گویی را با «حسن شفیعی» مدیر طرح ساماندهی ناژوان انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

برای جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف در ناژوان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در ناژوان را نداده‌ایم و نمی‌دهیم؛ ناژوان منطقهای است که هیچ پروانه‌ای صادر نمی‌کند و هیچ اجازه ساخت و سازی نمی‌دهد، از این رو ۳۶ نفر نیروی کنترل نظارت در ناژوان داریم که با هر متخلفی مقابله و اجازه ساخت و سازهای غیر مجاز را نمی‌دهد.

برخی که تمایل به ساخت ویلا در ناژوان دارند، باید چه کنند؟

هدف کلی برای ناژوان این نیست که ناژوان تبدیل به باغ ویلا شود، این سیاست در استانداری، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، فرمانداری اصفهان تاکید شده که ساخت ویلا در ناژوان اتفاق نیفتد؛ زمانی ناژوان ۶۰۰ هزار اصله درخت برای تولید اکسیژن داشته و ما باید به آن سمت برویم تا اینکه به ساخت و ساز حتی فکر کنیم.

البته ساخت‌ و سازهایی در ناژوان با قدمتی  ۱۰۰ ساله وجود دارد، برای حفظ و مرمت بناهای قدمی مشکلی نداریم، اما با ساخت و ساز جدید و باغ یا ویلا به شدت مخالف هستیم و بیشک مردم نیز موافق نیستند.

مالکان زمین‌ها باید مجوزهای لازم برای تغییر کاربری را از سازمان جهادکشاورزی دریافت کنند، اگر صادر شود شهرداری موظف است، اما تا آن زمان شهرداری به خودی خود مجوزی را صادر نخواهد کرد.

یکی از مشکلاتی که با آغاز فصل سرما در ناژوان وجود دارد، روشن کردن آتش است، امسال شرایط چگونه بود و آیا مردم با طبیعت مهربان بودند؟

روشن کردن آتش چه در ناژوان و چه در  هر نقطه از شهر و دنیا کار شایسته و پسندیدهای نیست، زیرا سه معضل را به همراه دارد؛ معضل نخست خطر آتش سوزی است، اگر در فصل خزان که ناژوان مملو از برگ پاییزی و چوب خشک درختان است اتفاقی حادث شود، جبران‌ناپذیر خواهد بود؛ همانطور که بارها از طریق رسانه‌ها شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در پارک‌های جنگلی در نقاط مختلف دنیا بودیم که چه خسارت‌های زیادی وارد کرده است؛ با روشن کردن آتش برای تفریح مشکلی نداریم، اما نه در ناژوان، نه در پارک!

معضل دوم که با روشن کردن آتش در ناژوان داریم، آلایندگی ناشی از دود برگ و شاخه درختان است، زیرا در این نقطه از شهر نزدیک به ۱۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، اما بسیاری از افراد از این آمار اطلاعی ندارند؛ مناطق همجوار ناژوان از روشن کردن آتش و آلایندگی آن بسیار معترض میشوند و اعتراضات به حقی دارند، زیرا طی چند ماه از سال حجمی از دود و آلایندگی به منازل آنها رها می‌شود.

معضل سوم آسیب‌رسانی به فضای سبز و مبلمان شهری است، به هر حال درخت، پیاده رو و آسفالتی که با هزینه مردم ایجاد میشود، نباید برای تفریح نیم ساعت عدهای از افراد، دستخوش خسارت شود؛ ما با تفریح سالم در ناژوان مشکلی نداریم اما نباید تفریح به به محیط شهری و فضای سبز شهر آسیب برساند.

آیا قانونی برای برخورد با افرادی که این مسایل را رعایت نمی‌کنند، وجود دارد؟

مواد ۴۷ و ۴۸ قانون حفظ محیط زیست و فضای سبز این اجازه را به شهرداری و هر اداره‌ای داده که با هر کسی به صورت عمدی اقدام به روشن کردن آتش کند، به لحاظ قانونی برخورد کند؛ البته طی یکسال گذشته برخورد شکایتی و قضایی در این باره نداشتیم و سپاسگزاریم از کسانی که به تذکرات نیروهای کنترل و نظارت توجه کردند، اما در دو سال گذشته برخوردهای منجر به صدور رأی بر علیه برخی متخلفان شده است؛ البته ما سعی کردیم بیشتر با راهنمایی مردم و فرهنگسازی، این معضلات را کنترل کنیم.

با توجه به اینکه به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، چه برنامه‌ای برای ناژوان جهت استقبال بهار و مسافران نوروزی دارید؟

از گذشته‌های دور تاکنون ناژوان در بین عموم مردم به عنوان یک مرکز گردشگری شناخته شده است؛ در حال حاضر مراکز بی‌بدیلی همچون باغ پرندگان که بزرگترین، زیباترین و جذاب ترین باغ پرندگان در سطح کشور و حتی دنیا است، بزرگترین آکواریوم کشور که استقبال خوبی در طول سه سال فعالیت آن از سوی شهروندان و گردشگران شده، موزه صدف‌ها که یک موزه بی‌بدیل است، باغ پروانه‌ها گلخانه استوایی بسیار زیبایی است که طی سالیان گذشته نشان داده در طول فصول متفاوت ما یک فضای بسیار زیبا و ویژه ای را برای بازدید گردشگران فراهم کرده است.

باغ خزندگان جذابیت خوبی دارد، باغ‌های بانوان در منطقه ناژوان، مجموعه‌های شهربازی و تله سیژ که به موازات رودخانه زاینده رود بهره برداری شده و جذابیت بالایی دارد، مجموعه پارک قایقرانی و بسیاری از مراکز ورزشی روباز که نمونه آن در سطح استان و کشور کم است، همچنین پارکهای سلامت که بسیار مورد استقبال شهروندان واقع شده، مراکزی است که ناژوان را به مرکزی گردشگری تبدیل کرده و در سطح کشور زبانزد است.

البته برای ما، هویت اصلی ناژوان اهمیت بیشتری دارد، به همین دلیل بسیاری از  دستوراتی که از سوی مسئولان استانی و شهری برای ناژوان گرفته می‌شود فراشهرداری است؛ حفظ "هویت ناژوان و باغات و فضای سبز آن" به عنوان اولویت نخست، همیشه مد نظر مدیریت ناژوان بوده است؛ نزدیک به ۲۰۰ هزار اصله درخت در ناژوان تحویل شهرداری است، بیش از سه هزار هکتار پارک و فضای سبز در شهر اصفهان داریم که یک ۱۱۰۰ هکتار آن در ناژوان واقع شده است، می‌توان گفت یک سوم فضای سبز شهر اصفهان در ناژوان قرار دارد.

حفظ و حراست از این مجموعه بی‌بدیل و بی‌نظیر که جزء تاریخ شهر اصفهان است، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اگر به سابقه شهر اصفهان رجوع کنیم، می‌بینیم که همیشه ناژوان یک نقطه خاص و ویژه برای شهر اصفهان بوده است.

البته با توجه به اهمیتی که در طول تاریخ برای ناژوان تصور شده، باید از مردم اصفهان تشکر کرد که مسایل ناژوان را با حساسیت ویژه‌ای رصد می‌کنند.

حفظ این هویت بی‌شک همراهی مردم و مسئولان در ادارات مختلف را نیاز دارد، در رأس آنها شهرداری برای حفظ سبزینگی ناژوان پیشقدم شده، برخی دستگاه‌ها همکاری کرده و مردم نیز با حساسیت بالایی مسایل ناژوان را رصد می‌کنند؛ شهرداری برای حفظ این مجموعه بی بدیل، هزینه‌های هنگفتی را در بودجه سالیانه مجموعه ناژوان اختصاص می‌دهد تا بتواند سبزینگی ناژوان را حفظ کند.

اتفاقی که خوشبختانه در سال‌جاری به اتمام رسید موضوع شبکه‌گذاری لوله آب برای مادی‌های ناژوان بود، می‌توان گفت سرمنشأ مادی‌های شهر اصفهان از ناژوان است و این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیش از ۳۰۰ کیلومتر مادی در سطح شهر اصفهان وجود دارد که بیش از ۵۰ کیلومتر آن در منطقه ناژوان قرار دارد؛ این رگ‌های آبرسانی به مناطق کشاورزی و باغات اهمیت زیادی دارد؛ طی سالیان گذشته در چندین مرحله هر سال بودجه‌ای اختصاص داده می‌شد و امسال تمام مادی های ناژوان برای انتقال آب لوله‌گذاری شده که اتفاق بسیار مبارکی است و طی ماههای آینده مراسم بهره‌برداری برای آن خواهیم داشت.

اتفاق دیگری که در ناژوان رقم خورد برای آبیاری ۲۰۰ هزار اصله درخت و فضای سبز ناژوان است، با توجه به نوع زمین و خاکی که در ناژوان است، آبیاری آن با سایر پارک‌ها بسیار متفاوت است، به همین دلیل سال گذشته شبکه کلکتور آب را طراحی و امسال مناقصه انتخاب پیمانکار انجام شده و آغاز عملیات اجرایی کلکتور آب فضای سبز ناژوان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در دل طرح کلکتور آب فضای سبز ناژوان، چهار مخزن ذخیزه آب فضای سبز داشتیم که دو مخزن آن سال گذشته به بهره برداری رسید و امسال عملیات اجرایی و عمرانی احداث دو مخزن سه و چهار در دست اقدام است؛ البته برای اقدامات اجرایی، باید مجوزهای لازم را از سازمان جهاد کشاورزی دریافت کنیم ولی متأسفانه با عدم همکاری مسئولان سازمان جهاد کشاوری رو به رو بودیم و امیدواریم بعد از گذشت یکسال و نیم پاسخ نامههای ارسال شده مجموعه ناژوان را بدهند تا برای مخزن شماره چهار نیز مجوز لازم صادر و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

بازگشایی زاینده رود کمکی به رفع کمبود منابع آبی داشت؟

بستر ناژوان در حاشیه زاینده رود یک بستر شنی است، عمق خاک در برخی نقاط به سه متر هم نمی‌رسد و زیر آن بستر شنی وجود دارد که مکش آب را افزایش داده و میزان آبیاری را بالا می‌برد.

وقتی آب در بستر رودخانه جاری باشد، به طور طبیعی میزان آبیاری کم و چاه‌ها نیز تقویت می‌شود، اما امسال به دلایل متفاوت میزان آبدهی چاههای ناژوان در زمانیکه رودخانه باز شد، وضعیت خوبی پیدا نکرد و تاثیر مثبت زیادی روی چاههای کشاورزی نداشت؛ یکی از دلایل این است که سرعت آب در بستر رودخانه بسیار بالا و ایستایی آب در بستر رودخانه بسیار کم بود، از این رو نفوذ آب نیز کم بود.

دلیل دیگر این بود که این بار سعی کردند بستر رودخانه را محدودتر کنند و در پهنه کامل رودخانه آب جاری نشد و تنها در مرکز ثقل آب جاری شده بود که بر روی چاهها اثر کمتری داشت و نکته مهمتر شاهرگ‌های آبیاری شهر یعنی مادی ها اگر تغذیه نشوند و آبی در آنها حرکت نکند، چاه‌های منطقه و شهر نیز تاثیر آن‌چنانی ندارد.

با توجه به دستوراتی که از سوی استانداری و شهرداری اعلام شد و البته وجود مشکلات کشاورزان باعث شد که چاه‌های منطقه و حتی حواشی ناژوان مثل مناطق ۹، ۱۳ و پنج آبگیری چندانی نداشته باشد.

چه برنامه‌های فرهنگی برای ناژوان در ایام نوروز در نظر گرفته شده است؟

با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و از استقبال بی بدیلی که از سراسر کشور از ناژوان می شود، امیدواریم میزبانان خوبی برای آنها باشیم؛ همیشه ما اصفهانی‌ها به میهمان نوازی در کشور مشهور بودیم و خدماتی که شهرداری در ستاد خدمات سفر انجام می‌دهد، در کشور بی نظیر بوده است؛ تمام مراکز گردشگری از ماه گذشته جلسات متعددی برای ارایه خدمات بهتر و مناسب‌تر به مسافران برگزار کرده و در تلاش هستیم تمام مراکز بهترین خدمات را ارایه کنند.

همچنین سعی می‌کنیم زمان جذب گردشگران به استفاده از مراکز مختلف تفریحی و گردشگری را افزایش دهیم تا شاهد تراکم جمعیت نباشیم، البته ارایه خدمات سفر در ناژوان تغییر میکند، سرویس‌های بهداشتی موقت احداث و نمازخانه‌هایی مکان‌یابی شده است؛ برنامه‌های فرهنگی خوبی نیز توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده است.

از ۲۸ اسفند ۹۷ تا ۱۲ فروردین ۹۸ همه روزه برنامه‌های فرهنگی صبح ها از ساعت۱۰ صبح تا اذان ظهر برنامه‌های خوبی را برای گردشگران داریم، برنامه سرگرمی در میدان جنب باغ پروانه‌ها و صدف‌ها و بعداز ظهرها جنگ و موسیقی، نمایش‌های میدانی را اجرا خواهیم کرد.

در طول سال‌جاری نیز برنامه های زیادی از جمله جشنواره «برگ‌ها و رنگ‌ها» را برگزار کردیم که با استقبال با شکوهی از سوی شهروندان مواجه شد؛ همچنین از برگزاری جشنواره کارهای دستی با چوب استقبال شد، در سال‌جاری اجرای برنامه‌هایی که خانواده‌ها و کودکان را درگیر خلاقیت می‌کند، داشتیم.

برخی مراکز توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و خودشان رغبت دارند به جهت افزایش فروش در ایام عید، اتفاقات متفاوتی را رقم بزنند، به عنوان مثال گونه های جدید باغ پرندگان، مجموعه صدف‌ها و یا آکواریوم توسط بخش خصوصی اداره می‌شود؛ برنامه ریزی شده تا روز ۱۱ اسفند ماه تعدادی از هنرمندان جوان به ناژوان آمده و آثار هنری مرتبط با حفظ محیط‌زیست و فضای سبز و مراکز گردشگری رقم بزنند.

در ایام هفته درختکاری ویژه برنامه‌ای اجرا خواهیم کرد و برای جانبازان و معلولانی که ناژوان را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، تسهیلات خوبی جهت برای عبور و مرور فراهم می‌کنیم؛ همچنین در ویژه برنامه روز درختکاری، کاشت درخت را با همکاری جانبازان و معلولان انجام خواهیم داد.

یکی از مشکلات این منطقه گردشگری، راه‌های دسترسی به ناژوان است، برای آن چه برنامه ای دارید؟

یکی از ایده‌آلترین طرح‌هایی که برای ناژوان وجود دارد، اما به دلایل مالی و تملکی اجرایی نشده، این است که ورودی‌های ناژوان برای تردد خودروها مسدود و پارکینگ‌هایی با ظرفیت‌های بالا در ورودیهای ناژوان جانمایی شود تا گردشگران خودروهای خود را در پارکینگ قرار داده و با خودروها و وسایل پاک از جمله دوچرخه، کالسکه، خودروها و دوچرخههای برقی در سطح ناژوان و مراکز گردشگری آن عبور و مرور داشته باشند.

در حال حاضر تمام مسیرهای ناژوان به جهت استقبال گسترده مردم از ناژوان حجم تردد بالایی دارد، اما آیا راضی هستیم راه‌های ناژوان را تبدیل به اتوبان‌های چند لایه کنیم؟، قطعاً کسی راضی نیست؛ بنابراین باید فرهنگ استفاده از خودرو در ناژوان تغییر پیدا کند و مردم از وسایل پاک استفاده کنند؛ اینکه ناژوان به یک مسیر و جاده‌ای تبدیل شود که خودروهایی برای تفریح بیایند و دور بزنند، ایده صحیحی نیست چون همه دلسوز فضای سبز ناژوان هستیم و تردد با خودرو به فضای سبز آن آسیب می‌زند.

این طرح برای مسئولان مطرح شده است؟

بله، مصوبات آن نیز اخذ شده، اما به دلیل کمبود منابع مالی و مشکلات جهاد کشاورزی که هنوز نتوانیستیم مجوزهای لازم را برای پارکینگ دریافت کنیم، اجرایی نشده است؛ در واقع مدت‌ها است که منتظر جواب سازمان جهاد کشاورزی هستیم، به هر حال اجرای تمام پروژه‌های ناژوان حتی پروژه های خدماتی، مجوز سازمان جهاد کشاورزی را نیاز دارد و همین موضوع باعث می شود که پروژه های عمرانی و تفریحی شهرداری در ناژوان به کندی پیش رود.

کد خبر 368266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.