از تولید جدیدترین داروی ضد لخته تا عوارض بوتاکس در آرایشگاه‌ها

تولید جدیدترین داروی ضد لخته در کشور رژیم غذایی پرقند و چرب عامل افزایش احتمال عفونت شدید و راههایی برای داشتن استخوان‌های قوی از دوران کودکی را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر فرهاد عصارزادگان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تولید جدیدترین داروی ضد لخته برای درمان بیماران دچار سکته مغزی خبر داد و گفت: ۸۵ درصد از سکته‌های مغزی در افراد به دلیل گرفتگی عروق و ۱۵ درصد به دلیل پارگی عروق است.

وی در زمینه علل سکته‌های ناشی از گرفتگی عروق افزود: یکی از این عوامل مشکلات قلبی و انتقال لخته از قلب به سمت عروق مغز است همچنین گرفتگی عروق بزرگ مغز و تنگ شدن رگ به دلیل رسوبات در طول زمان دومین دلیل و میکروآنژیوپاتیک یا گرفتگی عروق کوچک به دلیل فشارخون و دیابت از دلایل دسته سوم به شمار می‌روند.

عصارزادگان در خصوص داروهای مصرفی برای این نوع مشکلات قلبی گفت:‌ داروهای جدید ضدلخته برای کسانی که مشکلات قلبی و نامنظمی قلبی دارند جایگزین مناسبی برای داروی وارفارین است چرا که وارفارین همچون شمشیر دولبه بوده و شانس خونریزی مغزی در آن زیاد است و بیمار نیاز به آزمایشات مکرر دارد.

وی خاطرنشان کرد: داروهای جدید ضدلخته در حال حاضر از دو نوع خارجی و یک نوع ایرانی در بازار وجود دارد که جدیدترین دارو در این زمینه به زودی در کشور تولید و عرضه می‌شود.

عوارض بوتاکس در آرایشگاه‌ها

علی بیژنی، رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران ضمن هشدار در مورد انجام بوتاکس در آرایشگاه‌ها و مراکز غیرمجاز گفت: انجام  بوتاکس در برخی از آرایشگاه‌ها، ‌سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و می‌تواند عوارض زیادی همراه داشته باشد، بنابراین پیشگیری از این مسئله امری ضروری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه تمایل به انجام اعمال زیبایی نه تنها در ایران بلکه در دنیا افزایش یافته است افزود: ارتقای آگاهی مردم جهت پیشگیری از عوارض ناشی از جراحی توسط افراد غیرپزشک وغیرحرفه‌ای امری ضروری به شمار می‌رود.

بیژنی تاکید کرد: برای پیشگیری از عارضه‌های ناشی از جراحی‌های زیبایی تنها با برخورد با افراد خاطی نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت، بلکه به این نکته باید توجه داشت که فرهنگسازی و ارتقای آگاهی مردم نقش پررنگی دارد، البته قوانین کنونی نیز چندان بازدارنده نیست و اصلاح و جامع کردن آن لازم است.

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در ارتباط با فعالیت ایران در زمینه توریسم‌درمانی گفت: متاسفانه کشور ما در این زمینه نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه عقب‌تر است و باید سیستم سازماندهی شده‌ای در این زمینه وجود داشته باشد تا علاوه بر ارتقا در این حوزه، شاهد دلال‌بازی در این زمینه نباشیم.

برداشتن کیسه صفرا موجب زایمان زودهنگام می‌شود

محققان دانشگاه تمپل پنسیلوانیا آمریکا دریافتند زنانی که در طول بارداری کیسه صفرای آنها برداشته می‌شود در مقایسه با زنانی که تا بعد از زایمان صبر می‌کنند، بیشتر در بیمارستان بستری می‌مانند.

از آنجایی که ترشح هورمون پروژسترون در زنان باردار بیشتر است، ریسک ایجاد سنگ صفرا نیز افزایش می‌یابد. زمانیکه این سنگ‌ها مشکل‌ساز شده و باعث درد می شوند ممکن است جراح پیشنهاد برداشتن کیسه صفرا را از طریق انجام عمل کولسیستکتومی مطرح کند.

هنری پیت، سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: "بر اساس این یافته‌ها بهتر است در صورت امکان، انجام عمل کولسیستکتومی برای زنان باردار تا بعد از زایمانشان به تعویق افتد."

محققان دریافتند زنانی که در طول سه ماهه سوم بارداری تحت عمل کولسیستکتومی برای برداشتن کیسه صفرا قرار می‌گیرند دو برابر بیشتر با احتمال زایمان زودهنگام مواجه هستند.

رژیم غذایی پرقند و چرب عامل افزایش احتمال عفونت شدید

محققان دانشگاه ایالتی پورتلند آمریکا دریافتند مصرف رژیم غذایی غربی که مملو از چربی و قند و حاوی میزان کم فیبر است می‌تواند فرد را در معرض ریسک بالا ابتلا به عفونت شدید خونی موسوم به «سپسیس» قرار دهد.

محققان در این مطالعه دریافتند موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی غربی در مقایسه با رژیم غذایی عادی با افزایش ابتلا به التهاب مزمن، شدت سپسیس و آمار بالاتر مرگ و میر مواجه بودند.

سپسیس یک مشکل خطرناک ناشی از واکنش بدن به عفونت است که منجر به شوک و نارسایی یک عضو بدن می‌شو و یکی از شایع‌ترین علل مرگ در جهان است.

بروک ناپیر، عضو تیم تحقیق در این باره می‌گوید: "سیستم ایمنی موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی غربی متفاوت عمل کرد. این رژیم غذایی شبیه به رژیمی بود که عملکرد سلول ایمنی را دچار اختلال می کند از این رو فرد بسیار در ابتلا به سپسیس آسیب‌پذیر می‌شود و زمانی هم که فرد مبتلا به این نوع عفونت می‌شود سریع‌تر می‌میرد."

به گفته محققان، این یافته‌ها می‌تواند به بیمارستان‌ها در کنترل بهتر رژیم غذایی بیماران بستری شده در بخش ICU کمک کند چرا که آنها بیش از همه در معرض ابتلا به سپسیس قرار دارند.

راههایی برای داشتن استخوان‌های قوی از دوران کودکی

محققان عنوان می‌کنند بیشتر تراکم استخوانی بر اساس تغذیه در دوره کودکی و نوجوانی شکل می گیرد و فرآیند تشکیل آن تا سن ۲۰ سالگی به پایان می‌رسد.

در سنین بزرگسالی، روند ترمیم استخوان‌ها ادامه دارد اما بسیار کُندتر اتفاق می‌افتد. به مرور زمان استخوان‌ها ضعیف‌تر شده و بیشتر مستعد شکستگی هستند.

متخصصان برای تشکیل استخوان‌های قوی‌تر در دوره کودکی راه‌های زیر را توصیه می‌کنند که شاملحصول اطمینان از مصرف غذاهای سرشار از کلسیم، دادن مکمل ویتامین D به کودکان به منظور کمک به جذب بهتر کلسیم همچنین ترغیب کودکان به انجام تمرینات ورزشی است.

کد خبر 368244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.