اجرای طرح "هویت‌گذاری دام" برای مقابله با قاچاق

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با وجود گستردگی جمعیت دام سبک و سنگین به‌منظور جلوگیری از قاچاق دام در استان‌ها از جمله اصفهان اجرای طرح "هویت‌گذاری دام" از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده و برای تامین اعتبار در دستور کار قرار گرفته است.

احمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در اصفهان بیش از سه میلیون دام سبک و سنگین وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین حدود ۱۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح "هویت‌گذاری دام" در این استان برآورده هزینه شده است.

وی افزود: بخشی از این مبلغ برآورد شده را دولت و بخش دیگر باید با  مشارکت‌ تعاونی دامداری، شهرستان‌ها، اتحادیه و دامداران پرداخت شود، به این طریق در سال آینده در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، این طرح به مرحله اجرا می‌رسد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برای اجرای این طرح، در گوش دام‌ها شماره‌های ۱۵ رقمی نصب خواهد شد و روی سیستم سامانه هویت‌گذاری دام کشور برای آن‌ها شناسنامه تشکیل و صادر خواهد شد که فقط مختص دام‌های داخلی است، دام‌های وارداتی فقط به منظور کشتار وارد کشور می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح، برآورد دقیق جمعیت دامی کشور و استان‌ها برای برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و بهبود بهره‌وری در دام سبک و سنگین دامداری‌های سنتی و نیمه صنعتی است تا به این صورت از قاچاق دام نیز جلوگیری شود.

وی گفت: نوسانات اخیر ارزی در بازارهای داخلی موجب شد که افراد سودجو و دلال‌ها برای کسب سودهای کلان، دام مولد را به کشورهای همسایه قاچاق کنند و همین موضوع سبب شد تا بازارهای داخلی با کمبود و افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه شود.

مدیر امور دام استان اصفهان تصریح کرد: قاچاق دام موجب شد تا دستورالعمل‌های مبارزه با قاچاق و برخورد با قاچاقچیان ابلاغ شود و هم اکنون همه دستگاه‌های مسئول با تمام توان در راه کنترل، مبارزه و پیشگیری از قاچاق دام هستند. وقتی طرح "هویت‌گذاری دام" به اجرا درآید و دام دارای پلاک هویت شود کسی به‌راحتی نمی تواند آن را قاچاق کند.

اسماعیلی افزود: خوشبختانه چندین محموله قاچاق دام که حدود ۱۵۰ راس بود در استان اصفهان کشف و ضبط شد و پرونده آنها به‌منظور برخورد قانونی روانه دادگاه خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حمل و نقل هرگونه دام فقط با صدور مجوز گواهی حمل دام از طریق شبکه‌های دامپزشکی استان و شهرستان‌ها انجام می شود؛ در صورتی‌که دام بدون گواهی حمل جا به‌جا شود به عنوان قاچاق تلقی شده و از طریق مراجع ذی صلاح برخورد، ثبت و ضبط می‌شود. دامداران باید برای جابه‌جایی دام به کشتارگاه‌ها نیز گواهی حمل دام دریافت کنند.

کد خبر 368210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.