از استیضاح رییس جمهور تا نقش خودروسازان در گرانی‌ها

ناکامی دلواپسان مجلس در استیضاح رییس جمهور، تهران - پکن در مسیر تعمیق رابطه استراتژیک ،مشاجره کیهان و حسام الدین آشنا و ایالات غیر متحده آمریکا از مهمترین عناوین خبری امروز چهارشنبه-۱ اسفند - روزنامه‌های کشور هستند.

به گزارش ایمنا، صبح یکشنبه ۲۸ بهمن ماه مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای مجلس شورای در بین نمایندگان دوره افتاد و سعی کرد برای یکی از دو طرح؛ استیضاح یا عدم کفایت سیاسی رییس جمهور، امضا جمع کند. این نخستین‌بار نیست که او و هم‌مسلک‌هایش در مجلس دهم علیه دولت آقای روحانی اقدام می‌کنند.  سومین طرح عدم کفایت رییس جمهور در همان گام ابتدایی جمع آوری امضا با اقبال اندک نمایندگان روبه رو شد و تعداد امضاها به سختی به عدد ده رسید. این در حالی است که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ پس از یکشنبه سیاه مجلس(جریان استیضاح وزیر کار احمدی نژاد و مشاجره لفظی رییس جمهور وقت و رییس مجلس)، آن استیضاح را اشتباه خواندند و گفتند: «استیضاح باید یک فایده‌ای داشته باشد.» به نظر می‌رسد این منطق در حال حاضر نیز صادق است.

در همین راستا روزنامه آرمان صفحه نخست  خود را به گفت‌وگویی با سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «استیضاح نشد؛ سوال از روحانی» میرلوحی در ادامه با انتقاد از نمایندگان طراح استیضاح گفت: باید به این دوستان توصیه شود که زمان جنگ را به یاد بیاورید. در آن مدت فرماندهان جنگ را در پشت جبهه تضعیف نمی‌کردند. شما معتقدید که ما در حال حاضر نه تنها با آمریکا در جنگ هستیم با اروپا و منطقه هم در حال جنگ هستیم؛ این موضوع در حالی است که همگی می‌دانیم ما در حال حاضر تنها جنگ اقتصادی با آمریکا داریم و می‌توانیم با اروپا هم مذاکره و همکاری داشته باشیم.الان چگونه است که شما فرمانده جنگ اقتصادی یعنی دولت و رئیس‌جمهور را بر سر هر مساله مورد هجمه قرار می‌دهید؟ در حال حاضر سر هر مساله‌ای رقیب و دشمن ما در حال برنامه‌ریزی است؛ دشمن دائما در حال ایجاد تلاطم ارزی است و باید به دولت کمک و از آن پشتیبانی شود.

 روزنامه ابتکار در کنار تصویری از سفر بن سلمان به پاکستان گزارشی با عنوان «رمزگشایی از تحرکات مرموز پاکستان» منتشر و تحرکات عربستان در پاکستان در رابطه با تروریسم علیه ایران را واکاوی کرده است. این روزنامه همچنین در سرمقاله امروز خود که به قلم ژوبین صفاری نوشته شده مطلبی با عنوان «هیجان‌زدگی برای خروج از بحران» را منتشر کرده است. صفاری در پایان یادداشت خود یادآور شده:اقتصاد نیاز به ترمیم‌های اساسی در بطن خود دارد، تنها رفتارهای هیجانی و اظهارنظرهای بی‌فایده، فرصت‌های عبور از این پیچ سخت را می‌سوزاند.کافی است یک بار دیگر به نامه کارشناسان اقتصادی به رئیس‌جمهوری در مرداد ماه سال جاری رجوع کنیم تا ببینیم از ۲۰ راهکاری که متخصصان امر برای حل بحران پیشنهاد دادند، کدام یک تا به امروز عملی و یا برای آن اقدام جدی صورت گرفته است. ناگفته پیداست مشکلات امروز نه محصول یک دوره و دولت و یا نه معطوف به یک نهاد و قوه خاص که به صورت زنجیروار به هم ربط دارند.


 روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود خودرو سازان را دولتی خطاب کرد و در تیر یک خود نوشت: «استارت گرانی‌ها را همیشه خودروسازان دولتی می‌زنند!» این روزنامه در ادامه با هدف تاختن به دولت تدبیر مدعی شد: «خودروسازان دولتی گران‌فروش» نه فقط گران‌فروش هستند که همیشه گرانی کالاهای دیگر از مواد غذایی تا کالاهای خدماتی نیز با استارت آن‌ها شروع می‌شود... چراکه وقتی وزارت صنایع و دولت، خود گران‌فروشی می‌کنند، چرا کاسب بازار آزاد که از هر نظارت و قید و بندی آزاد است، گران نفروشد.


روزنامه ایران با اشاره به اینکه ۱۶ ایالت آمریکا از دونالد ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری ملی شکایت کردند، در تیتر یک خود آورده است:« ایالات غیر متحده آمریکا».  روزنامه ایران در ادامه  مدعی شد:  به نظر می‌رسد تمایل ترامپ به انزوا و دیوار کشیدن آنقدر زیاد است که حاضر شده نه تنها از پول مالیات دهندگان آمریکایی و با توسل به اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای آمریکا دیوار بکشد، بلکه در مرزهای پاکستان، افغانستان، مصر و لبنان هم دیوار می‌کشد. به عنوان مثال دولت پاکستان دست‌کم ۱۵ میلیون دلار از پول مالیات دهندگان امریکایی را در قالب کمک دریافت می‌کند تا در مرزهای خود با افغانستان دیوار بکشد. ارتش مصر هم حدود ۱.۳ میلیارد دلار کمک مالی از امریکا دریافت می‌کند که بخشی از آن را صرف برنامه‌های امنیت مرزی خود و دیوار کشیدن می‌کند.


 روزنامه مردم سالاری نیز صفحه نخست خود را به صحبت های  حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای جنایت تروریستی اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «انهدام خانه‌های تیمی عوامل حادثه تروریستی جاده خاش-زاهدان» مردم سالاری در مطلبی دیگر با اشاره به سفر  چهار وزیر دولت «حسن روحانی» به همراه «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی به پکن  افزود:  وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود با همتای چینی خود دیدار و این سفر را سرآغاز جدیدی در روابط دو کشور دانست. چین به عنوان شریک استراتژیک ایران در ایام تحریم شناخته می‌شود، همچنین بعد از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشترین نفت ایران توسط چین خریداری می‌شود. «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی مهمان آینده نزدیک پکن خواهد بود.


 روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به بررسی روند معاملات در بازار  ارز پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «پنج‌ضلعی مهار نوسان ارزی دنیای اقتصاد» و در ادامه افزود: ضربه نوسانات ارزی تحت‌تاثیر ۵ عامل گرفته شد. دلار در آخرین روز بهمن‌ماه تنها ۳۰ تومان رشد کرد؛ حال آنکه روز دوشنبه افزایش ۶۰۰ تومانی داشت. به گفته فعالان، ۵ عامل، شنیده‌ها مبنی‌بر فرصت دوباره FATF به ایران، تمدید مجوز اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه، شناسایی سود برخی نوسان‌گیران در مرز ۱۳ هزار تومانی، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز پس از برخوردهای امنیتی و کاهش افزایش نرخ حواله درهم، در کاهش نوسان بازار ارز در روز انتهایی بهمن‌ماه دخیل بودند.

روزنامه قانون با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به چین در تیتر یک خود نوشت:«راهبرد شرقی » و در ادامه افزود: یکی از شعارهای اصلی انقلاب ایران، نه شرقی و نه غربی بود؛ شعاری که همچنان بر سر در ورودی‌های وزارت‌خارجه ایران نیز خودنمایی می‌کند، ولی به نظر این شعار برای هیجانات انقلابی بوده و مناسبات سیاسی و راهبردی با این شعار همخوانی نداشته‌است. در همین حال ما شاهد آن‌ هستیم که سال‌هاست برخی از کشورهایی که زمانی به دلیل ایدئولوژی‌های کمونیستی و مارکسیستی انگشت اتهام به سمت آن‌ها بود به شرکای راهبردی تبدیل شده‌اند که مودت و همگرایی با آن‌ها به عنوان یکی از اصول مبنایی سیاست‌مداران ما پیگیری می‌شود. چین‌، روسیه و برخی از کشورهای آسیای شرقی از این دست هم‌پیمانان هستند که گاهی انتقاد به آن‌ها هزینه‌هایی نیز برای منتقدان به همراه دارد. در همین حال بعد از آنکه کشورهای اروپایی و آمریکا در عهدهای خود کارشکنی کردند و هزینه‌های فراوانی برای کشورمان به وجود آوردند، گرایش ایران به سمت کشورهای شرقی بیشتر از پیش شده‌است. این رویه به ویژه بعد از برجام افزایش چشمگیری داشت و امروز شاهد آن هستیم که مسئولان و سیاستمداران ما هفته‌ای یک‌بار برای رایزنی با مقامات کشورهای شرقی به این کشورها سفر و بر تحکیم وتقویت روابط تاکید می‌کنند.

روزنامه کیهان صفحه نخست خود را مانند اکثر روزنامه ها به مشکلات اقتصادی حال حاضر اختصاص داد و در تیتر یک خود آورد:«تغییر مسیر و رسیدگی به معیشت تنها راه بازگشت اعتبار دولت» کیهان در ادامه مدعی شد: وضعیت اقتصادی کشور که مدیریت آن بر عهده دولت مستقر است به گونه‌ای رقم خورده که نیازی به نظرسنجی برای فهم میزان محبوبیت و اعتبار دولت نیست، ولی با این وجود نظرسنجی‌های متعدد مراکز افکار سنجی مختلف که نتایج آن بر دولتمردان نیز مکشوف و مشخص است نشان می‌دهد میزان اعتبار دولت کاهش چشمگیری داشته است. روزنامه کیهان امروز به سراغ یکی دیگر از حامیان دولت رفته و اورا مورد توهین و هجمه قرار داده  حسام الدین آشنا که در ۲۷ بهمن ماه انتقام خون شهدای پاسدار در عملیات تروریستی زاهدان را «افتادن در چرخه باطل انتقام» دانسته بود.  کیهان این دیدگاه را انحرافی، وادادگی و حمایت ضمنی آشنا از تروریست‌ها ارزیابی کرده بود. آشنا نیز در مقابل این ارزیابی مانند مطهری بی تفاوت سکوت نکرد و جوابیه ای برای مدیر مسئول این روزنامه ارسال کرد که امروز روزنامه کیهان در واکنش به این جوابیه نوشت:چه مشاور خوبی... اصلا نمی‌فهمیم چه می‌گوید و می‌نویسد!. خیر. آقای مشاور در این فقره حداقل، دچار کج‌فهمی و چه بسا لافهمی شده‌اید»!
 

روزنامه تجارت با انتقاد از شیوه خصوصی سازی در ایران به گفت‌و گو با ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «خصوصی سازی؛ طلایی که مس شد» ابوترابی در این مطلب با انتقاد شدید از اقتصاد دولتی و تاکید بر چابک سازی دولت گفت: واقعیت این است که اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و توجه به بخش خصوص و تعاونی می‌تواند این کشور را از مشکلات اقتصادی نجات دهد. ابوترابی با تاکید بر اینکه بیشتر فسادها و رانت‌ها در همین شرکت‌های خصولتی است، گفت: شرکت‌های بسیاری را سراغ داریم که سال‌های طولانی زیان‌ده بودند منتهای مراتب چون متصل به بودجه ملی کشور بودند و هر گاه کسر می‌آوردند، بیت المال به یاری شان می‌شتافت، همچنان مانند استخوان در گلو به کار خود ادامه می‌داند و نه تنها زیان ده بودند بلکه مانع رشد شرکتهای رقیب می‌شدند.

روزنامه وطن امروز عبارت «ستاد اشتغال‌زایی» را با تیتر یک خود در صفحه نخست خود آورده که این عنوان را از گزارشی درباره برگزاری آیین شکرانه ایجاد ۴۱ هزار شغل مستقیم توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال جاری انتخاب کرده است. این روزنامه در یادداشتی به قلم عباس شریفی به ضرورت نظارت مجلس بر منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها  پرداخته است. شریفی در پایان یاد داشت خود یادآور شد:  ثروت‌های کشور متعلق به عموم مردم است و مجلس به عنوان نماینده مردم، باید شفاف کند که واقعا ارزش افزوده این شرکت‌ها بر منابع طبیعی خدادادی معادل رقم اعلام شده از سوی آنها هست؟ آیا اساسا تفکیکات و سهم‌های در نظر گرفته شده مبتنی بر منطق اقتصادی است یا بر مبنای نزدیک بودن این شرکت‌ها به منابع عمومی؟ ورودی و خروجی این شرکت‌ها چه مختصاتی دارد و به طور مشخص چه امتیازاتی در ورودی‌ها و خروجی‌ها برای آنها در نظر گرفته می‌شود؟ آیا در نهایت ورودی‌ها با خروجی‌ها تناسب دارد و با فرآیندی عقلانی و سودده مواجهیم؟
بدیهی است در صورت فقدان چنین نظارت‌هایی انتظار پیشرفت، کارآمدی و بهره‌وری، همانند آب در هاون کوبیدن است و ضروری است برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای مشخص‌شده، ابتدا تکلیف چنین مسائلی روشن شود. 

کد خبر 368203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.