تلاش دولت ترامپ برای فروش فناوری هسته‌ای به عربستان

یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی آورده است، دولت دونالد ترامپ به رغم مخالفت برخی از نهادها، در تلاش است که فناوری هسته‌ای به عربستان بدهد.

به گزارش ایمنا، واشنگتن پست‌ گزارش داده است، رییس دموکرات کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان در گزارش جدیدی عنوان کرده‌ که چند تن از منصوبان دولت دونالد ترامپ علی‌رغم مخالفت اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده و برخی از مقامات ارشد کاخ سفید، تلاش می‌کنند که واشنگتن تجهیزات و فناوری تأسیس پایگاه هسته‌ای را به عربستان سعودی بفروشد.

روزنامه واشنگتن‌پست بر اساس این گزارش نوشته که برخی مقامات از جمله وکلای کاخ سفید و نیز ژنرال مک‌مستر مخالف این امر بوده‌اند و در سال ۲۰۱۷خواستار توقف مذاکرات واشنگتن و ریاض در این‌باره شده‌اند.

این مقامات تأکید داشته‌اند که فروش این تجهیزات و فناوری به عربستان سعودی می‌تواند در تضاد با منافع ملی آمریکا قرار بگیرد و نیز با برخی مخاطرات امنیتی و مشکلات قانونی همراه باشد.

اما با این حال دموکرات‌های کنگره آمریکا گفته‌اند، هفته گذشته در کاخ سفید گفت‌وگوهایی بر سر فروش احتمالی فناوری هسته‌ای به عربستان انجام گرفته است.

جزئیات این گفت‌وگوها در گزارش ۲۴ صفحه‌ای الیجا کامینزگر، رئیس دموکرات کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا بازتاب یافته است که بر اساس مدارک ارائه شده به کمیته و نیز اظهارات برخی مقاماتی که نگران ادامه این گفت‌وگوها هستند، تهیه شده است.

از سوی دیگر، کمیته جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اعلام کرده که در تنظیم این گزارش مشارکتی نداشته و اساسا تا یک‌شنبه شب نیز به نسخه‌ای از آن دسترسی نداشته و از این رو امکان ارزیابی گزارش را نیافته است.

در این گزارش آمده که چندین تن از حلقه اطرافیان دونالد ترامپ در مذاکرات نقش دارند. یکی از شرکت‌های مالک تاسیسات انرژی که می‌تواند از این معامله احتمالی سود ببرد، شرکت «واشینگتن‌هاوس الکتریک» است که زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری بروکفیلد محسوب می‌شود؛ شرکتی که به خانواده کوشنر، داماد دونالد ترامپ کمک‌های اقتصادی کرده است.

گزارش کامینگز در نهایت عنوان می‌کند که فروش فناوری بسیار حساس ایالات متحده به عربستان آن هم بدون موافقت کنگره می‌تواند نقض قانون انرژی اتمی در آمریکا باشد.

برپایه گزارش منتشر شده در کنگره آمریکا، مقام‌های کاخ سفید هشدارهای مکرر در مورد احتمال نقض قانون در انتقال فناوری حساس هسته‌ای به عربستان را نادیده گرفته‌اند.

به گفته منابع افشاگر این گزارش، آنها شاهد «رفتار غیرعادی» در مورد طرح ساخت چندین رآکتور در عربستان بوده‌اند. زمان انتشار این گزارش مقارن است با دیدار دونالد ترامپ با مدیران انرژی اتمی آمریکا و سفر قریب‌الوقوع کوشنر به عربستان.

دونالد ترامپ هفته گذشته با مدیران انرژی اتمی آمریکا دیدار کرد. این دیدار جز برنامه‌های اعلام شده وی نبود. قرار است کوشنر ماه جاری میلادی بار دیگر به خاورمیانه و از جمله ریاض سفر کند.

رئیس دموکرات کمیته نظارتی مجلس نمایندگان گفت، عجله کاخ سفید برای انعقاد این قرارداد که قانونا کنگره باید درباره آن نظر دهد، ممکن است قانون انرژی اتمی را نقض کرده باشد. این کمیته رسما اعلام کرد تحقیقات در مورد این گزارش را آغاز می‌کند.

منبع:ایسنا
کد خبر 368202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.