نظام اقتصادی شهرداری‌ها باید بازنویسی شود

کارشناس اقتصاد شهری گفت: راهکار اصلی تصحیح نظام اقتصادی شهرداری ها بازنویسی آن بر اساس اتکا به درآمدهای پایدار است.

رامین پراندوخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به متکی بودن سیستم های مالی نهاد های مدیریت شهری به درآمد های ناپایدار خاطر نشان کرد: نظام اقتصادی حاکم بر شهرداری ها در ایران به گونه ای طراحی شده که حتی اگر درآمد های پایدار هم به این نظام اقتصادی وارد شود، پس زده شده و استفاده از آنها غیر ممکن است.

وی راهکار اصلی تصحیح نظام اقتصادی شهرداری ها را بازنویسی آن بر اساس اتکا به درآمد های پایدار دانست و تصریح کرد: لازم است برای اصلاح ساختار اقتصاد شهرداری های ایران، نظام اقتصادی آنها بازنویسی شود و یک نظام مالی متکی بر درآمد های پایدار جایگزین نظام فعلی شود تا بتوانیم نهایت استفاده را از درآمد های پایدار در چرخه اقتصاد شهری بکنیم.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: بسیاری از مدیران شهری نیز اطلاعی نسبت به فواید درآمد های پایدار، نسبت به درآمد های ناپایدار ندارند و همین سبب می شود تا نخواهند از درآمد های پایدار در سیستم اقتصادی مدیریت شهر استفاده کنند. لازم است تا شهرداری ها با بسیج کردن نهادهای آموزشی و فرهنگی خود، راهی برای آموزش مدیران شهری پیدا کرده و آنها را نسبت به فواید درآمدهای پایدار آگاه کنند.

دیر به فکر ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها افتاده‌ایم

پراندوخ گفت: در نظر گرفتن راهکارها برای ایجاد درآمد پایدار در سیستم مالی شهرداری‌ها مربوط به بازه زمانی پیش از تشکیل رسمی شهرداری ها می شود و متاسفانه بسیار دیر به این نکته مهم توجه کرده ایم.

وی با بیان اینکه باید پیش از رسمیت یافتن سیستم‌های مدیریت شهری به ایجاد درآمدهای پایدار فکر می کردیم، اظهار کرد: در نقاط مختلف جهان پیش از تشکیل یک نهاد به راهکار های درآمدی برای نظام مالی آن فکر می شود و درآمدهای مختلفی برای آن در نظر می‌گیرند.

این کارشناس اقتصاد شهری افزود: شهرداری ها یکی از مهم ترین نهاد های مدیریتی هستند، شهروندان از ابتدای زندگی تا مرگ با این نظام مدیریتی سر و کار دارند و اختلال در سیستم اقتصادی و مالی این ارگان موجب اختلال در اقتصاد شهروندان می‌شود.

پراندوخ اضافه کرد: راهکارهای مختلفی در جهان برای ایجاد درآمدهای پایدار در نظر گرفته شده و سیستم های مدیریتی شهری از ابتدا با این درآمدها خو گرفته است، در حالی‌که شهرداری ها در ایران از ابتدا به دولت وابسته بوده اند.

کد خبر 368199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.