تیرماه ۹۸ پایان پرداخت نقدی عوارض در آزادراه‌ها

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری چهار آزادراه کشور تجهیز و به صورت آزمایشی تحت پوشش سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه قرار می‌گیرد، گفت: تا تیرماه سال ۹۸ نیز تمامی دروازه‌های عوارضی آزادراه‌های کشور تحت پوشش این سامانه قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خداداد مقبلی به تشریح ساز و کار سامانه اخذ عوارض الکترونی یکپارچه آزادراه‌ها پرداخت و اظهار کرد : چهار آزادراه‌ تهران-ساوه، تهران-قم، قزوین-رشت، و قزوین- زنجان تا پایان سال‌جاری به این سامانه مجهز می‌شود و باقی آزادراه‌ها تا تیرماه ۹۸ تحت پوشش این سامانه قرار خواهد گرفت. همچنین نحوه شناسایی خودروها با نصب دوربین‌های پلاک خوان و اتصال‌ آن به بانک اطلاعاتی پلیس راهور نیز انجام می‌شود.

وی گفت: بر اساس قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها یا سایر منابع پولی کشور و آیین‌نامه اجرایی مربوطه به صورت مشارکتی با حفظ مالکیت وزارت راه و شهرسازی پروژه آزادراهی طی قرارداد مشارکت با دوران ساخت و دوران بهره‌برداری مصوب و معینی احداث می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: به طور طبیعی باید از قبل دریافت عوارض تردد و هزینه‌های دوران بهره‌برداری که ۱۰ درصد درآمد حاصله و همچنین ۱۵ درصد از هزینه‌های دریافتی از عوارض تردد صرف اقدامات نگهداری آزادراه‌ها شود. همچنین ۷۵ درصد از کل عوارض دریافتی نیز باید صرف استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری طرف مشارکت در دوران مشارکت تعیین شده و سرمایه گذار از عوارض دریافتی به حساب خود واریز کند.

مقبلی با بیان اینکه در حال حاضر طریقه پرداخت عوارض  آزادراه‌ها عمدتا به روش نقدی و دستی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته با همکاری بانک مسکن به صورت پایلوت سامانه‌ای را مطالعه کرده که در دو مسیر آزادراهی به صورت پایلوت اقدامات آن فراهم شده است و دریافت عوارض از کاربران به صورت الکترونیکی است؛ از جمله به صورت محدود در آزادراه تهران- قم و همچنین آزادراه‌ تهران- پردیس و آزادراه‌ اهواز- بندر امام در حد یک تا دو گیت، عوارض به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

وی یادآور شد: سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یا همان ETC جهت پرداخت الکترونیکی در آزادراه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی بسیاری از کشورهای جهان مدت‌هاست از این فناوری نوین استفاده می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سامانه اخذ عوارض الکترونیک بیان کرد: سیستم اخذ عوارض الکترونیک یا همان ETC در حقیقت پرداخت عوارض بدون توقف نامیده می‌شود که در این حالت پس از خریداری برچسب و نصب روی شیشه خودرو در حین تردد و بدون توقف در محل دروازه‌های عوارضی با استفاده از تجهیزات مربوطه، عوارض از حساب شخصی مالک خودرو کسر می‌شود.

مقبلی با اشاره به فواید استفاده از سامانه‌های اخذ عوارض الکترونیک گفت: کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، صزفه جویی در استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی‌های روسازی آسفالتی در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و شروع به حرکت وسیله نقلیه از جمله فواید این سامانه تلقی می‌شود.

کد خبر 368170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.