۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
مردم نگران تهیه دارو نباشند

مدیر داروخانه جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: مردم نگران تهیه داروها نباشند و به شایعه پراکنی‌ها توجه نکنند وزارت بهداشت داروهای مورد نیاز بیماران را تامین و از طریق داروخانه هلال احمر و دانشگاه در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

معصومه دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت توزیع دارو و دسترسی بیماران به داروها در سازمان هلال احمر اصفهان اظهار کرد: وضعیت ارائه دارو به بیماران مناسب است و داروهای وارد کشور شده توسط داروخانه جمعیت هلال احمر توزیع می‌شود، اما اگر واردات دارویی جدید با مشکل روبه‌رو شود این نوع داروها در داروخانه هلال احمر هم توزیع نمی‌شود.

وی در خصوص توزیع داروها افزود: اگر اقلام خارجی دارویی وارد کشور نشده باشد ساخت و تولید ایرانی دارو صورت می‌گیرد و با توجه به نسخه‌ای که پزشک صادر کرده با بیمار و پزشک معالج مشورت لازم برای استفاده از برند و تولید داخلی صورت می‌گیرد.

مدیر داروخانه جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: در مورد سهمیه‌بندی داروها برنامه این کار به وسیله وزرات بهداشت و معاونت غذا و دارو برای همه استان ها اعلام شده اما هنوز برنامه و گزارش خاصی در مورد سهمیه‌بندی دارویی به صورت خاص به داروخانه هلال احمر اصفهان به طور مکتوب در دستور کار نبوده و ممکن است که این برنامه وزارت بهداشت در ماه‌های آینده اجرایی شود.

دهقانی با بیان اینکه در مورد توزیع چند قلم از داروها  در داروخانه هلال احمر اصفهان سهمیه‌بندی داریم، افزود: ریتالین یکی از داروهایی است که به دلیل سوءمصرف زیادی آن بر مبنای دستور و قوانین خاص معاونت غذا و دارو  سهمیه‌بندی برای آن اجرا می‌شود و گاهی اوقات این توزیع و سهمیه‌بندی به تعداد ۴۰ قرص برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در مورد داروهای دیگر  نسخه‌ها به طور کامل به بیمار ارائه می‌شود، افزود:  قیمت دارو به طور مصوب از طرف وزارت بهداشت به داروخانه اعلام می‌شود و جمعیت هلال احمر در قیمت داروها نقشی ندارد اما برای توزیع همه داروها بین بیماران تلاش می‌شود تا با نرخ بیمه‌ای حساب شود.

مدیر داروخانه جمعیت هلال احمر استان اصفهان با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر استان  با انواع بیمه‌های تکمیلی و خیریه‌های بیماران سرطانی و بیماران خاص  قرارداد دارد، اظهار کرد: سعی می‌شود تا قیمت تمام شده و نهایی دارو برای بیمار محاسبه شود تا دارو با قیمت کمتری در اختیار بیمار قرار گیرد.

دهقانی با بیان اینکه بخش داوطلبانه جمعیت هلال احمر به بیماران بی‌بضاعت کمک می‌کند، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های لازم تلاش بر این است که قیمت تمام شده داروی یک نسخه با با مبلغ کمتری نسبت به داروخانه‌های خصوصی برای بیمار محاسبه شود.

وی با اشاره به اینکه داروهای خاص کمتر در داروخانه‌های بیرونی و خصوصی  موجود است، اظهار کرد: این نوع داروهای خاص با دستور وزارت بهداشت و نظارت معاونت غذا و دارو تقسیم‌بندی می‌شود و بیشتر در داروخانه‌های دانشگاه و هلال احمر و چند داروخانه خصوصی شهر با قیمت تعیین شده توزیع می‌شود.

مدیر داروخانه جمعیت هلال احمر استان اصفهان اضافه کرد: این نوع داروهای خاص در اختیار حمعیت هلال احمر استان برای توزیع بین بیماران قرار می‌گیرد و با قیمت مصوب وزارت بهداشت، قرارداد با بیمه‌ها و خیریه‌ها این داروها محاسبه شده و در اختیار بیماران خاص قرار داده می‌شوند.

مدیر داروخانه جمعیت هلال احمر استان اصفهان با تاکید به آمار اقلام دارویی موجود در جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: بیش از هزار و ۵۰۰ قلم دارو در داروخانه هلال احمر موجود است و روزانه بیش از ۶۰۰ نفر مراجعه‌کننده وجود دارد که امکان پاسخگویی به ۹۰ درصد بیماران خاص را داریم و سعی می‌شود که تا حد امکان داروهای بیماران خاص را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.

دهقانی با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت کنونی جامعه و شایعه پراکنی‌ها، نگرانی‌هایی برای تهیه دارو وجود دارد، گفت: مردم نگران تهیه داروها نباشند و به شایعه پراکنی‌ها توجه نکنند به هر جهت وزارت بهداشت داروهای مورد نیاز بیماران را تامین می‌کند و از طریق داروخانه هلال احمر و داروخانه‌های دانشگاه در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تهیه داروهای تک نسخه‌ای تا حدودی زمان‌بر است، افزود: تامین دارو برای شخص مورد نظر با ارائه کد ملی و مدارک ارائه شده از سوی پزشک و بیمار به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود تا سازمان غذا و دارو اجازه واردات این داروها را به وزارت بهداشت دهد و در نتیجه بیمار برای دریافت دارو تا مدتی در نوبت می‌ماند.

دهقانی ادامه داد: ممکن است قیمت بعضی داروها نیز تغییر کند و برای مدت موقتی توزیع نشود که نیاز به طی شدن مدت زمانی لازم و تعیین قیمت جدید دارو از سوی معاونت غذا و دارو و وزارت بهداشت است تا با خروجی دادن به دارو از شرکت‌های پخش، این داروها به جمعیت هلال احمر رسیده و در اختیار بیماران قرار داده  شود.

کد خبر 368144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.