هشدارهای رهبری/ درخواست روحانی/ فرار رو به جلوی قالیباف

تاکید رهبر انقلاب به مسئولان درباره خدعه اروپایی‌ها، جدال ظریف با یک‌جانبه‌گرایی، نشست خبری رییس جمهور در هرمزگان و کل کل فوتبالی در بهارستان از مهمترین عناوین خبری امروز سه‌شنبه- ۳۰ بهمن- روزنامه‌های کشور هستند.

به گزارش ایمنا رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی ضمن تشکر صمیمانه از حرکت بزرگ و آگاهانه ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، نظام جمهوری اسلامی را در بهترین موقعیت و جبهه استکبار و در رأس آن آمریکا را در ضعیف ترین شرایط دانستند و گفتند: مردم به‌ویژه جوانان و همچنین مسئولان باید با وقت‌شناسی و اقدام به هنگام از ظرفیت های فراوان به منظور حل مشکلات کشور استفاده کنند.

روزنامه خراسان در صفحه نخست خود به بخشی از سخنان رهبر انقلاب پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «۴ شرط حل گرانی‌ها»، حضرت آیت الله خامنه‌ای، با اشاره به نشاط ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و آمادگی و قدرت لازم برای حرکت رو به جلو خاطرنشان کردند: همه مشکلات کشور اعم از گرانی‌ها، کاهش ارزش ریال و مسائل تولید داخلی قابل حل است، اما نیازمند صبر، تدبیر، اتحاد و جدیت مسئولان در حرکت است.

خراسان در ادامه با اشاره به افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تیتر نوشت: «خودکفایی بهنگام بنزینی کشور» این روزنامه مدعی شد: با راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین کشور به بیشتر از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید. این پالایشگاه بزرگ که با سهامداری تاپیکو و شرکت نفت و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) طی ۱۲ سال به بهره برداری رسیده است، اکنون روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو۵ تحویل شبکه می دهد تا تولید کشور از مصرف پیشی بگیرد و در شرایط تحریم، کشور برای بنزین نگرانی نداشته باشد.

روزنامه آرمان در صفحه نخست خود به بررسی بودجه ورزش درسال ۹۸ پرداخت و در تیتر یک خود آورده است:«کل کل فوتبالی سیاسیون در بهارستان» آرمان در ادامه افزود: اکنون که موعد رسیدگی به بودجه سال ۹۸ است بار دیگر بحث فوتبال در بهارستان مطرح شد. دیروز نمایندگان در جلسه علنی مجلس به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور ادامه دادند. بندالحاقی ۱- وزارت ورزش و جوانان را مکلف می‌کند با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۸ دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی واگذار کند. نادر قاضی‌پور در جریان بررسی این بند گفت: استقلال و پرسپولیس دارای طرفداران بسیاری هستند، اما طرفداران‌شان به طرفداران تراکتور نمی‌رسد. حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در پاسخ به قاضی‌پور گفت: ضمن احترام به آقای قاضی‌پور و مردم تبریز فعلا سپاهان قهرمان است. در ادامه حسن کامران نماینده اصفهان گفت مثل اینکه در دولت لپ‌سرخی زیاد است.

روزنامه اعتماد عکس یک امروز خود را به تصویری از قالیباف و روحانی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «رئیس جمهور دلواپسان از صندوق رای بیرون می‌آید؟» اعتماد این موضوع را در کنار این تحلیل که «مخالفان همزمان با طرح استیضاح روحانی از آلترناتیوهای عمدتا نظامی رونمایی کردند» در صفحه اول برجسته کرده است. علی اکبری در سر مقاله امروز این روزنامه نیز مطلبی با عنوان استیضاح؛ آدرس غلط نوشته است.

روزنامه قانون با انتقاد از اتهام زنی شهردار قبلی تهران از تریبون ملی کشور در تیتر آورده است: «متهمِ طلبکار» قانون در ادامه افزود: اینکه چرا بعد از گذشت بیش از ۲۰ ماه از خداحافظی تیم مدیریتی گذشته شهرداری تریبونی مهم در اختیار نفر اول این تیم قرار گرفته تا به زیر سوال بردن اقدامات فعلی مدیریت شهری و فرار از مسئولیت پذیری در برابر مشکلاتی که عامل آن بودند بپردازند، سوالی جدی است که پاسخی برای آن نیست. در شرایطی که مدیریت فعلی شهر تهران در ۲۰ ماه گذشته به دنبال باز کردن گره‌های مدیریتی حاصل از حضور ۱۲ ساله یک تیم در اداره شهر تهران هستند و در مقابل انبوه مشکلات شهرداری از ازدیاد عجیب نیروی انسانی تا بدهی‌های سنگین قرار گرفته اند شهردار سابق تهران به راحتی به اتهام زنی از تریبون رسانه ملی می پردازد. در حالی که اگر قرار است تریبونی در اختیار افراد قرار گیرد، باید برای طرح ده‌ها پرسش درباره سوء مدیریت و عملکرد مدیریت گذشته به خصوص در حوزه مالی و منابع انسانی باشد تا شهروندان در جریان واقعیت های گفته نشده دوره ۱۲ ساله مدیریت شهر قرار گیرند.

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به انتشار گزارش ۱۰ ماهه تسهیلات‌دهی بانک مرکزی در تیتر یک خود نوشت: «مقصد وام‌های بانکی ۹۷» دنیای اقتصاد افزود: بر مبنای جدیدترین گزارش بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور در ۱۰ ماه ابتدایی سال‌جاری در حدود ۵۳۵ هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات، در قالب بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ فقره وام به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کرده است. می‌توان گفت در این مدت به‌طور میانگین از هر ۱۱ ایرانی یک نفر وام دریافت کرده است. مقایسه حجم تسهیلات اعطایی شبکه بانکی در ۱۰ ماه ابتدایی سال‌جاری و بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد که میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال‌ جاری در حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است. همچنین بخش خدمات در میان بخش‌های مختلف اقتصاد بیشترین سهم را از وام‌های پرداختی به خود اختصاص داده‌ است. به نحوی که بیش از نیمی از وام‌های اعطا شده در ۱۰ ماه ابتدایی سال‌ جاری به این بخش اختصاص داده‌ شده‌ است. بخش صنعت نیز با میانگین ۶۲۳ میلیونی هر فقره وام، از نظر حجم میانگین تسهیلات پرداختی در رتبه اول بین بخش‌های مختلف اقتصاد قرار دارد. بر مبنای آمارهای بانک مرکزی در ۱۰ ماه نخست سال‌ جاری «تامین سرمایه در گردش» در تمام بخش‌ها به جز بخش مسکن، مهم‌ترین دلیل برای دریافت وام بوده است. در بخش مسکن نیز تقاضای خرید مسکن مهم‌ترین عامل مراجعه به بانک برای دریافت وام بوده است.

 روزنامه همدلی در گزارش امروز خود به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مونیخ  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «چالش ظریف با یک‌جانبه گرایی»، همدلی در ادامه برای بررسی حواشی کنفرانس امنیتی مونیخ به گفت‌وگو با «فریدون مجلسی» نشست. این روزنامه همچنین گزارشی با عنوان افسانه پراید تهیه کرده که در آن از روند افزایش قیمت یکی از پرحاشیه‌ترین خودروهای داخلی گزارش نوشته و خبر از گران شدن ۱۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومانی این خودرو از آبان تا بهمن سال جاری داده است.

روزنامه مردم‌سالاری صفحه نخست خود را به سخنان رییس جمهور در  نشست خبری هرمزگان اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از حسن روحانی نوشت: «اگر متحد بایستیم دشمن وادار به عقب‌نشینی می‌شود» مردم سالاری در ادامه افزود: رییس جمهور با بیان اینکه جنگ هم پیروزی داشت و هم شکست، با هم بودیم و پیروز شدیم؛ امروز هم روز جنگ اقتصادی است گفت: در آن جنگ نظامی پشت هم بودیم، امروز هم در جنگ اقتصادی باید همه با هم و پشتیبان هم باشیم. اگر همه امروز با هم نباشیم و عده‌ای بر سر مسایل جزئی بهانه‌گیری کنند، نمی‌توانیم در مقابل توطئه دشمنان مقاومت کنیم. روحانی جنگ اقتصادی را سخت تر از جنگ نظامی دانست و ادامه داد: در جنگ نظامی همه چیز آشکار است، اما در جنگ اقتصادی اینگونه نیست. اینکه چگونه نفت بفروشیم و چگونه نقل و انتقالات مالی را انجام دهیم، خود یک عملیات اقتصادی است.

 روزنامه کیهان گزارش اصلی امروز خود را به بیانات رهبر انقلاب در جمع مردم آذربایجان شرقی اختصاص داده و به نقل از رهبر معظم انقلاب در تیتر یک خود نوشته است: «تکلیف آمریکا مشخص است /مراقب خدعه اروپا باشید» این روزنامه همچنین در یادداشت روز خود به قلم سعدالله زارعی با عنوان «سر رسید این بدهی نزدیک است» به تشریح عوامل و هدایت کنندگان اصلی حادثه تروریستی چهارشنبه گذشته در خاش و حوادث مشابه پرداخته است.

«سرکوب فساد اقتصادی با شفافیت» تیتر یک امروز روزنامه تجارت بود که به بررسی آمار ادراک مفاسد اقتصادی ایران پرداخت و مدعی شد: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که فساد گندی است که بر آب راکد می‌روید. اقتصادی که در خود مانده است، جامعه‌ای که در خود گرفتار است، سیاستی که به خود مشغول است، همه اینها زمین را برای رویش گیاه هرز فساد مستعد می‌کنند. دولت، قوه قضائیه و مجلس باید روشهایشان را تغییر دهند. روشهای کنونی آنها را به خود مشغول و فرصت و قدرت تحول را از ایشان سلب کرده است. علاج فساد در تغییر است. در مبارزه با فساد هم باید شکست را بپذیریم و از نو آغاز کنیم.

 سفر دو روزه رئیس جمهوری به استان هرمزگان و نشست خبری حسن روحانی به صفحه نخست روزنامه ایران رسید. در تیتر خود به نقل از ریس جمهور کشورمان نوشت: «همه باید از دولت منتخب مردم حمایت کنند» ایران در ادامه افزود: در این سفر ۲۸ طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۱۹ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم و همزمان با دستور رییس جمهوری در استان هرمزگان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. روحانی گفت که در مجموع ۵۹۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های استان در نظر گرفته شده است. بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها بود.

روحانی در مراسم بهره‌برداری از همین پروژه و همچنین در نشست شورای اداری استان بحث‌هایی را مطرح کرد که بیانگر توجه دولت به مشکلات موجود و تلاش بنیادین برای عبور از آنهاست. رییس جمهوری در خلال سخنان خود با استفاده از نمونه‌هایی از پیشرفت‌ها و به خصوص مشکلات دوران جنگ این پیام را به مردم و مسئولان داد که با اراده جزم شده و همکاری و وحدت می‌توان از پس مشکلات برآمد. البته که در مواجهه با این جنگ اقتصادی که دشمنان به راه انداخته‌اند هزینه‌هایی هم باید متحمل شد.

کد خبر 368097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.