کیفوز، عامل کوتاهی قد

حرکت اصلاحی، اصلاح سبک زندگی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دلایل مختلفی باعث بروز کوتاهی قد می‌شود که این مسئله دغدغه افراد بسیاری است؛ عده‌ای با این باور که برخی ورزش‌ها باعث افزایش قد می‌شوند بدون صحبت با متخصص روی به ورزش می‌آورند که گاهی باعث بروز برخی از آسیب‌های اسکلتی و عضلانی می‌شود و برخی نیز به سراغ داروهای بلندی قد می‌روند.

بهتر است پیش از استفاده از داروهای افزایش قد و روش های دیگر به یک متخصص حرکت اصلاحی مراجعه کنند. در این مراکز ناهنجاری های بدن را می یاند و از ناهنجاری‌های اسکلتی مانند لوردوز گردنی و کمری، کیفوز، پای ضربدری و پرانتزی که از عوامل کوتاهی قد است را تشخیص داده و به درمان آن میپردازند.

یکی از این ناهنجاری ها گوژپشتی یا کیفوز است. افزایش بیش از حد طبیعی انحنای فوقانی ستون فقرات را گوژپشتی، پشت گرد یا کیفوز می نامند. کیفوز به دو صورت کیفوز مادرزادی و کیفوز اکتسابی دیده می شود. کیفوز را به دو نوع عمومی و موضعی تقسیم می کنیم. کیفوز عمومی در تمام طول مهره ها دیده می شود و کیفوز موضعی در منطقه محدودی از ستون مهره ها دیده می شود، مثل کیفوز پشتی.

برخی از کیفوز ها برگشت پذیر هستند و برخی دیگر برگشت ناپذیر هستند. معمولاً گوژپشتی برگشت پذیر بر اثر رعایت نکردن بهداشت حرکتی و استفاده از وسایلی مانند میز و صندلی نامناسب در بلند مدت ایجاد می شود. عوامل دیگری مثل ضعف عضلات را نیز می توان علت این عارضه دانست. گوژ پشتی برگشت ناپذیر با حرکات اصلاحی قابل درمان نمیباشد و میتواند از جمله به دلیل شکستگی های متعدد یا عوامل دیگری باشد.

کیفوز ها انواع مختلفی دارند مثل کیفوز مادرزادی، کیفوز جوانی وکیفوز پیری که هر کدام علل مختلفی دارند. از عوارض این ناهنجاری اسکلتی میتوان به عواملی همچون درد و ظاهر ناخوشایند، کوتاهی قد، افزایش فشار روی مهره ها و…اشاره کرد.

جهت پیشگیری و درمان این عارضه شما باید زیرنظر یک متخصص حرکات اصلاحی حرکات و تمرینات را انجام دهید. تمرینات این ناهنجاری باید شامل جنبش پذیری در ستون فقرات، کشش عضلات سینه و تقویت عضلات خلفی پشت باشد.

برای جنبش پذیری در ستون فقرات میتوانید در حالت ایستاده دستها را در دو طرف بدن به موازات باز کنید و آهسته به سمت چپ و راست بچرخید(حرکت مسگری) و یا میتوانید تنه را به طرفین خم کنید(فلکشن جانبی).

برای کشش عضلات سینه می‌توانید دستهایتان را در پشت بدن قلاب کنید و بالا بیاورید در این حالت تنه و سر باید صاف و رو به جلو باشد تا عضلات سینه ای شما تحت کشش قرار بگیرد.

جهت تقویت عضلات خلفی پشت می توانید در حالت ایستاده یا نشسته دست ها را در بالای سر قلاب کنید و آهسته به عقب ببرید در این حالت هم عضلات سینه کشیده میشود و هم عضلات پشتی تقویت میشوند.

توجه داشته باشید که شما حتما باید طرز صحیح ایستادن، نشستن، راه رفتن و وضعیت خوابیدن صحیح را رعایت کنید در واقع حرکات اصلاحی، اصلاح سبک زندگی شما است.

 منبع: سایت پزشکی ورزشی

کد خبر 368080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.