رتبه اول ایران در ثبت‌های جهانی صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: ایران رتبه نخست ثبت جهانی صنایع دستی را دارد و به گفته نماینده شورای جهانی صنایع‌دستی این روند بسیار قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پویا محمودیان امروز (دوشنبه) در آیین انتخاب میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو اظهار کرد: از دیروز که جشن شهر جهانی آباده را در زمینه منبت آغاز کردیم و امروز که در جشن شهر جهانی میبد در زمینه زیلو حاضر هستیم؛ شاهد شوق و شوری در مردم این دو شهر بودم.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ادامه داد: ثبت و تلاش برای جهانی‌شدن آباده و میبد از ابتدای سال ۹۷ با تأکید بسیار رییس سازمان میراث فرهنگی و تلاش شبانه‌روزی همکاران در معاونت صنایع‌دستی آغاز شد. پروسه جهانی‌شدن پیچیده بود و از تکمیل پرونده تا بازدید از کارگاه‌ها و تایید کارشناسان به طول انجامید.

وی با بیان اینکه در ثبت جهانی رتبه اول را کشور ایران در اختیار دارد، تصریح کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران بر بلندای اولین کشور جهانی‌شدن قرار دارد و به گفته نماینده شورای جهانی صنایع‌دستی با این روند، کشور ما جایی برای کشورهای دیگر نمی‌گذارد و همه ثبت جهانی شهرها را از آن خود می‌کند.

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: در نهایت از امروز بر آن هستیم با جهانی‌شدن زیلوی میبد ضریب نفوذ  صادرات این محصول را در بازارهای داخلی و خارجی افزایش دهیم. زیلوی میبد ملی شد و با جهانی‌شدن به اوج خود رسید، این هنر رشد بالایی خواهد داشت که در آینده به نظاره خواهیم نشست.

محمودیان خواستار استفاده تمام اماکن مذهبی از زیلو شد و اظهار کرد: مفتخریم که حسینیه عالی‌ترین مقام ایران رهبر معظم انقلاب با زیلوی میبد تزیین شده است. طبق دستور رییس سازمان میراث فرهنگی و با نامه‌نگاری با تمام حسینیه و مساجد ایران قرار شده به جای استفاده از زیراندازهای بی‌کیفیت از زیلو طبیعی استفاده کنند.

وی برای کشورهای اسلامی نیز پیامی فرستاد و گفت: پیام ما برای کل کشورهای اسلامی این است که آماده‌ایم زیلو را در رنگ‌ها و حجم‌های بسیار زیاد صادر کنیم.

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان این نکته که میبد شهری است که اهالی آن زیلو را نفس می‌کشند، خاطرنشان کرد: سپاسگزارم از تمام کسانی که در جهانی‌شدن زیلو زحمت کشیدند، ازجمله استاندار، نماینده میبد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار و اداره کل میراث که در این زمینه بسیار کمک کردند؛ اما سپاس ویژه من از شخص آقای مونسان است که مشتاقانه پیگیری این ثبت‌های جهانی را انجام دادند و در این جشن حاضر هستند.

کد خبر 368075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.