صنایع دستی بخشی از هویت ملی است

رییس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه ایرانیان به داشتن تلاش مستمر برای حفظ و گسترش اصالت و فرهنگ خود شهرت دارند، از اهالی میبد خواست تولید "زیلو" را به عنوان بخشی از هویت خود ادامه دهند.

غدا هیجاوی، عصر امروز (دوشنبه) در آیین انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی "زیلو" خطاب به هنرمندان و پیشه‌وران میبدی اظهار کرد: باعث افتخار و شادی من است که امروز در این مراسم در شهر میبد حضور داشته و در کنار علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، شاهد آیین انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی صنایع دستی باشم.

وی ضمن تبریک از جانب خود به مناسبت این اتفاق فرخنده، افزود: مفتخر هستم که از سوی تمامی اعضای هیئت اجرایی و سایر اعضای شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه به همه مردم میبد تبریک بگویم.

رییس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه اضافه کرد: تشکر ویژه‌ای نیز می‌کنم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد به دلیل آماده ساختن یک برنامه مدون و جامع برای بازدید از نمایش زنده روند تولید زیلو که شامل یک همکاری تحسین برانگیز است. بازدید از موزه زیلو نقطه عطفی در این سفر بود، جایی که زیلوهایی از قرن نهم میلادی و یک زیلو سرامیکی عظیم من را تحت تاثیر قرار داد.

هیجاوی ادامه داد: لازمه توسعه و تقویت هر میراث فرهنگی، تقویت بخش‌های خصوصی و عمومی است. همچنین همکاری تمامی هنرمندان، کارآفرینان و نخبگان با دولت، باید در راستای گسترش صنعت زیلو با آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها باشد و با انتقال این مهارت از نسلی به نسل دیگر، برای زنده نگاه داشتن آن تلاش شود.

وی تصریح کرد: در کنار گسترش آگاهی و آموزش مهارت‌ها، عوامل دیگری نیز نظیر کنترل کیفیت، خلاقیت و ابداع می‌تواند به زنده نگاه داشتن این فرهنگ کمک کند.

رییس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه افزود: از زیلو تولید شده به دست مردم میبد، به عنوان یکی از محصولات دوستدار محیط زیست یاد شده است، چرا که در آن از مواد اولیه و رنگ‌های غیرآسیب‌رسان به محیط زیست استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همگان اذعان دارند که مردم ایران تلاش مستمری برای حفظ و گسترش اصالت و فرهنگ خود دارند. زیلو همانند دیگر میراث فرهنگی و صنایع دستی، بخشی از هویت و میراث ملی ایران است و از اهالی میبد درخواست می‌کنم به تولید و ابداع در زیلو ادامه دهند، چرا که این مهارت و فرهنگ، بخشی از هویت آنهاست.

کد خبر 368073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.