روبات زباله‌خوار به یاری اقیانوس‌ها می‌آید!

محققان هلندی به تازگی نوعی روبات جدید تولید کرده‌اند که قادر است زباله‌های کوچک را قبل از به هم پیوستن از سطح اقیانوس‌ها جمع آوری کند و از انقراض نسل آبزیان جلوگیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مشکلاتی که در اثر بی‌توجهی انسان‌ها در عرصه آب‌های جهانی ایجاد شده است، وارد شدن زباله‌ها، فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، تورهای ماهیگیری و زباله‌های تجزیه‌ناپذیر به دریاها و اقیانوس‌ها است. این معضلی است که نسل بسیاری از آبزیان را در معرض خطر قرار می‌دهد و در نهایت سلامت انسان‌ها را نشانه خواهد گرفت. به گفته کارشناسان، زباله‌های قابل انحلال مانند کاغذ خطر چندانی ایجاد نمی‌کنند، اما زباله‌های پایدار که شامل مواد پلاستیکی و ریزپلاستیک‌ها می‌شوند مشکلات جدی برای اکوسیستم دریا ایجاد می‌کنند.

زباله‌های اقیانوس‌ها تهدیدی جدی برای سلامت انسان‌ها

موضوع مهم اینکه ریزپلاستیک‌ها در طبیعت شکسته می‌شوند و به ذراتی در حد نانو تبدیل می‌شوند. در نتیجه این ذرات بسیار کوچک وارد بدن جانورانی نظیر پلانکتون‌ها می‌شود.  پلانکتون‌ها که ممکن است با چشم غیر مسلح دیده نشوند، مواد پلاستیکی را وارد بدن خود می‌کنند و به این ترتیب پلاستیک‌ها وارد شبکه غذایی می‌شوند که در نهایت سلامت انسان‌ها را در معرض خطر قرار می دهد و سبب ایجاد بیماری‌های مهلکی مانند سرطان می‌شود. موضوع قابل توجه دیگر اینکه ریزپلاستیک‌ها قابل جمع‌آوری نیستند و ممکن است هزاران سال باقی بمانند. بنابراین بر فرآیند تولید مثل و بقای ماهیان اثر می‌گذارد که تهدیدی برای ادامه حیات آن‌ها محسوب می‌شود. بر اساس گزارش های روزنامه ایندیپندنت امروزه ۹۵ درصد از زباله‌های پلاستیکی شامل قطعات بزرگ هستند و تنها پنج درصد آن‌ها را ذرات ریز خطرناک تشکیل می دهند. اما چنین برآورد می‌شود که در چند دهه آینده، میزان میکروپلاستیک‌ها به ۲۰ برابر میزان کنونی افزایش یابد.

روبات "کوسه زباله" تکنولوژی جدید برای پاکسازی اقیانوس‌ها

محققان هلندی به تازگی اقدام مهمی در جهت جمع آوری زباله‌ها از سطح اقیانوس‌ها انجام داده‌اند. روبات "کوسه زباله خوار" (Waste Shark)  تکنولوژی جالبی است که می‌تواند زباله های کوچک را قبل از به هم پیوستن و تبدیل شدن به توده‌های عظیم و بزرگ از سطح اقیانوس‌ها جمع آوری کند. این روبات در واقع نوعی قایق الکتریکی کوچک است که قابلیت جمع آوری حدود ۴۵۰ کیلوگرم زباله از سطح آب را دارد. روبات کوسه زباله خوار که در دو مدل باریک و پهن طراحی و ساخته شده است کیفیت آب، عمق آب و شرایط آب‌وهوایی را کنترل می‌کند و اطلاعات جمع‌آوری شده را برای مسئولان ارسال می‌کند.

طرز کارکردن روبات کوسه زباله به این صورت است که زباله‌ها توسط دهانه این دستگاه از سطح آب جمع‌آوری می‌شود و سپس درون محفظه‌ای که متحرک است قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های جالب این روبات مجهز بودن به حسگر مخصوص و دوربین است که قابلیت شناسایی زباله‌ها را در برخورد با موارد دیگر دارد. به گفته محققان چنانچه این پروژه موفقیت آمیز باشد، با تولید انبوه روبات‌های زباله خوار می‌توان سطح وسیعی از اقیانوس‌ها را پاکسازی کرد.

کد خبر 368069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.