شکاف عمیق توان مالی مردم و خرید مسکن

افزایش قیمت در بازار مسکن اصفهان طی چند ماه گذشته به میزانی بوده که مبنی بر آمار اعلام شده‌ از برخی نقاط مختلف شهر، هرمترمربع واحد مسکونی تا ۳۰ میلیون تومان نیز معامله شده و حتی گرانی در بازار مسکن مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهر اصفهان را هم درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری کارشناسان بر این عقیده بودند که افزایش نرخ در بازار مسکن به خروج این بازار از رکود کمک می کند اما با توجه به تجربه های اخیر نه تنها رشد قیمت‌ها باعث تحرک بازار مسکن و تزریق رونق به آن نشد بلکه شرایط را بدتر کرد. البته برخی بر این باور هستند که هنوز زیرساخت‌های رونق بازار مسکن مهیا نیست.

تامین مسکن مناسب بی شک یکی از دغدغه‌های اصلی خانوارهای شهری است، زیرا بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از هزینه سبد معیشتی خانوار به تامین مسکن اختصاص دارد. بر این اساس اگر افزایش قیمت مسکن مطابق تورم سالانه و افزایش سطح دستمزدها نباشد، خانوارها برای تامین مسکن در تنگنای مالی قرار خواهند گرفت؛ مسئله‌ای که در چند سال اخیر رخ داده و قدرت خرید خانوارهای شهری را به‌شدت پایین آورده است.

واقعیت این است که طوفان افزایش قیمت مسکن نه فقط کلانشهرها را درنوردیده، در سایر شهرهای کشور نیز به چشم می خورد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ادامه این روند سیل مهاجرت به شهرک‌های اطراف شهرهای بزرگ را افزایش دهد.

دلایل مختلفی برای ایجاد چنین وضعیتی در بازار مسکن عنوان می شود که از جمله آن تاکید بر تاثیرات افزایش نرخ ارز است به طوری که باعث سودآور نبودن انبوه سازی و ساخت و ساز در کشور شده است. از دیدگاه انبوه سازان در این شرایط بهتر است افراد از املاک از پیش ساخته استفاده کنند تا این‌ که درصدد ساخت و ساز باشند، زیرا هزینه‌های ساخت یک ملک از ابتدا تا انتها بیشتر از یک ملک تمام شده خواهد بود.

همچنین به دلیل نوسانات نرخ ارز امکان تامین مصالح ساختمانی دشوار تر خواهد بود و ممکن است ساخت‌و سازکنندگان مشکل جدی در تامین مصالح داشته باشند .

افرادی نیز بر غیرواقعی بودن افزایش قیمت مسکن اعتقاد دارند و برخی دیگر این مشکلات را مربوط به نرخ تسهیلات مسکن می دانند ضمن آنکه چالش‌های مانند عرضه و تقاضا و افزایش دستمزدها در افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر تاثیرگذار بوده است.

اوضاع بازار مسکن در کلانشهر اصفهان چطور است؟

بررسی میدانی از بازار معاملات املاک اصفهان در ماه‌های اخیر چنین نشان می دهد که در فصل تابستان با افزایش نرخ دلار، قیمت مسکن بیشتر شده و نکته قابل توجه این است که معاملات هم بیشتر شده است اما پس از آن با کاهش نسبی قیمت دلار این بازار دچار رکود شد.

به گفته مشاوران املاک مناطق شهری اصفهان تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته مراجعه مشتریان بیشتر بوده و نوسانات زیادی در این بازار ایجاد شد. در ماه‌های پایانی تابستان حجم زیادی از مراجعه مردم برای خرید خانه شکل گرفت. حتی در شرایطی که قیمت‌ها دقیقه ای اعلام می شد خریداران ملک با هر نرخی که از سوی فروشنده اعلام می شد موافقت می کردند و ملک را می‌خریدند.

همین امر باعث روند صعودی قیمت‌ها شد. هر چند حجم زیادی از مراجعات به بنگاه های مشاوران املاک برای خرید و فروش مسکن به خرید منتهی نمی شد ولی به هر حال به دلیل افزایش نرخ دلار، تقاضای بسیاری در این بخش نسبت به سال‌های گذشته شکل گرفت که این افزایش تقاضا خود عاملی بر افزایش قیمت در بخش مسکن شد.

موضوع قابل توجه این است که با فروکش کردن التهابات بازار ارز تقاضاهای مردمی در بخش مسکن نیز با کاهش مواجه شد و در کل می توان اینگونه استنباط کرد که بازار مسکن تا زمانی که شرایط اقتصادی و نرخ ارز تثبیت نشود به ثبات نمی رسد.

افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن منطق اقتصادی ندارد

دراین‌ باره رسول جهانگیری، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایمنا بیان می‌کند: افزایش قیمت‌ها بر اساس ضابطه و منطق اقتصادی نبوده و تقاضای کاذب در مقطعی از سال باعث افزایش‌ قیمت‌های ناهنجار شد.

وی می‌افزاید: در بخش خرید خانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد و به صورت موردی تا ۸۰ درصد هم افزایش قیمت داشتیم.

جهانگیری یادآور می‌شود: هزینه ساخت مسکن بالا رفت ولی نه به اندازه‌ای که باعث این مقدار افزایش و جهش در نرخ‌ها شود. درواقع افزایش قیمت‌ها هم عملاً بازار مسکن را از رکود سابق خارج نکرده و این بازار هنوز در رکود است.

به گفته رییس اتاق اصناف اصفهان اگر چه در برهه ای از زمان نوسانات بازار ارز و سکه بر خرید و فروش خانه تأثیراتی گذاشت اما به این شرایط نمی‌توان عنوان رونق بازار مسکن را داد.

وی می افزاید: رونق این بازار وقتی اتفاق می‌افتد که زیرساخت‌هایی همچون مراجعه مردم برای دریافت مجوز ساخت از شهرداری‌ها افزایش یابد که متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. اگر دولت زیرساخت‌های ساخت‌وساز را فراهم کند و موجب رونق بازار مسکن شود، قابلیت سرمایه‌گذاری بسیاری در این زمینه ایجاد خواهد شد و مردم متناسب با نیازشان اقدام به خرید مسکن می‌کنند.

بازار مسکن نیازمند تدبیر مسئولان

احمد تولا، عضو انجمن انبوه‌سازان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا از رکودی تورمی در بازار مسکن شهر خبر می‌دهد و می گوید: این مشکل فقط با تدابیری از سوی مسئولان تمام‌ شدنی است.

به گفته این مسئول در هفته‌های پایانی سال تا حدودی در بازار مسکن تحرک ایجاد شده است ولی نه به میزانی که بتوان نام رونق بر آن گذاشت.

وی می‌افزاید: جهش نرخ مسکن به‌ اندازه‌ای است که در برخی مناطق تا چهار برابر نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته و علت آن به زمین، مصالح ساختمانی و دستمزدهایی باز می‌گردد که تحت تأثیر نرخ ارز، گران شده‌ است.

تولا اظهار می‌کند: این در حالی است که در میزان درآمد مردم تفاوت چندانی ایجاد نشده و با شکافی بزرگ بین قیمت مسکن و توان مالی مردم مواجه هستیم.

این عضو انجمن انبوه‌سازان بخش مسکن با تأکید بر تأثیر نقش دولت در رونق بازار مسکن خاطرنشان می کند: دولت می‌تواند با اعمال سیاست‌هایی، چنین وضعیتی را تعدیل بخشد که یکی از این سیاست‌ها تزریق وام مناسب با شرایط منطقی برای خرید مسکن است.

به گفته وی شاید با اجرای طرح وزیر جدید راه و شهرسازی در راستای تأمین مسکن عده‌ای، بتوان در بهبود این وضعیت گامی برداشت طرحی که قرار است در آن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۳۹۹ ساخته شود و حدود ۴۰ هزار واحد آن سهم شهرهای جدید اصفهان است و لازمه اجرای آن‌ هم تزریق وام ۱۰۰ میلیونی است که البته هنوز موافقت نشده است.

تولا با ابراز امیدواری نسبت به موافقت با پرداخت چنین وامی می‌گوید: قبل از حساسیت بحث مسکن، اشتغال اهمیت فراوان دارد به این صورت که رونق یافتن مسکن منجر به رونق اشتغال نیز خواهد شد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار ایمنا

کد خبر 368057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.