تاثیر سیستم ایمنی بدن مادر بر مغز کودک/رابطه مصرف سدیم و سرگیجه

تاثیر سیستم ایمنی بدن مادر بر مغز کودک، راه‌های بهبود کلسترول با ورزش و تاثیر مصرف زیاد سدیم بر ایجاد سرگیجه را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی از محرک‌ها شامل عفونت، استرس، بیماری و آلرژی‌ها می‌توانند موجب فعال شدن سیستم ایمنی شوند. در صورت فعال شدن سیستم ایمنی، پروتئین‌ها به عنوان بخشی از واکنش التهابی آزاد می‌شوند.

مطالعه قبلی در حیوانات نشان داده است که برخی از این پروتئین ها می‌توانند بر جنین تاثیر گذارند. اما اطلاعات کمی در مورد این تاثیر بر روی انسان وجود دارد.

محققان زنان جوان را در طول بارداری، زایمان و تا بزرگ شدن نوزاد تا زمان راه رفتن، مورد مطالعه قرار دادند .آنها دریافتند عملکرد کوتاه مدت و بلندمدت مغز کودک ممکن است در طول سه ماهه سوم بارداری تحت تاثیر فعالیت سیستم ایمنی مادرشان باشد.

این یافته‌ها شامل تغییراتی در ضربان قلب جنینی در نوزادان زنان بارداری بود که علائم التهاب را نشان دادند. با توجه به رابطه بین ضربان قلب جنین و سیستم عصبی، محققان عنوان می‌کنند تغییرات ضربان قلب نشان می‌دهد التهاب مادر حتی قبل از تولد نوزاد هم تاثیر می‌گذارد.

در چند هفته اول بعد از تولد، اسکن مغز نوزاد مادرانی که در طول بارداری پروتئین‌های مرتبط با التهاب شان افزایش یافته بود، اختلالاتی را در ارتباط بین مناطق مختلف مغز کودک مشاهده کردند.

سپس زمانیکه نوزاد ۱۴ ماهه بود، آزمایش‌ها تفاوت در مهارت‌های حرکتی، رشد زبان و رفتار را در بین کودکان مادرانی که سیستم ایمنی شان به خاطر التهاب فعال شده بود را نشان داد.

دکتر «بردلی پترسون»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان لس آنجلس، در این باره می گوید: این مطالعه نشان می دهد که نشانگرهای التهاب در خون مادر می تواند با تغییرات کوتاه مدت و بلندمدت مغز کودک مرتبط باشد.

راههای بهبود کلسترول با ورزش

محققان توصیه می‌کنند افراد باید حداقل هر پنج سال یکبار کلسترول خود را چک کنند، و در مورد افراد مبتلا به کلسترول، این مدت زمانی باید زودتر انجام شود.

به گفته محققان، قندخون و فشارخون می تواند بر میزان کلسترول تاثیر گذارد، از این جهت افراد مبتلا به دیابت هم باید توجه ویژه ای به این فاکتورهای پرخطر داشته باشند.

محققان راهکارهای را برای کاهش کلسترول خون عنوان می کنند:

 افراد سیگاری باید سیگارشان را ترک کنند

 افراد  وزن اضافی خود را کاهش دهند

 در اکثر روزهای هفته افراد ورزش کنند

پیروی از رژیم غذایی کم کلسترول و کم چرب همراه با مقادیر بالا میوه و سبزیجات تازه، و غلات کامل

افزایش مصرف چربی های مونو اشباع نشده نظیر روغن کانولا، روغن آووکادو یا روغن زیتون.

 و در پایان مصرف داروی کاهش کلسترول در صورت تجویز پزشک است.

مصرف زیاد سدیم موجب افزایش سرگیجه شود

سرگیجه به هنگام ایستادن ناشی از اُفت فشارخون بوده و در بین افراد بزرگسال وضعیتی شایع است.

معمولاً مصرف سدیم بیشتر به عنوان راهی برای پیشگیری از سرگیجه به هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده توصیه می شود.

اما محققان مرکز پزشکی بث ایزرئیل بوستون، برخلاف این توصیه، دریافته اند که مصرف بیشتر سدیم موجب افزایش سرگیجه می شود.

استفن جوراسچک، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته‌های ما در تناقض کامل با افزایش مصرف سدیم به منظور درمان سرگیجه خفیف است

با این حال محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای فهم نقش سدیم و همچنین رژیم غذایی بر سرگیجه تاکید دارند.

در این مطالعه، محققان تاثیرات سه میزان متفاوت سدیم (۱۵۰۰، ۲۳۰۰ و ۳۳۰۰ میلیگرم در روز) را بر فشارخون شرکت کنندگان به مدت چهار هفته بررسی کردند.

درحالیکه تحقیقات نشان داد میزان کمتر سدیم منجر به کاهش فشارخون می شود، اما مشخص شد میزان کمتر آن موجب سرگیجه نمی شود.

قوانین مصرف دارو در زمان های مختلف

مصرف قرص‌ها در زمان مناسب روز می‌تواند تفاوت زیادی در میزان کارایی آن‌ها داشته باشد.

مکمل‌های آهن: یک لیوان آب پرتقال و یک معده خالی، بهترین شرایط را برای دریافت مکمل آهن فراهم می‌آورند. ویتامین C موجود در آب‌پرتقال میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد. محیط اسیدی (که توسط این نوشیدنی فراهم می‌شود) به آهن کمک می‌کند تا به طور کامل جذب بدن شود  از طرفی آهن، با سایر قرص‌ها تداخل منفی داشته باشد و مانع جذب مکمل‌های کلسیم، داروهای تیروئید، مولتی‌ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها شود.

داروهای فشارخون: فشارخون معمولاً در صبح بالاتر است. بنابراین بهتر است وقتی از خواب برمی‌خیزید داروی فشارخونتان را مصرف کنید، تا در طول روز میزان آن ثابت و در حال تعادل نگه‌ داشته شود.

داروهای تیروئید: این داروها زمانی بهترین عملکرد را دارند که با معده خالی مصرف شوند. اگر علاوه بر داروی تیروئید، داروهای دیگری حتی داروهای بدون نسخه‌ای مانند مولتی ویتامین، بهتر است با داروساز درباره زمان مصرف دارو در طول روز، برای بهترین عملکرد، مشورت کنید.

داروهای رفلکس اسیدی و سوزش سر دل: برای رها شدن از رفلکس اسید معده و سوزش سردل، این داروها را قبل از خوردن غذا مصرف کنید. داروهای رفلکس اسیدی و سوزش سر دل به زمانی برای فعال شدن و کار کردن نیاز دارند.

داروهای پوکی استخوان: طیف وسیعی از داروهای پوکی استخوان، اولین دارویی هستند که باید در روز و با معده خالی مصرف شوند، چه از نوع دوز هفتگی یا ماهانه باشند. هنوز یک داروی پوکی استخوان نیز وجود دارد که باید در هنگام خواب آن‌هم به‌طور روزانه مصرف شود و به عنوان قرص‌های صبحگاهی شناخته نمی‌شوند.

داروهای ضداحتقان بینی و ضدآلرژی: خستگی و علائم متداول آلرژی مانند خارش چشم‌ها، اغلب در صبح تشدید می‌شود. مصرف این قرص‌ها پس از صبحانه کمک می‌کند تا سینوس‌ها پاکسازی شوند، بنابراین در طول روز احساس بهتری خواهید داشت. .

پروبیوتیک‌ها: همیشه بعد از غذا خوردن پروبیوتیک مصرف کنید. غذای موجود در معده شما، این کمک‌کنندگان هضم را تشویق می‌کند تا به حداکثر توانایی خود برسند.

داروی آرتریت: استفاده از داروهای آرتریتی قبل یا بعد از صبحانه، به کنترل علائم در طول روز کمک می‌کند. بسیاری از نسخه‌های داروی آرتریت دارای دوز دوم نیز هستند که می‌توانند بعد از شام مصرف شوند تا اطمینان حاصل شود.

داروهای دیورتیک: مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی، اصلی‌ترین عارضه مصرف داروهای ادرارآور است. بنابراین مصرف این داروها در صبح به جلوگیری از اختلال خواب کمک خواهد کرد. .

داروهای کلسترول: کبد شما بیشترین میزان کلسترول را هنگام شب و زمانی که خواب هستید، تولید می‌کند. بنابر این مصرف داروهای کلسترول پس از شام، کمک خواهد کرد تا کبد سطح کلسترول خون را در حالت تعادل نگه دارد.

قرص خواب: برای جلوگیری از خواب‌آلودگی و چرت‌های ناخواسته روزانه، قرص‌های خواب‌آور باید قبل از خواب شبانه استفاده شوند.

برای اطمینان از موفقیت قرص‌های کنترل بارداری، آن‌ها را هر روز در همان زمان مصرف کنید. به عنوان مثال، اگر قرص را در ساعت ۸ صبح در بیشتر روزها مصرف می‌کنید و روز دیگر در ساعت ۸:۴۰ صبح از آن استفاده کردید، احتمال بارداری وجود دارد.

ترفندهایی برای خرید گوشت سالم و با کیفیت

گوشت سالم باید سفت و خشک باشد: گوشت سرد نباید نرم باشد. چربی هنگام سرد شدن سفت می شود پس گوشت‌هایی که در یخچال نگهداری شده اند باید سفت باشند. گوشت‌های بسته بندی باید سفت و خشک باشند.

رنگ گوشت سالم باید قرمز باشد: رنگ تمام قسمت های گوشت باید قرمز باشد. هر چه رنگ قرمز گوشت روشن تر باشد طعم آن بهتر است. یک گوشت سالم هرگز به رنگ قهوه ای یا خاکستری نیست حتی لبه های آن؛ هنگام خرید گوشت بسته بندی همه طرف بسته را کامل چک کنید.

چربی حیوانات جوان سفید است و هر چه بزرگ تر می شوند رنگ آن زرد می شود. گوشت حیوانات پیر خوشمزه تر است اما مثل گوشت حیوانات جوان نرم نیست. پوشش چربی روی گوشت باعث آبدار شدن آن می شود.

چرا میوه مفیدتر از آبمیوه است؟

پوست میوه‌هایی ازجمله سیب و هلو حاوی رنگدانه‌هایی نظیر کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است که جزو مواد مغذی تأمین‌کننده سلامت بدن به‌شمار می‌روند. اما چون پوست میوه‌ها طی فرآیند آب‌گیری در کارخانه معمولاً حذف می‌شود، در آبمیوه خبری از خواص رنگدانه‌های موجود در پوست میوه نیست. پالپ یا گوشت میوه‌ها سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی است، اما آبمیوه به‌اندازه خود میوه فیبر ندارد.

برای یک پیمانه آب سیب به تقریبا سه تا چهار عدد سیب نیاز است و هر عدد سیب کامل حدود ۷۵/۳ گرم از فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. یعنی سه تا چهار عدد سیب مجموعا ۱۲ تا ۱۵ گرم فیبر به بدن می‌رساند؛ اما این مقدار فیبر در آب سیب وجود ندارد.

وقتی فیبر و بسیاری دیگر از مواد مغذی موجود در میوه‌ها طی فرآیند آب‌گیری از دست می‌روند، بیشتر قند میوه باقی می‌ماند. همچنین توجه داشته باشید که آبمیوه سریع‌تر از خود میوه قندخون را بالا می‌برد.

کد خبر 368043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.