میراث فرهنگی کاروانسراهای تاریخی نایین را واگذار می‌کند

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نائین از آمادگی این سازمان برای واگذاری کاروانسراهای تاریخی برای بازسازی و بهره برداری به بخش خصوصی به منظور توسعه صنعت گردشگری خبر داد.

به گزارش ایمنا؛ محمود مدنیان اظهار کرد: در شهرستان نایین کاروانسراهای زیادی وجود دارد و میراث فرهنگی این آمادگی را دارد تا برای واگذاری کاروانسراها و آثار باستانی به بخش خصوصی با هدف مرمت، بازسازی و بهره برداری همکاری کند.

وی افزود: کاروانسرا اقامتگاهی بین راهی در قدیم بوده است که در مسیر شاهراه‌های اصلی قرار گرفته و از نظر معماری بیشتر آن‌ها چهارضلعی، دارای چهار برج و تیرکش در چهار گوشه با هدف دفاع از کاروانسراست.

مدنیان تصریح کرد: هر کاروانسرا با دری بزرگ رو به حیاط مرکزی رباط است که دورتا دور آن از چندین سالن برای سکونت مسافران و رهگذران واتاق‌هایی پیرامون آن برای اسکان افراد متمول و متشخص تشکیل شده که برخی از این کاروانسراها همانند رباط بلا باد دارای چند شاه نشین در بالای سر در ورودی برای حکام و خواص است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی نایین با اشاره به تلاش‌ها برای مرمت و احیای این کاروانسراها افزود: بازسازی و مرمت کاروانسرای بلاباد و واگذاری به بخش خصوصی در دست اجراست.

مدنیان تصریح کرد: علاوه بر این احیای رباط انارک با کمک بخش خصوصی، بازسازی کاروانسرای مشجری، واگذاری و مرمت کاروانسراهای رباط عباس آباد ، رباط نیستانک و نوگنبد در حال پیگیری است.

وی گفت: رباط شهداد جزو معدود آثار باستانی است که بیش از هشتاد درصد آن در گذر زمان تخریب و هم اینک در حد بازدید توریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 368026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.