نخست‌وزیر لهستان سفرش به اراضی اشغالی را لغو کرد

نخست‌وزیر لهستان سفر رسمی خود به اراضی اشغالی را که قرار بود از امروز (دوشنبه) آغاز شود، لغو کرد.

به گزارش ایمنا، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان به نشانه ناخشنودی از اظهارات پی در پی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان اقامت هفته گذشته او در ورشو، در خصوص «همدستی لهستانی‌ها با نازی‌ها»، سفر خود را به اراضی اشغالی لغو کرد.

قرار بود نخست‌وزیر لهستان در کنار رهبران شمار دیگری از کشورهای اروپای مرکزی، مانند چک، مجارستان و اسلوونی در نشست گروه موسوم به «ویزگراد» در قدس شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر لهستان در تماس تلفنی با نتانیاهو از لغو سفر خود خبر داد. در همین حال، لهستان اعلام کرد که یاتسک کاپوتوویچ، وزیر خارجه را به نشست گروه ویزگراد در اراضی اشغالی می‌فرستد.

رییس‌جمهوری لهستان پنج‌شنبه گذشته پس از انتشار سخنان نتانیاهو در مورد گذشته همکاری لهستانی‌ها با نازی‌ها، پیشنهاد کرده بود که محل نشست گروه ویزگراد از قدس به ورشو تغییر یابد.

این نخستین بار است که کنفرانس گروه ویزگراد در خارج از حوزه اروپای مرکزی برگزار می‌شود و قرار بود که بازتابی از نزدیکی مناسبات میان دولت‌های اروپای مرکزی با اسرائیل در دوره اخیر باشد.

با وجود نشانه‌های عملی ناخشنودی دولت لهستان از سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو دیدگاه‌های خود را مرتب تکرار کرده است. وزارت خارجه لهستان آنا ازری، سفیر اسرائیل را برای اعلام مراتب اعتراض خود نسبت به سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احضار کرد.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در واکنش به احضار سفیر این رژیم از سوی لهستان به خاطر اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره ملت لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که روزنامه «اورشلیم پست» در انتقال اظهارات وی دچار اشتباه شده و این خبر را تصحیح کرده است.

در این بیانیه آمده است که نتانیاهو در اظهارات خود درباره سوالی در مورد همکاری لهستانی‌ها با نازی‌ها هیچ‌گونه اتهام پوشیده‌ای را مطرح نکرده است.

سفیر ایران در لندن در این زمینه تصریح کرد: نتانیاهو در پایان جلسه در ورشو و در حضور خبرنگاران، لهستانی‌ها را همدست نازی‌ها در هولوکاست و قتل عام یهودیان معرفی کرد و دولت میزبان و مردم لهستان را در کشور خودشان توهین و تحقیر کرد؛ نمک خورد و نمکدان شکست.

منبع: ایسنا

کد خبر 367983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.