۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
آخرین پرواز...

خطوط هوایی هر کشوری یکی از مهم ترین و البته مورد توجه ترین خطوط حمل و نقل به حساب می آید که استفاده از بهترین، بروزترین و مرغوب‌ترین تجهیزات برای هواپیماهای آن از اهمیت والایی برخوردار است و کوچک ترین نقصی به بزرگترین شکل ممکن در اذهان جامعه می‌تواند دیده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ هواپیمای ATR ۷۲ شرکت آسمان در انتظار ۶۶ مسافری بود که سفری ابدی را در پیش داشتند.

اینجا تهران است و فرودگاهی با هجمه بالای جمعیت و مسافرانی که بلیت در دست برای سوار شدن به هواپیما در سالن انتظار چشم به تابلوی اعلانات دوخته اند.

بازی های کودکانه ایلیا و طاها از فرزندان پزشکی متخصص و صدای خنده های کودکانه آن‌ها اجازه ورود فکر هیچ حادثه و ناراحتی را به ذهنشان نمی‌داد.

هواپیمای آسمان در پروازی یک ساعته که از تهران به سمت یاسوج می‌رفت برای سفری موفق همچون همیشه از برج مراقبت اجازه پرواز گرفت و پس از اندکی بال سفر بر بست و به سمت فرود گاه یاسوج به مسیر خود ادامه داد.

پس از گذشت ۵۰ دقیقه از پرواز به یکباره این هواپیما از صفحه رادار برج مراقبت تهران ناپدید و شد آنچه نباید می‌شد و در کسری از ثانیه «هواپیمای شرکت آسمان به دنا برخورد کرد» تیتر تمامی خبرگزاری‌ها شد.

هیچکس این موضوع را باور نمی‌کرد و اصلا نمی‌توانست سقوط و یا بهتر است بگویم برخورد هواپیما به دنا را تصور کند به خصوص خانواده‌هایی که چشم انتظار مسافران خود بودند.

در پادنا چه گذشت؟

هوای بارانی دنا و بغض ترکیده بخش پادنا خبر منتشر شده را تایید می‌کرد انگار طبیعت هم بغضش برای از دست دادن فرزندان ایران شکسته شده بود و امانش بریده بود.

ساعات ابتدایی روز اول بود که مردم روستای بیده، فریادی بی‌مهابایی را در کوه استوار دنا شنیدند، ساعاتی از این ناله‌های مرگ‌بار دنا نگذشته بود که تصاویر آن در فضای مجازی سینه خانواده‌ مسافران پرواز هواپیمای تهران-یاسوج را پر از ناله و ماتم کرد.

باری دیگر هشتگ‌های "ایرانم تسلیت" سیری نجومی را در فضای مجازی پشت سر گذاشت، این بار کوه دنا شانه‌ای برای اشک‌های آسمان شد تا دردهای نهفته‌اش را بر دوش دنا بگذارد و داغ غم‌انگیز حوادثی همچون پلاسکو و سانچی را در سینه ملت ایران تازه کند.

آسمان سمیرم در غم این حادثه یکسره می‌گریست و لحظه‌ای نبود که در سوگ این غم مرگبار آرام بگیرد تا جایی که حتی دنا نیز از خجالت روی خانواده‌های این مسافران رخ نمی‌گشود و خود را در لاحافی از مه و برف مخفی کرده و زانوی غم در بغل می‌فشرد.

 گریه‌های بی‌وقفه آسمان در سوگ از دست دادن فرزندان  ایران که در دامان دنا آسمانی شدند گونه‌های زمین را با آب پوشانده و تردد امدادگران و تیم‌های جست‌وجو را با سختی روبه‌رو کرده بود.

نگاه نگران نجات گران و مردم هر ثانیه به چشمان گریان آسمان بود تا با بهبود وضعیت جوی بالگردهای امدادی بتوانند به منطقه اعزام شوند ATR خفته در دنا را پیدا کنند.

امدادگران آمده بودند همه و همه با عزمی راسخ برای نجات....

صدای ناله و شیون خانواده‌های مسافران که خود را به محل حادثه رسانده بودند در روستاهای بیده و کهنگان به گوش می‌رسید و نجات گرانی که بی‌وقفه تلاش می‌کردند تا این هواپیمای ۶۶ نفره را از دل دنا بیرون بکشند.

ثانیه به ثانیه آن‌ روزهای دنا برای امدادگران با ماه‌ها و سال‌ها برابری می‌کرد و هر ثانیه‌ای که می‌گذشت احتمال نجات را کمتر می‌کرد، چشمانی که با دلگیری این کوه استوار را می‌نگرد و با امید دست تمنای خود را به سمت آسمان می‌گیرند تا پرواز شرکت آسمان را هر چه زودتر بیابند.

در همه خانه‌ها باز بود

کهنگان از توابع بخش پادنای سمیرم؛ گام های استواری بر تن خود می‌دیدید، تکاپوی مردمی در این روستا بسیار قابل‌ ستایش بود، مردمانی که امدادگران را با تمامی وجود پذیرا بوده و از هیچ کمکی دریغ نمی کردند خانه ها همه بر روی مسافران باز بودند، آش و غذا نوبت به نوبت پخته می‌شد و به محل حادثه می آمد.

نجات گران در سرمایی استخوان سوز با قلب‌های بزرگ و مهربانشان گرمایی در وجود خود ایجاد کرده اند که هیچ سرمایی را به خود احساس نکرده و با تمام توان خود در حال جست‌وجو برای یافتن لاشه این هواپیما هستند.

بازار شایعات مجازی داغ داغ بود

با اینکه اعلام کرده بودند اخبار تنها از منابع موثق دنبال شود، اما این بازار گرمی شایه پراکنان مجازی بود که بسیاری از اخبار را به صورت کذب منتشر می‌کردند.

از دیده شدن محل سقوط توسط یک چوپان تا ربوده شدن هواپیما در آسمان، خروج زنده چهار مسافر از هواپیمای سقوط کرده و ...

همه آمده بودند...

ارتش، هلال احمر، تیم های کوهنوردی بین المللی، سپاه، تیم های اسکی کشوری و حتی نیروهای خود جوش مردمی برای یاری رسانی و کمک کردن در این منطقه آمدند.

مردمی چشم انتظار

حادثه بسیار تاسف باری بود، در کسری از ثانیه ۶۶ هموطن جانشان را از دست دادند و پرواز آسمان به ابدیت پیوست.

تجمع مردمی و خانواده های کشته شدگان این حادثه در جلوی در ورودی بخشداری دنا کوه و گاهی شعارهایی که نشان از دلخوری مردم بود به گوش می‌رسید.

خانواده ها سرپا گوش به خبر پیدا شدن لاشه هواپیما بودند که در دنا جا خوش‌کرده بود و تنها به دنبال دیدن پیکر فرزندان و همسران خود بودند.

لاشه پیدا شد...

پای پهبادها و F۱۴ ها هم به بالای سر سمیرم باز شد تا با تصویربرداری از فراز دنا شاید بتوانند به پیدا شدن لاشه هواپیما کمکی بکنند.

اما ATR۷۲ شرکت آسمان در روز سوم جستجو با تمام مشقت ها و سختی هایی که در راه بود با لاشه ای پاره پاره در ضلع شرقی دنا پیدا شد.

پس از بررسی و تحلیل تصاویر به دست آمده از دنا، یکی از بالگردهای نظامی که به سمت بخش مشخصی از دنا حرکت کرد امیدهای ناامید خانواده ها و مردم را به آنها بازگرداند.

برف و باران ناسازگاری می‌کرد

بارش شدید برف بر فراز دنا کار جست‌وجو و تفحص را با مشکلات فراوانی روبه رو کرده بود، تا حدی که هر روز امداد گرانی که بر سر لاشه هواپیما حاضر بودند برای پیدا کردن پیکر مسافران مجبور به برف روبی بسیاری می‌شدند.

لاشه هواپیما و تمامی پیکر مسافران پیدا شد، اما متاسفانه از جسم بی جان آنان تنها بافت‌هایی از بدن باقی مانده بود و جسدهای تکه تکه در دنا آرام گرفته بودند.

مقصر کیست؟

همه خود را تبرئه می‌کردند و کسی نمی توانست با دقت از علت حادثه سخن بگوید، جعبه سیاه هنوز پیدا نشده و موضوع با هاله‌ای از ابهام رو به رو بود.

پس از مدتی از جست‌وجو در دنا و پیدا شدن جعبه سیاه خبرهایی با تیتر «مقصر پیدا شد» بر روی خبرگزاری ها قرار گرفت و برخی از رسانه‌ها نوشتند «مقصر اشتباه خلبان بوده است»، اما برخی نیز این موضوع را نپذیرفتند و گفتند هواپیما بدون سیستم یخ‌زدایی در بال‌ها توان پرواز در این ارتفاع و این هوا را ندارد.

انتقاد از عمر هواپیما

در پی واکنش های گسترده به سقوط این هواپیما رسانه ها ابهاماتی درباره نقص فنی این هواپیما را مطرح کردند. خبرگزاری فارس در این باره نوشت:‌ «اولین پرواز هواپیمای ATR آسمان که امروز در حوالی سمیرم سقوط کرد در سال ۱۹۹۳ بود، این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بوده است و پس از تعمیرات و اورهال، به تازگی به پرواز درآمده بود«.

از سوی دیگر جستجویی در خبرهای یک ماه پیش از حادثه نشان می دهد که در تاریخ شش بهمن ماه سال جاری خبرگزاری ایسنا خبری با این تیتر منتشر کرد:‌ «بازگشت هواپیمای تهران-یاسوج از میانه راه». در این خبر اعلام شده است که صبح روز پنجشنبه، پنجم بهمن ماه پرواز (ATR۷۲) شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان به علت نقص فنی از میانه راه و در بالای شهر اصفهان به تهران بازگشت. به نوشته ایسنا علت بازگشت این هواپیما نقص فنی در یکی از موتورها عنوان شده بود که از سوی مدیر فوردگاه یاسوج تکذیب شد.

۱۲۷ روز جست‌وجو و تجسس

در چهار تیر ۹۶ پایان عملیات جست‌وجو در این کوه اعلام شد و پس از ۱۲۷ روز پر از سختی و مشقت امداد گران لاشه هواپیما را در دامان سخت دنا رها و با آن وداع کردند.

گزارش از: سید محمد مهدی قائم مقامی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 367978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزند پرواز RO ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    1 0
    واقعا عالی بود این گزارش همه و همه موضوعات حادثه رو گفته بودن.