مقصد دانشجویان دیگر کشورها نیستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته است دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی عملکرد مطلوبی داشته و به راحتی توسط دانشگاه‌های معتبر جهان پذیرش و مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما متأسفانه اکنون ما در زمینه پذیرش دانشجو از دیگر کشورها با حد مطلوب فاصله داریم و مقصد دانشجویان دیگر کشورها نیستیم.

به گزارش ایمنا، منصور غلامی در نهمین نشست سراسری هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهش و پارک‌های علم و فناوری که امروز (یکشنبه) در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، تغییر رویکردها در ارتباطات بین‌المللی را مهم دانسته و عنوان کرده است طرح این موضوع بر مبنای تغییر شرایط زمان و بخش‌هایی از اهداف است و به منظور قدر نشناسی مدیران گذشته نیست.

وی جایگاه کشور در حوزه علم و فناوری در جهان را مطلوب می داند و علی رغم وجود این جایگاه، امروزه کشور سهم قابل توجهی در ارتباطات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری ندارد و این موضوع در دو بخش همکاری‌های مشترک علمی و رفت و آمدهای محققان مطرح است.

به گفته غلامی تبادل دانشجویان میان دانشگاه‌های داخل و خارج کشور یکی از برنامه های وزرات علوم است.

وی معتقد است: دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی عملکرد مطلوبی داشته و به راحتی توسط دانشگاه‌های معتبر جهان پذیرش و مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما متأسفانه اکنون ما در زمینه پذیرش دانشجو از دیگر کشورها با حد مطلوب فاصله داریم و مقصد دانشجویان دیگر کشورها نیستیم و اگرچه دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند، اما این تحصیل بیشتر در زمینه‌های مورد حمایت یا در رشته‌های تخصصی و ویژه مانند زبان فارسی، ایران شناسی و تاریخ اسلام است.

به گفته وزیر علوم یکی از وظایف وزارت علوم در حوزه روابط بین‌الملل، ایجاد زمینه پذیرش دانشجویان غیرایرانی است و از جمله روش‌هایی که منجر به بهبود این شرایط می‌شود، ورود به دوره‌های همکاری مشترک و ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های ایرانی در کشورهای خارجی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، براساس نتایج ارزیابی‌ها در سال ۹۷ – ۹۶، دانشگاه تهران رتبه برتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را کسب کرد و دانشگاه‌های گیلان، الزهرا (س)، زنجان، علوم پایه زنجان، خوارزمی، قم، کاشان و کردستان به عنوان دانشگاه‌های در مسیر موفقیت معرفی شدند.

همچنین از دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، اصفهان، شهید بهشتی و تربیت مدرس نیز به عنوان دانشگاه‌های موفق نام برده شدند.

علاوه بر آن، پژوهشگاه‌های پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و پژوهشگاه مواد و انرژی به عنوان پژوهشگاه‌های در مسیر موفقیت شناخته شدند.

همچنین، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به عنوان رتبه برتر پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز به عنوان رتبه برتر، دو پارک پردیس و پارک علم و فناوری خراسان رضوی به عنوان پارک‌های علم و فناوری در مسیر موفقیت، معرفی شدند و از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به عنوان رتبه برتر پارک‌های علم و فناوری تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 367956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.