۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
ارتباط دیابت و آلزایمر چیست؟

یافته های جدید نشان می‌دهد که بین ابتلا به بیماری آلزایمر و دیابت ارتباط وجود دارد به گونه‌ای که اگر فردی مبتلا به دیابت باشد، خطر بروز آلزایمر نیز در او وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد نارسایی مسیر سیگنال دهی انسولین در مغز افراد که به عنوان یکی از نشانه‌های دیابت شناخته می‌شود، تاثیر منفی بر خلق و خوی آن‌ها و متابولیسم بدن دارد که هر دو فاکتور از نشانه‌های رایج بیماری آلزایمر است. این موضع بدان معنا است که اگر فردی مبتلا به دیابت باشد، خطر بروز آلزایمر نیز در او وجود دارد.

اگرچه هر دوی این بیماری‌ها مستقل از یکدیگر به نظر می‌رسند، اما بررسی‌های پیشین نشان داده است که دیابت نوع دوم با پیشرفت بیماری آلزایمر ارتباط دارد. در تحقیقات جدید تاثیر مسدود شدن گیرنده‌های انسولین و فاکتور (IGF۱) انسولین در بدن موش‌ها ارزیابی شد.

نتیجه بررسی‌های دانشمندان مرکز دیابت "جوسلین" و مرکز پزشکی هاروارد نشان داد که مسدود شدن مسیرهای سیگنال دهی انسولین باعث اختلال در یادگیری و حافظه افراد می‌شود. محققان بخش های "هیپوکامپوس" و " آمیگدال مرکزی"  مغز را (مناطقی از مغز که عملکردهای شناختی و کنترل متابولیسم را بر عهده دارند) مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها در مورد این موضوع تحقیق کردند که چگونه موش‌هایی که گیرنده انسولین IGF۱ در آن‌ها از کار افتاده است، می‌توانند مسیرهای پر پیچ و خم و مارپیچ را تشخیص دهند. پژوهشگران ابتدا به موش‌ها اجازه دادند با مسیر مارپیچ آشنا شوند و سپس راه موش‌ها را سد کرده و آن ها را با مسیر پر پیچ و خم دیگری آشنا کردند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که در مبتلایان به بیماری‌های آلزایمر و دیابت، نوعی گیرنده‌های غیر طبیعی وجود دارد و بیماری دیابت و آلزایمر با یکدیگر مرتبط هستند، اما مکانیزم این ارتباط همچنان ناشناخته است. همچنین بررسی این ارتباط به افراد کمک می‌کند تا قبل از شروع پروسه بیماری، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند.

کد خبر 367955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.