از خط و نشان‌های سردار جعفری تا عاقبت پالرمو در مجمع

سرگردانی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، حماسه سازی مجدد اصفهان، خط و نشان سرلشکر جعفری برای کشورهای منطقه و بازی خطرناک اصولگرایان با FATF از مهمترین عناوین خبری امروز یک شنبه- ۲۸ بهمن- روزنامه‌های کشور هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیکر شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان روز گذشته(شنبه-۲۷ بهمن) با حضور مردم و جمعی از مقامات کشوری و لشکری در اصفهان تشییع شد. فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه این مراسم با تأکید بر اینکه بدون تردید انتقام خون شهدای مظلوم‌مان را خواهیم گرفت، خواستار تغییر نحوه برخورد دولت پاکستان با عناصر تروریستی شد و گفت: «درصورتی که پاکستان به مسئولیت‌های خود در مبارزه با تروریست‌ها عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران به مجازات مزدوران سازمان یافته توسط سرویس‌های جاسوسی منطقه و فرامنطقه‌ای خواهد پرداخت.»

روزنامه خراسان صفحه نخست خود را به مراسم تشییع پیکر شهدا تروریستی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «خط و نشان سرلشکر» خراسان در ادامه افزود: مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی زاهدان که دیروز در اصفهان با شکوه و عظمت خاصی برگزار شد، بستری بود برای هشدارها و تهدیدهای بی سابقه فرمانده کل سپاه خطاب به عربستان، پاکستان و امارات که به نظر می‌رسد از تغییر رویکرد جدی ایران در برابر حامیان و پناه دهندگان به تروریست‌ها حکایت دارد.

روزنامه قانون نیز  عکس یک امروز خود را  به مراسم بدرقه شهدای حادثه تروریستی اختصاص داد و در تیتر نوشت: «بدرقه سبزپوشان» قانون در ادامه  با انتقاد از مسئولان نوشت: خانواده‌های این عزیزان بیشتر از همه شما و اقشار دیگر جامعه آسیب دیدند و شما مسئول هستید برای یک عمر کاری کنید که داغ عزیزی که بر دل آن‌ها نشسته است، آن‌ها را آزار ندهد. این هیاهو و سروصداها خواهد خوابید، ولی سوز دل این بزرگواران هیچ‌گاه نخواهد خوابید و هر زمانی که به تصویر عزیزان‌شان بنگرند، آه از دل می‌کشند بنابراین نگذارید تا آن‌ها نیز مانند خانواده شهدای دوران دفاع، امروز گرفتار مشکلات معیشتی باشند و دل‌شان برای عزیز سفر کرده خودشان بسوزد که کاش امروز پیش آن‌ها بود.

روزنامه کیهان در گزارش تحلیلی امروز خود که عنوان آن «راهبرد «گام دوم» برای اجراست نه سخنرانی و همایش» را تیتر یک کرده از لزوم پرهیز از برخورد شعاری با بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نوشته و به تحلیل آن پرداخته است کیهان در ادامه افزود: راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن و حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها موید این واقعیت است که مردم در صحنه حضور دارند و برای حفظ انقلاب از بذل جان نیز دریغ نمی‌کنند و در این میان مسئولین بایستی تعلل نکنند. وقتی که مردم در صحنه حضور دارند، مشکلات و چالش‌ها مشخص و راه‌حل عبور از این مشکلات نیز واضح است تعلل مسئولین معنایی جز بی‌توجهی آنان به ایثارگری مردم ندارد. هر کس چه‌اشخاص حقیقی و چه شخصیت‌های حقوقی باید وظایف خود را در اجرایی کردن راهبرد «گام دوم» بشناسند و به آن عمل کنند و لبیک حقیقی به این پیام راهبردی اجرایی کردن آن است.

 رونامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست خود به بررسی عملکرد و نقش «الویرا نابیولینا» در اقتصاد روسیه پرداخت و در تیتر یک خود نوشت :«بانویی که بانک‌های زامبی را پاکسازی کرد و ارز را به ساحل آرامش رساند / راه نجات روسی از ابرچالش‌ها» دنیای اقتصاد در ادامه آورده است: این شخص با چرخش از سیاست‌های پیشین به مبارزه با این ابرچالش‌ها پرداخت. "الویرا نابیولینا" در کنار معماری جدید برای اقتصاد روسیه مبارزه با ابرچالش‌ها را آهسته و پیوسته دنبال کرد. پیش از نابیولینا، شیوه برخورد با بحران‌ها تابع یک الگوی تکراری بود. برای نمونه در بحران ارزی فقط به تزریق ذخایر و افزایش نرخ بهره بسنده می‌شد.

 روزنامه جوان مراسم تشییع شهدای عملیات تروریستی  در اصفهان  را به تیتر و عکس یک خود آورد و به نقل از فرمانده کل سپاه پاسداران نوشت: «آماده انتقام هستیم» . عبدالله گنجی، مدیر مسئول جوان نیز در سرمقاله امروز این روزنامه با اشاره به حواشی ایجاد شده در تشکیک دو نامه امام و اظهارات علی مطهری مطلبی با عنوان «آقای مطهری! از قرائن استفاده کنید» نوشته و در بخشی از آن آورده است: البته این بدان معنا نیست که نگارنده مزایای شخصیتی و اخلاقی و مسلمانی مهندس بازرگان را نداند، اما بحث سر این است که مدعیان امام نمی‌توانند در عرصه سیاست و حکومت هر دو را جمع کنند. بازرگان خود صادقانه تفاوت ۱۸۰ درجه‌ای خود با امام را توصیف می‌کند: «امام ایران را برای اسلام می‌خواهد و من اسلام را برای ایران.» تفاوت این است که اسلام برای بازرگان در این عبارت ابزار است، اما امام ایران را کرسی و زایشگاه سیاست دینی می‌داند و جامعیت اسلام را باور دارد و از التقاط‌گریزان است و نگاه ابزاری به دین ندارد.

 روزنامه ابتکار  با تصویری از صندلی خالی رییس جمهور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تییر خود آورده است:« در غیاب روحانی و لاریجانی رقم خورد تصمیم‌گیری درمورد لایحه پالرمو در ایستگاه بعدی مجمع».  جهانبخش محبی نیا نیز در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «هیاهو برای هیچ» با موضوع قرار دادن نشست ورشو و حواشی آن نوشت: نشست ورشو، ترجمان واقعیت‌های مسلم بین‌المللی را در شرایطی انجام داد که دانش جهانی دولت‌ها در حد عمیقی افول کرده است و اثرگذاری علوم سیاسی و روابط بین‌المللی تا حد زیادی متوقف شده است، درواقع انسان هنوز هم مجبور است هزینه بی‌خردی‌هایش را نقدی بپردازد. طرح مناقشه و منازعه بین‌المللی در نهادهای غیر رسمی و تالارهای اجاره‌ای امید به صلح، پیشرفت و رفاه جهانی را به مراتب تضعیف کرده است و به همان سان آشفتگی و هرج و مرج را تقویت کرده است، البته در شرایطی که نئوفاشیسم جهانی، عقلانیت، شعور و هماهنگی جهانی را می‌طلبد و دولت‌ها و ملت‌ها را به دره ناسیونالیسم ابزاری هل می‌دهد توقع بیش از وضعیت موجود را نباید داشت.

 روزنامه آرمان با اشاره به جو سازی های انتخاباتی اصولگرایان به گفت‌وگو با عبدالله ناصری، فعال اصلاح طلب پرداخت و  در تیتر یک خود نوشت:«خواب آشفته اصولگرایان برای مجلس یازدهم» ناصری در ادامه به آرمان گفت: جریان اصولگرای رادیکال، افراطی و همچنین دلواپس به جهت آنکه به طور کامل از تداوم در عرصه های سیاسی -اجتماعی ناامید و همچنین با یک نه بزرگ از سوی جامعه مدنی روبرو شدند،  خودشان هم به این باور رسیده اند که  اصلاح طلبان پیروز انتخابات آینده هستند. اصولگرایان در حال حاضر در تلاش هستند تا قاعده بازی را به هم ریخته و بی توجهی خود به منافع ملی را به کرسی بنشانند؛ مانند فضایی که این روزها برای FATF  و مسائل پالرمو ایجاد کردند.

 روزنامه تجارت در صفحه نخست خود  به ارزیابی قیمت کالاها پرداخت و در تیتر یک خود با انتقاد از وعده‌های مسئولان  نوشت: «جولان گرانی در فضای حرف درمانی» تجارت در ادامه افزود: حدودا یک هفته پیش بود که فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مردم از گرانی شکایت دارند و در اتاق‌های فکر اقتصاد کشور چه می‌گذرد، اظهار کرد: «مردم از گران‌فروشی خیلی عصبانی و ناراحت هستند حق هم با مردم است، دولت هم دارد شبکه نظارتی تهیه و با گران‌فروشی مقابله می‌کند». اما سیر گرانی و گرانفروشی طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که قول‌ها و وعده‌های مسئولان و همچنین خط و نشان‌های نمایندگان برای دولتی‌ها تا کنون نتوانسته است از روند رو به افزایش گرانی‌ها کم کند و افزایش نرخ کالا بی اعتنا به اظهارات مسئولان راه خودش را می‌رود و در این میان مردم هم که شاهد این اتفاق ناخوشایند هستند همچنان گلایه مند و آزرده خاطر در انتظار تحقق وعده‌ها هستند.

 روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست خود به بررسی نشست امنیتی مونیخ پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «مناقشه برجام در نشست مونیخ » مردم سالاری در ادامه افزود: نشست امنیتی مونیخ به محلی برای رویارویی اروپا و آمریکا در موضوعات مختلف تبدیل شده است. واشنگتن که در نشست ورشو نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند؛ می‌خواهد برجام را به چالش بکشد. از دیدگاه اتحادیه اروپا برهم خوردن برجام و لغو این توافق، تاثیرات امنیتی منفی به دنبال دارد و در عین حال اعتبار دیپلماسی اروپا را به شدت زیر سؤال می‌برد.

 روزنامه  فرهیختگان در صفحه نخست خود برای بررسی تاثیرات FATF  به گفت‌و گو با سید یاسر جبرائیلی  کارشناس سیاسی پرداخت و در تیتر یک خود آورد: «راستی آزمایی تاثیر اقتصادی FATF » جبرائیلی مدعی شد: هیچ درخواستی از طرف چین، روسیه و عراق برای پیوستن ایران به پالرمو و CFT مطرح نشده، قیمت گوشت هم به FATF ربط دارد یا به سوءمدیریت داخلی؟

کد خبر 367871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.