۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
شهری متفاوت رقم بزنیم

اصفهان به عنوان شهری خلاق در نظر گرفته شده و این خلاقیت باید در همه ارکان و سطوح آن از جمله در نحوه اداره شهر، اطلاع رسانی و تبلیغات و حتی در رفتار شهروندان محرز باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضور شهروندان در فرآیندهای یک شهر، حیاتی و از جمله ضرورت‌های یک شهر خلاق شناخته می‌شود در این راستا برگزاری طرحی با عنوان ایده‌کاپ در شهر اصفهان در نظر گرفته شده است؛ طرح "ایده کاپ‌" در بدنه مدیریت جدید شهری با عناوین، اهداف و راهبردهای متفاوت و در راستای مولفه‌های شهر خلاق تعریف شده است که در این راستا تا کنون چهار ایده کاپ برگزار شده که می‌توان به ایده‌کاپ‌های شهر، دانش آموز شهر، محوریت درآمدهای شهری و دختران خلاق اشاره کرد؛ ایده‌کاپ پنجم نیز به پیشنهاد اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان و با موضوع رسانه برگزار می‌شود.

رسانه‌ها در شهر همانند آینه‌ای هستند که در ارتباط با شهروندان، مسائل و مشکلات آنان و منطقه محل سکونتشان را برای مسئولان شهری منعکس کرده تا مدیران راهکارهایی برای حل آن بیابند؛ البته نحوه انعکاس و چگونگی بیان مسائل اهمیت بسیاری داشته به طوری که اهالی و اندیشورزان رسانه ای با ارائه ایده‌ها و طرح‌های خود در بیان بهتر و متفاوت مسائل شهری نقش کلیدی دارند.

اهالی رسانه بازوهای کمکی برای پیشبرد مسائل شهری هستند

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: این اداره به جز ماموریت های اصلی خود، برای برگزاری رویدادهای رسانه ای در مناسبتهای مختلف نیز برنامه ریزی کرده است؛ سلسله دوره‌های آموزشی کارگاه‌های روزنامه‌نگاری شهری، نمایشگاه عکس شهروندی در هفته فرهنگی اصفهان و نمایشگاه عکس پرچم برای عکاسان خبری و ایده کاپ رسانه از جمله این رویدادهاست؛ پیشنهاد برگزاری "ایده کاپ رسانه" در سلسله نشست‌های خبری سه شنبه با رسانه‌ها، به وسیله اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان به مدیر مرکز مدیریت خلاقیت‌ها و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه جزئی از صنایع خلاق است ادامه می‌دهد: ایده‌کاپ‌های برگزار شده در حوزه صنایع خلاق است و رسانه نیز از جمله صنایع خلاق محسوب می شود، بنابراین ضرورت داشته تا ایده‌کاپی در این زمینه برگزار شود؛ در این ایده‌کاپ نه تنها اخبار مکتوب بلکه تبلیغات شهری، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال نیز به عنوان یک رسانه درنظر گرفته می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: اهالی رسانه و شهروندان با ارائه ایده خود بیان می‌دارند که چطور می‌توان از ابزار رسانه برای توسعه گردشگری شهری، توسعه اقتصاد شهری و توسعه برندشهری استفاده کرد. 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با اشاره به محورهای در نظر گرفته شده این ایده کاپ اضافه می‌کند: استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال در توسعه اقتصاد شهری، توسعه گردشگری شهری و رویدادهای فرهنگی، بسترهای تبلیغات جدید محیطی در سطح شهر همچنین تقویت برند شهری با استفاده از ابزارهای رسانه ای از جمله محورهای ایده کاپ پنجم با موضوع رسانه است.

حجتی تصریح می‌کند: شفافیت در مدیریت شهری و پاسخگویی مسئولان نیز از جمله محورهای مطرح شده است که ایده پردازان با ارائه ایده یا طرح خود در فرآیند شفافیت در بدنه مدیریت شهری و پاسخگویی بهتر مسئولان سهیم و کمک کننده خواهند بود؛ از دیگر محورها تولید محتوای خلاقانه برای شهر خلاق است؛ ایده پردازان باید محتوایی تولید کرده که ابزار آن رسانه است تا به تقویت و توسعه محورهای مطرح شده کمک کند.

وی می‌گوید: اهالی رسانه به دلیل دارا بودن دانش و سواد رسانه ای برای شرکت در این ایده کاپ دعوت شده‌اند تا طرح‌ها و ایده‌های خود را مطرح کنند، زیرا اصحاب رسانه تنها پوشش دهنده یک سری از رویدادهای شهری برای تهیه خبر نبوده، بلکه همفکر و هم اندیش ما در تقویت مدیریت شهری محسوب می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: شهروندان نیز که رسانه ای نبوده، اما اطلاعات کافی در حوزه رسانه دارند، می توانند ایده‌های خود را در قالب حوزه‌های مورد نظر مطرح کنند؛ ایده‌ها تا پنجم اسفندماه باید در سایت event box مرکز مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ثبت شود تا داوری آن به وسیله اداره کل ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان و افراد با تجربه رسانه‌ای انجام شود.

وی اضافه می‌کند: نهم اسفندماه طرح ها و ایده‌های برتر در محل برگزاری ایده کاپ رسانه واقع در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و به وسیله ایده پردازان مطرح شده تا کاربرد و قابلیت اجرایی آن بررسی و در صورت امکان در برنامه‌های مدیریت شهری استفاده شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: ایده های مطرح شده در صورت پذیرش به نام ایده پردازان ثبت شده و ضمانت اجرایی نیز برای آن در نظرگرفته می‌شود تا در صورت کاربرد به مرحله اجرا برسد؛ برای افراد رسانه‌ای که در این ایده‌کاپ شرکت کنند ضمانت‌های تشویقی در نظر گرفته می‌شود؛ علاوه بر اهالی رسانه، شهروندان نیز می‌توانند ایده های خود را در قالب رسانه و در راستای محورهای مورد نظر مطرح کنند.

شهروندان در کنار اهالی رسانه در ایده کاپ شرکت کنند

محمدحسین قورچانی، مدیر مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان نیز با اشاره به اهمیت حوزه رسانه در مشارکت‌جویی شهروندان می‌گوید: رسانه در ترغیب و آگاهی بخشی به شهروندان نقش اساسی داشته و یکی از رکن‌های جامعه مدنی است در این راستا ایده‌کاپ پنجم با موضوع رسانه و با همکاری اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

وی تصریح می‌کند: با توجه به نگرش نقادانه و موشکافانه اهالی رسانه نسبت به مسائل شهری قطعا آنان پیشنهادات و ایده های متفاوتی در این حوزه داشته که می‌تواند به بهبود فرآیندهای شهری کمک کند؛ در ایده کاپ پنجم، اصحاب رسانه ایده‌های خود را در مورد بسترهای جدید تبلیغات محیطی در شهر و در سه حوزه اصلی تقویت برند شهری، شفافیت در مدیریت شهری و توسعه شهری مطرح می‌کنند.

مدیر مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: دریافت پیشنهادات، درخواست‌ها و انتقادات شهروندان آگاه در حوزه رسانه و استفاده از این بسترهای خلاقانه نیز موجب توسعه اقتصاد شهری، تقویت برند شهری و شفافیت در مدیریت شهری می‌شود.

نگاه مثبتی به شفاف سازی در راس هرم مدیریت شهری وجود دارد

یکی از محورهای راهبردی و موثر در حل مسائل شهری، شفاف سازی و ارائه ایده‌هایی برای پاسخگویی بهتر مسئولان شهری است.

علیرضا گلچین فر، دبیر اجرایی ایده کاپ در این باره می گوید: شعار شهردار اصفهان شفافیت در بدنه مدیریت شهری بوده و این نگاه مثبت در راس مدیریت شهری وجود داشته و اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است.

وی می افزاید: محور استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه ای دیجیتال نیز به همین دلیل برای ایده کاپ رسانه در نظر گرفته شده است تا با ارائه ایده ها و طرح ها، شفافیت در بدنه شهرداری محقق شود؛ ایده کاپ ها از جمله ایده کاپ پنجم با موضوع رسانه در دو بخش برگزار می شود؛ بخش اول دریافت ایده‌ها و بخش دوم دریافت طرح‌ها است

دبیر اجرایی ایده کاپ ادامه می‌دهد: این ایده کاپ به درخواست همکاران در رسانه‌های شهری برگزار می‌شود و انتظار می رود آنان و سایر افراد رسانه‌ای در فرآیند برگزاری این ایده کاپ و تولید محتوای خلاقانه نقش موثری داشته باشند؛ ایده‌ها و طرح‌ها براساس محورهای ایده کاپ مطرح و با همکاری اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان اجرا می شود؛ این ایده کاپ چهار محور اصلی دارد.

گلچین‌فر خاطرنشان می‌کند: یکی از این محورها با عنوان بسترهای جدید تبلیغات محیطی در شهر عنوان می شود؛ افرادی که در حوزه تبلیغات فعال بوده اند، فضاهای تبلیغاتی جدیدی را در حوزه شهر کار و ایده‌های خلاقانه خود را در این حوزه ارائه دهند؛ تابلوهای تبلیغاتی ثابت در سطح شهر از جمله تبلیغات شناخته شده برای شهروندان هستند اما امروزه فضاهای تبلیغاتی در دنیا کاملا متفاوت از بیلبوردها است و بیلبوردها تنها بخش کوچکی از فضای تبلیغاتی شهر محسوب می شود؛ بنابراین با به کارگیری تکنولوژی جدید و روش های خلاقانه، امکان ایجاد تبلیغات محیطی متفاوتی در سطح شهر وجود دارد که موجب درآمدزایی مدیریت شهری و شرکت فعال شهروندان می‌شود.

وی با اشاره به نقش کلیدی استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال در دنیای امروزی می‌گوید: استفاده از این رسانه‌ها در توسعه اقتصاد شهری، تقویت برند شهری، شفافیت در مدیریت شهری و پاسخگو کردن مسئولان از جمله محورهای ایده کاپ پنجم با رسانه است،  این در حالی است که هم اکنون بیشتر شبکه‌های اجتماعی جنبه اطلاع رسانی دارند در این راستا با توجه به فراگیری شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال و استفاده شهروندان از آنها می‌تواند برای تقویت حوزه های مذکور مورد توجه قرار گیرد.

دبیر اجرایی ایده کاپ با اشاره به اینکه در این ایده‌کاپ بر خلاف ایده کاپ‌های قبلی، علاوه بر محورهای اصلی بخش جنبی  نیز در نظر گرفته شده است می افزاید: تولید محتوای خلاقانه برای شهر بخش جنبی این ایده کاپ است؛ این محتوای خلاقانه شامل عکس، نوشته، نقاشی یا اینفوگرافی بوده و در صورت حضور فعال، نمایشگاهی از این محتوای خلاقانه در حاشیه این ایده کاپ برگزار می شود.

وی می‌گوید: اجرای ایده‌ها و طرح‌ها در قالب محور تبلیغات محیطی بر عهده شهرداری است، اما همه رسانه‌ها، اعم از شهری و غیر شهری با استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال در توسعه شهر موثر هستند و می‌توانند از بستر ایجاد شده برای نیل به اهداف خود و بهبود عملکرد مدیریت شهری استفاده کنند.

کد خبر 367764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.