سایه محکومیت و استعفا بر سر شوراهای شهر کشور

در هفته‌ای که شوراها مصوبات کمتری را در دستور کار خود خود قرار داده بودند، حواشی محکومیت یکی از اعضای شورای شهر تهران و استعفای دسته جمعی شورای یکی از شهرهای سمنان حاشیه‌های داغ‌تر از متن خبرهای شوراهای شهر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان دستگیری‌ها و محاکمه‌های زنجیره‌ای اعضای شوراهای شهر در هفته‌ای که گذشت وارد مرحله تازه‌ای شده و با شکایت محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران به جرم توهین و نشر اکاذیب به شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد.

این حکم به دلیل گفت‌وگوی میرلوحی با یکی از خبرگزاری‌ها در مردادماه امسال صادر شده که در این مصاحبه گفته بود "شهرداری را با ۵۲ هزار میلیارد بدهی تحویل دادند، پرداخت‌های سال آخر دوران قالیباف همگی خاص بوده است، مدیریت شهری گذشته با اقداماتی همچون کمک به احزاب، مداحان، مسجدها در امور کشور دخالت می‌کردند."

گفتنی است حکم میرلوحی به صورت غیابی صادر شده و ظرف ۲۰ روز قابل تجدیدنظر خواهی است.

استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای شهر شهمیرزاد

دیگر حاشیه این هفته، مربوط به استعفای دسته جمعی اعضای شورای اسلامی شهر شهمیرزاد استان سمنان بود؛ دلیل این اقدام اعتراض به برخی رویه‌ها و درخواست‌هایی اعلام شده که تا امروز جامه عمل پوشانده نشده است.

هرچند استعفای اعضای شورای اسلامی شهمیرزاد هنوز قطعی نیست اما آن‌ها تهدید کرده‌اند اگر به خواسته‌هایشان درخصوص طرح جامع، حریم شهر و سایر موارد توجه نشود استعفای خود را قطعی می‌کنند.

تهران؛ تصویب طرح ساماندهی مشاغل سیار و دستفروشان

شورای اسلامی شهر تهران "طرح ساماندهی مشاغل سیار و دست‌فروشان" را بررسی کرد که در نهایت یک فوریت این طرح بحث برانگیز با کسب رای اکثریت اعضا به تصویب شورای شهر رسید.

موافقان طرح، ساماندهی دستفروشان و وانت‌بارها، انضباط بخشی و کسب درآمد پایدار برای شهرداری و اتخاذ راهکار درخصوص مشاغل جدید شهری را از مزیت‌های این طرح دانسته و مخالفان نیز دلیل مخالفت خود را امکان تبدیل شدن پیاده روها به سرقفلی دستفروشان عنوان کرده و مشاغل سیار را از بعد حقوقی و قانونی فاقد جایگاه دانستند بنابراین به عقیده آنان شورای شهر نباید مصوبه‌ای داشته باشد که در راستای آن دستفروشی یک شغل تعریف شود.

درنهایت با رای اعضای شورای شهر مقرر شد شهرداری در فضاهای عمومی اجازه فعالیت به دستفروشان به شرط فروش کالای ایرانی را بدهد.

همچنین حضور نماینده نیروی انتظامی و شرکت سرمایه گذاری شهرداری در ترکیب کمیته برنامه ریزی طرح ساماندهی تصویب و عضویت نماینده کمیسیون حمل و نقل از این کمیته حذف شد.

شیراز؛ تصویب اولویت‌های شهرسازی در برنامه پنج ساله

در نشست کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز، ساماندهی باغ‌های قصردشت به عنوان اولویت برنامه پنج ساله توسعه شهر شیراز بررسی و مقرر شد به دلیل آنکه شهرداری ۲۲۸هکتار از باغ‌های قصردشت را تملک کرده و در توسعه و حفظ آن‌ها دچار مشکل است، هدف را بر تملک باغ‌ها نگذاشته و به توسعه و حفظ باغ‌ها توجه کند.

همچنین هر سال ۱۰ هکتار از این باغ‌ها تملک می‌شود تا ظرف مدت پنج سال باغ‌ها از ۲۲۸هکتار وضع موجود به ۲۷۸هکتار افزایش یابد که متعلق به مردم و شهرداری است.

افزایش ۵/۸ درصدی سطح فضاهای شهری به‌طور سالانه تا پایان برنامه پنج ساله، ساماندهی محور زندیه با مساحت ۱۲ هزار هکتار، افزایش تحقق پذیری کاربری‌های خدماتی در بحث طرح تفضیلی و بهبود اجرای دقیق ماده ۱۰۱ قانون زمین‌های شهری توسط شهرداری از دیگر مواردی بود که در این کمیسیون مورد تاکید قرار گرفت.

کرج؛ تفویض بخشی از اختیارات شهردار به مدیران شهرداری

اعضای شورای اسلامی شهر کرج در صد و بیست و پنجمین جلسه رسمی خود با لایحه تفویض بخشی از اختیارات حقوقی شهردار به مدیران مناطق و مدیران عامل سازمان های تابعه مدیریت شهری در جهت تسریع در انجام امور حقوقی و قضایی و پاسخگویی به موقع و با عنایت به گستردگی وظایف شهرداری و تنوع امور محوله موافقت کردند.

همچنین لایحه پرداخت ریالی حق درجات به پرسنل آتش نشانی و همچنین پرداخت حق الزحمه آموزش به مربیان و نیروهای عملیاتی سازمان آتش نشانی شهرداری کرج به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد.

این لایحه به دلیل کمبود منابع انسانی متخصص در سیستم اداری و نیز نبود کارشناس باتجربه و متعهد در خارج از مجموعه سازمان آتش نشانی و برای بهره‌برداری از توان تخصصی پرسنل عملیاتی در خارج از شیفت کاری و با هدف تصویب مبالغی تحت عنوان حق الزحمه به آتش‌نشانان به صحن شورای شهر آمده بود.

کرمانشاه؛ شورای شهر همچنان ۱۱ نفره می‌ماند

پس از اعلام عبور جمعیت کرمانشاه از یک میلیون نفر و پیوستن این شهر به لیست کلانشهرهای کشور، صحبت هایی مطرح شد که تعداد اعضای اصلی شورای اسلامی این شهر باید به ۱۳ نفر افزایش پیدا کند.

در این خصوص معاونت امور شهری استانداری کرمانشاه، ملاک تعداد اعضای شورای شهر را انتخابات دانسته و اعلام کرد تا پایان دور پنجم شورای شهر، اعضا ثابت خواهد ماند و افزایش اعضای اصلی شورا در دور بعد اعمال می‌شود.

کد خبر 367689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.