تصمیمات سیاسی نقش پررنگی در تعیین نرخ ارز بازی می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور اصفهان با بیان اینکه در ایران و بسیاری از کشور های نفت خیز عرضه کننده اصلی ارز دولت‌ها هستند،گفت: بازار ارز در کشور ما عمیق نیست و نرخ ارز در چنین شرایطی نمی تواند تنها ناشی از عوامل بنیادین اقتصادی باشد، لذا تصمیمات سیاسی نقش پر رنگی در تعیین نرخ ارز بازی می کند.

عبدالعلی منصف، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تغییرات نرخ ارز بر طلا نیز اثرگذار است، زیرا قیمت‌گذاری طلا در بازارهای جهانی بر مبنای ارز جهانی یعنی دلار صورت می پذیرد. همچنین کاهش قیمت دلار باعث می شود، ارزش بورس بالاتر رود.

این استاد دانشگاه افزود: با کاهش ارزش پول ملی و یا رکود در بازار ارز (عرضه و تقاضا) مردم برای حفظ ارزش پول خود به بازارهای جایگزین مانند بورس روی می‌آورند. از طرفی همین افراد زمانی که شاهد افت در بازار بورس باشند، برای انگیزه‌هایی مانند کسب سود یا حفظ ارزش پول خود و جلوگیری از ضرر به بازار طلا و ارز وارد می شوند.

منصف با تاکید بر اینکه قیمت طلا و دلار به هم مرتبط است،‌ کاهش نیافتن قیمت طلا به نسبت کاهش قیمت ارز در کشور را این طور توضیح داد: سکه مثل دلار نیست که دولت نقش اساسی در آن داشته باشد زیرا عرضه کننده اصلی سکه دولت نیست.

وی اضافه کرد: به علاوه چون بازار سکه عمیق، واقعی و رقابتی نیست، عوامل ذی نفوذ تاثیر بیشتری در آن دارند البته این بازارها به‌رغم مرتبط بودن به یکدیگر از هم جدا هستند و عوامل متعددی بر عرضه و تقاضای آنها تاثیر دارد.

این کارشناس اقتصادی تحریم‌ را از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار و اقتصاد کشور دانست و گفت: تحریم‌ که یک متغیر متاثر از تصمیمات سیاسی است و به نحوه مدیریت حکومت‌ها برمی گردد، منجر به کاهش صادرات نفت و در نتیجه آن کاهش ارزآوری، افت عرضه آن به بازار کشور و تغیرات نرخ ارز شده است.

منصف خاطرنشان کرد: بازار در اقتصاد چند بعدی است و نمی توان آن را فقط از یک منظر تحلیل و بررسی کرد.

در ایران بازار عمیق ارزی نداریم

این استاد اقتصاد در دانشگاه پیام نور اصفهان گفت: دولت بزرگ‌ترین و قدرتمندترین عرضه‌کننده ارز در ایران است و به این جهت توانایی بالایی در تغییر قیمت ارز دارد.

وی درباره نوسانات نرخ ارز، اظهار کرد: بازار متشکل از دو طرف عرضه و تقاضا است بنابراین بدیهی است که تغییرات هر دو طرف به هر دلیلی باعث تغییر قیمت ارز می شود.

منصف افزود: از طرفی بعضی از افراد نیز متقاضی فروش ارز هستند؛ مانند کسانی که قیمت ارز را آنقدر بالا می بینند که برای کسب سود تصمیم به فروش می گیرند یا افرادی که صادرات انجام دادند و حالا برای تبدیل ارز حاصل از صادرات خود به پول ملی تصمیم به فروش ارز می گیرند.

وی با بیان اینکه نقش مجموع عوامل ذکر شده به اندازه دولت نیست، افزود: همه این عوامل در نوسانات ارز موثر است، اما دولت بزرگ‌ترین و قدرتمندترین عرضه کننده ارز در ایران است و به این جهت توانایی بالایی در تغییر قیمت ارز دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در ایران بازار عمیق ارزی نداریم، اضافه کرد: بازار عمیق یعنی بازاری که نرخ و قیمت تعیین شده در آن بازار ناشی از ساز و کارهای اقتصادی و به عبارتی تعامل نیروی های اقتصادی است یا اینکه وزن عوامل اقتصادی در شکل‌گیری قیمت مورد نظر، نقش تعیین‌کننده زیادی دارد. در ایران درصد بالایی از عرضه ارز به بازار توسط دولت انجام می‌شود، ارزآوری کشور نیز به میزان صادرات و آن هم به تصمیمات سیاسی بستگی دارد.

کد خبر 367591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.