تیر سمور سنگی به سنگ خورد/عمل لقاح مصنوعی "کیجا" ناکام ماند!

یک سمور سنگی به دام افتاد، چشم سیستان تر شد، لایحه حمایت از حیوانات را پیگیری خواهند کرد؛ جزئیات را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید.

یک قلاده سمور سنگی که در چند شب پیاپی برای شکار پرندگان اهلی روستاییان به خانه آن‌ها دستبرد میزد، درنهایت در لانه مرغ‌های یک خانه روستایی گرفتار شد.

شهرام احمدی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: در اقدامی فرهنگی و زیست‌محیطی، یک قلاده سمور سنگی که طی چند شب برای شکار پرندگان و مرغ‌های اهلی روستای برنجگان در حاشیه منطقه حفاظت شده هلن وارد می‌شد، در لانه مرغ‌های یکی از منازل محلی گرفتار و توسط یکی از دوستداران محیط زیست، صحیح و سالم به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کیار تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه این قلاده سمور توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست پس از اطمینان از سلامت کامل در منطقه حفاظت شده هلن رهاسازی شد، تصریح کرد: هدف از رهاسازی گونه‌های حیات‌وحش در زیستگاه‌های اصلی آن‌ها حفظ تنوع زیستی آن مناطق است و مردم  در صورت مشاهده گونه های حیات وحش در نزدیکی مناطق مسکونی به اداره محیط زیست اطلاع داده و از نزدیک شدن به حیوانات خودداری کنند.

توزیع نیم تن علوفه در منطقه حفاظت شده "درمیان سربیشه"

خاشی مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان "درمیان" از توزیع نیم تن علوفه برای وحوش در منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه خبر داد.

وی با اشاره به فصل سرما ریزش برف و مراتع یخ زده، گفت: وقتی حیوانات در این شرایط با کمبود علوفه رو به رو می شوند برای تامین غذا به به سمت اراضی کشاورزی، باغ ها و حتی منازل مسکونی نیز هجوم می آورند، بر همین اساس برای جلوگیری از خسارت وحوش به اراضی کشاورزی توزیع علوفه در منطقه  انجام شد. محیط بانان شهرستان در حالت آماده باش هستند تا در صورت ادامه بارش برف و  سرما توزیع علوفه در منطقه ادامه داشته باشد.

چشم های سیستان تر شد...

مهدی سراوانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل گفت: به یمن ورود آب به هامون چشم های سیستان تر شد.

وی با اعلام این خبر افزود: در خصوص مدیریت آب تالاب به مشارکت همه ی اقشار مردم نیازمندیم زیرا  نقش تالاب در مهار سیلاب ها و مقابله با کانون ریز گردها و نقش پرندگان تالابی در مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی بسیار پر اهمیت است بر همین اساس کارکردهای مختلف تالاب و نقش و اهمیت  آن  در زندگی مردم منطقه بر کسی پوشیده نیست و بدون مشارکت جوامع محلی  و مردم، حفظ تالاب  امکان پذیر نخواهد بود.

سراوانی اظهار کرد: آنچه باعث به هم خوردن توازن منابع آبی و تغییرات اقلیمی شده است به خاطر  بهره وری بیش از ظرفیت طبیعت توسط انسان هاست و بیشتر علل تغییر اقلیم به خاطر  فعالیت های انسانیست تا عوامل طبیعی.  سیاست های نادرست کشاورزی بیشترین آسیب را به محیط زیست ما وارد کرده است.

مشاهده یک گربه شنی در اردکان

یک قلاده گربه شنی به طور مستقیم در منطقه حفاظت شده سیاه کوه این شهرستان مشاهده شد.

مامور یگان حفاظت محیط زیست اردکان مستقر در پناهگاه حیات وحش سیاه کوه این شهرستان  به طور مستقیم یک قلاده گربه شنی مشاهده کردند.

گربه شنی یکی از هشت گربه سان وحشی ایران است که سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی به ویژه تپه زارهای ماسه‌ای دارد و از نظر جثه از گربه اهلی کوچک ‌تر و کف دست و پای این گونه جانوری به دلیل رفت و آمد در شن با مو پوشانده شده است.

پارک ملی سیاه کوه از بکرترین پارک‌های ملی کشور به شمار می‌رود و زیستگاه ده‌ ها گونه نادر جانوری و گیاهی و از جمله ناشناخته ‌ترین مناطق حفاظت شده دنیا است.

آب شیرین کن ها یکی از عوامل آلاینده دریاها هستند

ضیاء الدین الماسی مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آب شیرین کن‌ها یکی از عوامل اصلی آلاینده دریا هستند، اظهار کرد: برخی از آب شیرین کن ها به صورت اسمز معکوس کار می‌کنند، به این صورت که آبی که شیرین می‌کنند تلخابه یا شورابه‌ای دارد که به عنوان آب برگشتی همراه با مواد شیمیایی و شورتر از آب دریا است.

وی افزود: شدت آلایندگی به میزان خطرناک بودن آلاینده‌ها و اینکه در چه محیطی ریخته می‌شوند و چه چیزی در معرض این آلودگی‌ها قرار می‌گیرد، بستگی دارد، اگر این آلاینده‌ها در محیط ساحلی تخلیه شوند و حجم و شوری آب زیاد باشد، محیط های ساحلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علی رغم آلودگی‌های موجود در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه، فولاد و سیمان از این صنایع استفاده می‌کنیم، چراکه برای توسعه کشور به این صنایع نیاز داریم، اما باید گفت که هر توسعه‌ای نیازمند ارزیابی اثرات زیست محیطی است.

عمل لقاح مصنوعی "کیجا" ناکام ماند

ایمان معماریان در دامپزشک پارک طبیعی پردیسان و باغ ارم در رابطه با ناکام ماندن لقاح مصنوعی کیجا پلنگ ماده ایرانی اظهار کرد: هر بار که بخواهیم لقاح مصنوعی بر روی کیجا انجام دهیم باید علایم بالینی آن را کنترل کنیم.

معماریان گفت: به دلیل آماده نبودن پلنگ ماده ایرانی، انجام عمل لقاح بر روی این حیوان به ۲۰ روز آینده موکول شد و این کار پس از انجام معاینات مجدد صورت خواهد گرفت.

تعداد محیط بانان تا پنج سال آینده ۲ برابر می‌شود

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در راستای حفظ محیط زیست کشور و انتقال آن به نسل‌های آینده تا کنون 123 نفر از محیط بانان شهید شده‌اند، گفت: بر اساس دستورالعمل مصوب شده تعداد محیط بانان تا پنج سال آینده دو برابر می‌شود.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی تصریح کرد: چارت سازمانی کلی ما در حال حاضر ۷۸۰۰ نفر است که ۵۰ درصد آن را محیط بان‌ها تشکیل داده‌اند. این محیط بانان در ۱۱ درصد اراضی ملی کشور که جزو مناطق چهارگانه هستند در حال فعالیتند.

یک قطعه فلامینگو در شمال غرب گلستان به طبیعت بازگشت

یک قطعه فلامینگو در حاشیه تالاب بین المللی گمیشان در شمال غربی استان گلستان پس از تیمار و بازتوانی در طبیعت رها شد.  این فلامینگو که پس از یکماه تیمار قابلیت پرواز و زندگی در زیستگاه طبیعی را بدست آورده بود و به کمک محیط بان این شهرستان به دامان طبیعت بازگشت.

کاهش حشرات و خطر ویرانی طبیعت

گروهی از کارشناسان محیط زیست در مطالعه‌ای تازه هشدار دادند که کاهش تعداد حشرات، خطر از بین رفتن طبیعت را به همراه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت قابل توجهی از حشرات جهان در مسیر انقراض قرار گرفته‌اند که این امر می‌تواند خطر فروپاشی اکوسیستم‌های طبیعت را به دنبال داشته باشد.

بر اساس این مطالعات بیش از ۴۰ درصد از گونه‌های حشرات در حال از بین رفتن هستند و یک سوم دیگر نیز در معرض خطر قرار دارند.به گفته کارشناسان سرعت انقراض این گونه‌های جانوری نسبت به پستانداران، پرندگان و خزندگان هشت برابر بیشتر است. همچنین بنا بر بررسی‌های اخیر، زمین در آغاز ششمین انقراض بزرگ قرار دارد و طبق ارزیابی‌های آماری، تعداد قابل توجهی از حیوانات عظیم‌الجثه از بین رفته‌اند و دستیابی سریع‌تر به این آمار به این دلیل است که مطالعه روی این گونه‌های جانوری بزرگ‌تر به مراتب آسان‌تر است. با این حال باید گفت که حشرات نیز از گونه‌های جانوری با تنوع زیاد هستند و وجود این جانوران برای عملکرد مطلوب تمامی اکوسیستم‌ها و تأمین مواد غذایی دیگر گونه‌های جانوری اهمیت دارد.

انقراض قهوه در جهان بر اثر تغییرات اقلیمی

قهوه محصول طبیعت و در نتیجه به تغییرات آب و هوایی و شرایط زیست محیطی حساس است. به گفته کارشناسان استرالیایی انواع درختهای قهوه در دنیا به دلیل تغییرات آب و هوایی و کاهش وسعت جنگل ها به دلیل قطع بی رویه درختان تا سال ۲۰۸۰ میلادی از بین خواهد رفت. .

براساس مطالعات جدید پژوهشگران در جنگل های قاره آفریقا از سیرالئون گرفته تا ماداگاسکار درختان وحشی قهوه در خطر انقراض هستند؛ از بین  ۱۲۴ گونه قهوه در جهان ، حدود ۷۵ نوع وحشی قهوه بر اثر گرم شدن زمین ، نابودی جنگل ها به دلیل قطع بی رویه درختان ، شیوع بیماری ها و رشد گیاهان مضر در خطر آسیب پذیری و انقراض قرار دارد. حدود ۱۳ نوع  در مرز نابودی کامل ، ۴۰ نوع در حال نابودی و ۲۲ نوع دیگر آسیب پذیر شده اند.

رها سازی تعدادی گونه نادر سمندر در طبیعت اندیمشک

سعید عیدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک گفت: تعدادی گونه سمندر در چشمه های منطقه الوار گرمسیری (حاجی باریکاب) توسط کارشناسان این اداره،  مشارکت دوستداران محیط زیست در طبیعت رها شدند.

 وی با اشاره به اینکه آب چشمه زیستگاه این گونه با استفاده از دستگاه پورتابل سنجش آب از لحاظ کیفیت توسط تیم کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت، افزود: این اقدام در راستای جلوگیری از انقراض و تقویت زیستگاه های این جانور نادر انجام شد.

عیدی تصریح کرد : برخی از انجمن های محیط زیست با همکاری این اداره در راستای حفظ گونه های جانوری از جمله سمندر لرستانی اقدام به اجرای برنامه مختلف و آگاهی بخشی عمومی کرده اند که جای تقدیر دارد.

سمندر امپراطور یا لرستانی یکی از گونه های در خطر انقراض بوده که زیستگاه آن محدود به شمال خوزستان و جنوب لرستان است.سمندر لرستانی در مناطقی از بقایای جنگل های بلوط حاوی آب های خنک زندگی می کند.

پیگیری لایحه حمایت از حیوانات

اصغر دانشیان معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت رسیدگی به لایحه حمایت از حیوانات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این لایحه از سال 94 به مجلس شورای اسلامی رفته اما هنوز پاسخی داده نشده است.

وی گفت: از زمان ریاست عیسی کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست، لایحه حمایت از حیوانات دوباره مطرح شد و مهرماه امسال نیز نامه‌ای از سوی وی به کمیسیون لوایح مجلس ارسال و موضوع برای چندمین بار مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطرح شدن موضوع مقرر شد که یک ماده الحاقی به قانون مجازات اسلامی توسط قوه قضاییه افزوده شود و همین لایحه که بحث بر سر مجازات آن است از سوی قوه قضاییه اعمال قانون شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست باید از طریق قوه قضاییه و کمیسیون لوایح مجلس شورای اسلامی موضوع لایحه حمایت از حیوانات را پیگیری کند، خاطرنشان کرد: به زودی لایحه حمایت از حیوانات را در مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

 تلاش برای ثبت ملی تالاب برم الوان بهمئی

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمداز تلاش و اقدامات برای ثبت برم الوان بعنوان نخستین تالاب ملی استان خبر داد.

جمشید عبدی پور با تاکید براینکه تا کنون در استان تالابی ثبت نشده است گفت: محیط زیست استان تمام تلاش خود را برای ثبت ملی این موهب الهی بکار خواهند بست و بارایزنی های صورت گرفته امیدواریم که در آینده ای نزدیک  این برم به عنوان نخستین تالاب استان ثبت ملی شود.

کد خبر 367565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.