۶۲ طرح مشارکتی در مناطق ۱۵ گانه اصفهان در حال اجراست

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان از هدف‌گذاری درآمد ۱۳۴ میلیارد تومانی این سازمان بر اساس بودجه ۹۸ شهر اصفهان خبر داد و گفت: علاوه بر سازمان سرمایه‌گذاری مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان هم در سال آینده بر اساس بودجه باید از محل پروژه‌های مشارکتی، درآمدزایی داشته باشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهرام رییسی با بیان اینکه تا پایان دی ماه سال جاری ۲۱ قرارداد مشارکتی در شهرداری اصفهان نهایی شده است، اظهار کرد: این تعداد قرارداد با توجه به شرایط اقتصادی نسبتا دشواری که در آن به سر می‌بریم، بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری مشارکتی در شهر اصفهان به صورت سنتی در حوزه‌های مسکن و ساختمان انجام می‌گیرد، اما در این دوره، جهت‌گیری مدیریت شهری برای حرکت سرمایه گذاری‌ها به سمت سایر بخش‌ها مانند حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی بوده است.  

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پروژه مشارکتی شهرداری اصفهان در حوزه سینما در منطقه ۱۵ شهر به بهره برداری رسید، تصریح کرد: سینما بهمن در یکی از مناطقی که از سرانه‌های فرهنگی کمتری برخوردار بود، ساخته شد که شهرداری در این راستا یک فضای بلااستفاده را با مشارکت حوزه هنری به روش BOT (ساخت، بهره برداری، واگذاری) تبدیل به سینما کرد.

هزینه‌های نگهداری ایستگاه‌های دوچرخه از دوش شهرداری برداشته شد

وی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه های مشارکتی شهرداری در حوزه ورزش تبدیل یک زمین به چهار زمین ورزشی روباز در منطقه ۱۰ است، گفت: همچنین برخی از فضاهای سبز شهر اصفهان در تابستان اخیر به شدت نیازمند آب بود از همین رو شهرداری برای تامین آب مورد نیاز با مشارکت یک شرکت دانش بنیان در قالب BOO (ساخت، بهره برداری، مالکیت) تصفیه خانه پساب شمال شهر را راه اندازی کرد.

رییسی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح، تأمین آب مورد نیاز فضای سبز منطقه ۱۲ و دو و احتمالا در آینده منطقه هفت می‌تواند از طریق این تصفیه خانه و با پساب تصفیه شده انجام شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی ایستگاه‌های دوچرخه با واگذاری ۱۵ ایستگاه به بخش خصوصی از جمله طرح های مشارکتی شهرداری اصفهان در سال ۹۷ بوده است، تصریح کرد: پیش از این، شهرداری باید هزینه هایی را به شرکت های نگهداری پرداخت می کرد و دوچرخه ها هم کیفیت خوبی نداشت، اما اکنون با جلب مشارکت بخش خصوصی در این پروژه و واگذاری ایستگاه ها به بخش خصوصی، کیفیت دوچرخه ها افزایش یافته و نه تنها هزینه نگهداری ایستگاه‌ها از دوش شهرداری برداشته شده است بلکه درآمدی هرچند اندک برای شهرداری حاصل شده است.

راه اندازی سایت خورشیدی شهر اصفهان با مشارکت بخش خصوصی 

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در مورد راه اندازی سایت انرژی خورشیدی شهر اصفهان نیز افزود: سال ۹۴ تفاهم نامه ای برای تولید ۵۴۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی در شهر اصفهان منعقد، اما متأسفانه اجرایی نشد. از ابتدای سال جاری، شهرداری اصفهان پیگیر این موضوع بود چراکه طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری باید بخشی از برق مصرفی خود را از طریق سایت های خورشیدی تامین کند. بر همین اساس فهرستی از سرمایه گذاران علاقمند در این حوزه تهیه و جلسات متعددی با مرکز پژوهش های شورای شهر و معاونت خدمات شهری برگزار شد.

رییسی افزود: به دلیل نوسانات نرخ ارز در ۶ ماهه دوم سال جاری، این طرح توجیه پذیری خود را در کل کشور از دست داد چراکه این پنل ها وارداتی است و قیمت خرید تضمینی برق هم افزایش نیافته است. به همین دلیل برای اجرایی شدن طرح، در نهایت با همکاری سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری این طرح را در مقیاسی کوچک تر و توجیه پذیر، برنامه ریزی کردیم. در حال حاضر اقدامات مطالعاتی و فنی طرح سایت خورشیدی اصفهان انجام شده و به زودی اقدامات لازم برای فراخوان جذب سرمایه گذار انجام می شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان ادامه داد: با همکاری سازمان میادین سایتی برای این کار در نظر گفته شده که تا ۲ مگاوات انرژی از طریق پنل های خورشیدی تولید می کند و پنل ها از طریق سرمایه گذار تامین می شود.

وی در خصوص سرمایه گذاری های خارجی گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی خاص سبب کاهش سرمایه گذاری خارجی در ایران شده است، اما این سازمان با دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در ارتباط است و اگر درخواستی از سرمایه گذاران خارجی وارد شود، از طریق امور بین الملل شهرداری اصفهان پیگیری می کند.

ساخت هتل مجاور شهر رویاها با روش مشارکتی

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شهری اصفهان نیز به صورت سنتی وجود نداشته و بیشتر در بخش های مسکن و ساختمان بوده است، گفت: رویکرد ما ایجاد فرصت ها در عرصه های مرتبط با گردشگری شهری است. هرچند این اقدام به لحاظ ایجاد زیرساخت های نرم افزاری دشوار است، اما بخش گردشگری بسیار گسترده است و نمی توان آن را در هتل داری و رستوران داری محدود کرد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال جاری سیاست اتمام هتل های نیمه تمام را پیگیری کردیم، اظهار کرد: هتل جهان نما یکی از این فرصت ها بود که به حوزه معاونت مالی و اقتصادی شهرداری منتقل شد. در حال حاضر نیز ساخت هتل مجاور شهر رویاها به صورت مشارکتی در دست اقدام است. البته برخی مکان یابی ها درست نبوده و جذب سرمایه گذار برای آن دشوار است.  

رییسی ادامه داد: راه اندازی شهرک سلامت اصفهان به عنوان یکی از طرح های گردشگری سلامت در بعد ملی، پروژه ای است که با مشارکت بخش خصوصی و مدیریت شهری و با هدف رونق بخشی به گردشگری سلامت انجام شده است. زمین این طرح، آورده شهرداری اصفهان بوده و ساخت هم از سوی سرمایه گذار در حال انجام است.

سرمایه‌گریز بودن اصفهان درست نیست

وی در مورد تعبیر سرمایه گریزی شهر اصفهان، گفت: هر کس می‌تواند در حوزه های اقتصادی اظهارنظرهای مختلفی داشته باشد، اما هیچ وقت نمی‌توان نتیجه قطعی را از این اظهارنظرها برداشت کرد. در حوزه فرار سرمایه ها نیز فقط آمار و ارقام، اثبات کننده این ادعا است و نمی توان با حرف و بدون استناد به آمارهای رسمی، اظهارنظری در این مورد داشت.  

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه این سازمان کاملا برنامه محور است، افزود: برنامه مدیریت شهری برای سال ۹۸ تداوم برنامه سال ۹۷ در راستای برنامه شهردار اصفهان و مبتنی بر سند بودجه سال آینده است. بر اساس بودجه ۹۸ شهر اصفهان، سازمان سرمایه گذاری شهرداری ۱۳۴ میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد کرد. از سوی دیگر در بودجه سال آتی مناطق سهم بالایی در جذب سرمایه گذاری خواهند داشت و موظف خواهند بود که بخشی از درآمدها را از محل تعریف پروژه های مشارکتی حاصل کنند.

رییسی افزود: البته در حال حاضر در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان در مجموع ۶۲ پروژه با روش مشارکتی در حال اجرا است.

کد خبر 367531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.