آفریقا با خشکسالی مبارزه می‌کند

آفریقای جنوبی، برخلاف تصور عموم با فن‌آوری شیرین سازی آب بیگانه نیست و توان مقابله با خشکسالی را دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آفریقای جنوبی که در تصفیه‌خانه‌های آب خود از فن‌آوری اسمز معکوس استفاده می‌کند، در معادن خود نیز همین تکنولوژی را به کار برده و آب‌های آلوده شده توسط فعالیت‌های معدنی و حتی آب آشامیدنی خود معدن که اسیدیته می‌شود را قابل شرب می‌کند. اسمز معکوس یک فن‌آوری تصفیه آب است که از غشای نیمه معلق برای حذف یون‌ها، مولکول‌ها و تمامی ذرات بزرگ‌تر از مولکول‌های آب آشامیدنی بهره می‌برد.

بنابراین، آفریقای جنوبی در راه مبارزه با خشکسالی، تمامی گام‌های مؤثر را برداشته و اقدامات لازم را به سرانجام رسانده است. آفریقا در این زمینه دست به نصب تصفیه‌خانه‌های متعدد آب و تأسیس کارخانه‌های آب شیرین کن زده است که تأمین آب آشامیدنی شهرهای ساحلی مختلف آن در خلال خشکسالی بدین وسیله انجام می‌گیرد. برای مثال خلیج مسیل، شهر بندری واقع در یکی از کشورهای جنوبی آفریقا، دارای یک تصفیه‌خانه‌ (کارخانه آب شیرین کن) متوسط با توانایی تولید ۱۵ لیتر آب تمیز در روز است. هر چند در حال حاضر و به دلیل پر بودن ذخایر آب تمامی سدهای منطقه این کارخانه به طور موقت غیر فعال است ولی باز هم کارخانه مذکور برای کارآمد بودن نیاز به مراقبت دارد و حتی در صورت تولید نکردن آب، شهرداری هزینه‌های آن را تقبل می‌کند.

خلیج‌های  Knysna و Plettenberg نیز هر دو مجهز به کارخانه‌های آب شیرین ساز هستند البته این کارخانه در Knysna به دلیل هزینه‌های بالای عملیاتی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی این مسأله مشکلات چندانی پدید نمی‌آورد؛ چرا که در این منطقه آب کافی در منابع سنتی وجود دارد. خلیج Richards دارای کارخانه‌ای به ظرفیت تولید ۱۰ مگابیت آب پاک، در حال حاضر ۶ مگابیت تولیدی دارد که این میزان قابل افزایش است.

علاوه بر این، دولت همواره دستورالعمل‌های صرفه جویی در مصرف آب در محل‌های کسب و کار و سازمانی ارائه می‌دهد و همواره کارمندان را تشویق به صرفه جویی هم در محیط کار و هم در منازل شخصی می‌کند. در طول سال‌های اخیر، آفریقا موفق به ذخیره آب به میزان کافی شده است که این منابع ذخیره‌ای می‌تواند در مواقع خشکسالی مفید واقع شود. فرهنگ استفاده بهینه از آب نیز در میان شهروندان و ساکنان آن به درستی در حال جا افتادن است و این کشور سالیانه شاهد همکاری های بسیار میان مردم و دولت در راستای مبارزه با خشکسالی بوده است.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 367529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.