لزوم افزایش سهمیه قیر رایگان روستاهای غرب استان

نماینده شورای روستایی چادگان و فریدن گفت: بسیاری از جاده‌های روستایی غرب استان ۳ سال پیش آماده و زیرسازی شده اما با افزایش تورم، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که بهتر است بنیادمسکن سهمیه قیر این روستاها را افزایش دهد.

کوروش استکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: متاسفانه برخی مسئولان استانی پاسخ اعضای شوراهای شهرستانی و روستایی را نمی‌دهند در حالی که این افراد تنها نمایندگانی هستند که بدون رانت و نظارت استصوابی بالا آمده‌اند.

وی با بیان اینکه بحث اینترنتی شدن تقاضاها چیزی جز ضرر برای روستاییان نداشته است، افزود: انتظار نداشته باشید یک پیرزن یا پیرمرد روستایی به اینترنت وارد شود و در سرشماری آمار نفوس و مسکن شرکت کند در حالی که هزینه و ارزش افزوده‌ای که به دهیاری روستاها اختصاص می‌یابد بر اساس سرانه جمعیت روستاهاست.

استکی با اشاره به داخل طرح بودن برخی اراضی ملی روستاها تصریح کرد: این موضوع بیشتر در شهرستان‌های غرب استان دیده می‌شود که افراد متقاضی ساخت مسکونی با مزاحمت منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها روبرو می‌شوند و حتی کارشان به دستگاه قضایی هم می‌رسد.

نماینده شورای روستایی چادگان و فریدن با بیان اینکه تفکیک اراضی به عهده دهیاری‌ها و تایید دفتر فنی بنیاد مسکن است، افزود: با توجه اینکه در زمان تدوین طرح هادی، شوراها و دهیاران شهرستان‌ها اجازه اظهارنظر ندارند، آشنایی نداشتن طراح و نقشه‌بردار به موقعیت روستا در این طرح‌ها کاملا مشهود است و لازم است این نقیصه برطرف شود.

استکی با اشاره به لزوم توجه به روستاهای با خانوار کمتر گفت: انتظار داریم طرح هادی شامل حال روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم بشود چرا که بیشتر روستاهای غرب استان به دلیل عشایرنشین بودن زیر ۲۰ خانوار هستند.

نباید بین شهرستان‌ها تبعیضی قائل شد

وی اختصاص قیر رایگان به شهرستان‌های غرب استان توسط بنیادمسکن را ضروری دانست و افزود: بسیاری از جاده‌های روستایی ۳ سال پیش آماده و زیرسازی شده اما با افزایش قیمت و تورم، در حال حاضر این روستاها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

استکی توجه یکسان به همه روستاها را خواستار شد و اظهار کرد: نباید بین روستاهای غرب و شرق در موضوع اختصاص قیر یا دیگر موضوعات تفاوتی قائل شد اما بعضا دیده می‌شود به همه شهرستان‌ها با یک چشم نگاه نمی‌شود.

نماینده شورای روستایی چادگان و فریدن با اشاره به اینکه متولی اصلی روستاها بنیاد مسکن است، تصریح کرد: برخی روستاها با خودیاری و مشارکت مردم زیرسازی و جدول شده و دهیار روستا بودجه فرهنگی خود را برای زیرسازی هزینه کرده که دهیاری‌ها با وجود بودجه اندک حود به نوعی وظایف بنیادمسکن را هم انجام می‌دهند!

استکی با تاکید بر اینکه بنیادمسکن و شوراها دو نهاد مردمی هستند، افزود: در موضوع مقاوم‌سازی روستاییان علاقمند به این امر هستند اما بانک‌ها برای اعطای وام‌های مصوب هیچ همکاری نمی‌کنند، مگر یک روستا چند کارمند دارد که برای ضامن شدن کسر اقساط بیاورند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت در موضوع  بوم‌گردی گفت: بهتر است بنیادمسکن زیرساختی ایجاد کند تا بروکراسی‌ فرآیندهای موجود را کم کند و با تفویض اختیارات بیشتر به حل مشکلات کمک کند.

نماینده شورای روستایی چادگان و فریدن فعالیت‌های عمرانی روستاهای غرب استان را به دلیل شرایط آب‌وهوایی زمان‌بر دانست و اظهار کرد: عملیات اجرایی بسیاری از طرح‌ها بیشتر از دو سال به صورت نیمه‌کاره و معلق می‌ماند و بعد از این زمان سال آینده باید هزینه مجددی برای اصلاحات همان طرح انجام شود و اگر بنیاد مسکن سهمیه قیر رایگان غرب استان را افزایش دهد از هزینه کردن مجدد برای طرح‌ها جلوگیری می‌شود.

استکی در انتقاد به سازمان عمران چادگان گفت: این سازمان با مدیران غیربومی تا به حال هیچ سودی غیر از ضرر برای غرب استان نداشته است و افراد غیربومی در آن کار مثبت چندانی برای منطقه انجام نداده‌اند.

کد خبر 367525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.