سالمندان توانایی یادگیری مهارت جدید را دارند

یک متخصص طب سالمندی گفت: سالمندان برای یادگیری موضوعات جدید به زمان بیشتری نیاز دارند و این امر به هیچ‌وجه بدان معنا نیست که سالمند نمی‌تواند مهارت جدیدی یاد بگیرد.

راحله علیمرادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خانواده‌ها و سالمندان گمان می‌کنند اختلال حافظه بخشی از پروسه نرمال سالمندی است که به واسطه پیر شدن و سالمندی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در دوران سالمندی نباید اختلال حافظه‌ای که منجر به اختلال در زندگی روزمره یک سالمند شود داشته باشیم، افزود: ممکن است به واسطه پروسه نرمال سالمندی تغییرات شناختی برای همه افراد صورت بگیرد که در دوران سالمندی پروسه پردازش اطلاعات کند می‌شود.

این متخصص طب سالمندی با تاکید بر اینکه سالمندان برای یادگیری موضوعات جدید به زمان بیشتری نیاز دارند، تصریح کرد: این امر به هیچ‌وجه بدان معنا نیست که سالمند نمی‌تواند مهارت جدیدی یاد بگیرد یا اینکه نمی‌تواند مطالب را به یاد آورد تنها ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما هم می‌تواند یاد بگیرد هم می‌تواند به یاد بیاورد.

وی پرداختن به مسائل جزئی در سالمندان را کمتر دانست و اظهار کرد: سالمندان بیشتر به کلیات رویدادها و یادگیری‌ها توجه می‌کنند و در جزییات اینکه یک اتفاق در چه زمان و مکانی رخ داده یا کدام جمله‌ را چه شخصی گفته ممکن است دچار اختلال شوند.

علیمرادزاده با اشاره به وجود انواع مختلف توجه و تمرکز، گفت: یکی از انواع تمرکز این است که در یک زمان واحد بتوانیم چند کار را مدیریت کنیم و توجه‌مان را به آنها تقسیم کنیم که این امر در دوران سالمندی به عنوان بخشی از پروسه سالمندی مختل می‌شود.

افزایش خطاهای حافظه در سالمندی

این متخصص طب سالمندی در توصیه به سالمندان برای یادگیری جدید اظهار کرد: توصیه ما این است که اگر یک فرد سالمند قرار است مهارت جدیدی یاد بگیرد در محیطی باشد که حواس پرتی برایش ایجاد نشود و زمان بیشتری را به فرد سالمند بدهیم و مطمئن باشیم که می‌تواند مهارت جدیدی یاد بگیرد.

وی با تاکید بر افزایش خطاهای حافظه در دوران سالمندی تصریح کرد: یکی از خطاهای حافظه، ناپایداری آن است برای مثال شاید شما یادتان نباشد که هفته پیش در این زمان چه غذایی خورده‌اید که این خود بخشی از خطاهای حافظه است.

وی با بیان اینکه به مرور زمان موضوعات غیرمهم از ذهن ما پاک می‌شود، افزود: این خود یک مکانیزم دفاعی است و برای اینکه مغز از اطلاعات اضافه پر نشود اطلاعات اضافی که برای ما چندان مهم نیست از ذهن پاک می‌شود که این کاملا طبیعی است در حالی که شاید همه ما یا سالمندان فکر کنیم دچار فراموشی شده‌ایم.

علیمرادزاده یکی دیگر از خطاهای حافظه را نبود تمرکز یا حواس‌پرتی دانست و تصریح کرد: در بسیاری اوقات ممکن است وسایل را جا بگذاریم که این ناشی از عدم توجه شما به آن موضوع است و معطوف شدن توجه شما به مسائل غیرضروری باعث شده به دلیل عدم تمرکز وسایل خود را جا بگذارید و این بدان معنی است که باید بر تمرکز خود بیشتر کار کنید.

خطاهای حافظه در دوران سالمندی زیاد می‌شود

 وی فراموشی‌کاری‌های اینچنینی را به علت کاهش تمرکز دانست و گفت: خطاهای حافظه در دوران سالمندی زیاد می‌شود و برای افزایش تمرکز باید سالمندان فعالیت‌های ذهنی بیشتری انجام دهند.

این متخصص طب سالمندی در خصوص فعالیت‌های لازم برای سالمندان اظهار کرد: حل جدول، انجام پازل‌ها و جورچین‌ها راهکار خوبی است و اگر سطح تحصیلات فرد بالاتر باشد حل جداول سودوکو و اعداد کمک کننده است.

علیمرادزاده یکی دیگر از خطاهای حافظه را نسبت دادن اشتباه یک موضوع به یک فرد دانست و تصریح کرد: علت این است که وقتی مطلبی را می‌خواهیم یاد بگیریم تنها کلیات آن برای ما مهم است و به جزییات نمی پردازیم مثلا یک جمله‌ای را از یک فردی می‌شنوید اما یادتان می‌رود که این جمله را چه کسی گفته و آن را به اشتباه به دیگری نسبت می‌دهید و این در سرقت‌های ادبی ناخواسته مهم است که فرد یک جمله از کسی یا کتابی شنیده و به دلیل فراموشی جزییات کتاب یا نام شخص را فراموش کرده و در واقع در اینجا یک سرقت ادبی ناخواسته اتفاق می‌افتد.

وی "بلاکینگ" یا " نوک زبانم است " را یکی دیگر از خطاهای حافظه دانست و افزود: در بسیاری موارد شخصی را می‌شناسید نسبت و شغل او را هم می‌دانید اما نام او را به یاد نمی‌آورید علت این ماجرا به دو دلیل است اول اینکه در زمان یادگیری مطلب جدید همزمان چند موضوع دیگر را هم وارد حافظه کرده‌اید و زمانی که می‌خواهید آنها را بازیابی کنید اطلاعات دیگر تداخل پیدا می‌کند و مانع به یاد آوردن مطلب اصلی می‌شود.

سالمندان یک مهارت جدید یاد بگیرند

وی با در خصوص علت دوم این امر گفت: دلیل دیگر بار هیجانی است و بخاطر بار هیجانی، موضوعات و مفاهیم دیگر کنار هم می‌آیند و باعث می‌شود که آن اسم را به خاطر نیاورید و این موضوع بخشی از خطاهای سالمندی است که در دوران سالمندی شیوع بیشتری دارد.

علیمرادزاده در خصوص چگونگی کاهش این خطاها در دوران سالمندی تصریح کرد: برای بالا بردن توجه و تمرکز باید آموزش‌ها و بازی‌های لازم به سالمندان آموزش داده شود و اگر قرار است سالمندان مهارت جدیدی را یاد بگیرند بهتر است در کنار کسی این کار انجام شود که صبور باشد و به آنها فرصت بیشتری بدهد تا بتوانند مهارت جدید را یاد بگیرند و اگر در مرحله اول یاد نگرفتند، نگویند که شما دیگر نمی‌توانید یاد بگیرید.

وی در خصوص مهارت‌های جدیدی که سالمندان می‌توانند یاد بگیرند، گفت: با توجه به سطح تحصیلات و سطح فرهنگ سالمندان باید با آنها متفاوت رفتار کرد مهارت‌های ساده‌ای مانند پخت یک غذای جدید برای خانم‌ها و کار با چوب یا گچ برای آقایان قطعا مفید است که موردنظر ما خلق یک اثر هنری سطح بالا نیست تنها سعی برای یادگیری یک مهارت جدید یا حتی انجام یک کار جدید مانند نان خریدن است.

کتابخوانی برای سالمندان مفید است

این متخصص طب سالمندی فعالیت‌های ذهنی یا فیزیکی را برای سالمندان ضروری دانست و تصریح کرد: بهتر است کار با برخی وسایل را یاد بگیرند برای مثال در تشخیص مسیرها از نقشه استفاده کنند یا کتاب بخوانند یا حتی یادگیری زبان دوم را در برنامه خود بگنجانند.

وی با بیان اینکه یادگیری مهارت‌ها در هر سنی برای داشتن سالمندی لازم است، گفت: تمرکز در فعالیت‌های ذهنی به آنها افراد می‌کند و کتاب خواندن در هر سنی مفید است و در دوران سالمندی هم سالمندان را از تنهایی که بزرگترین مشکل آنهاست درمی‌آورد.

علیمرادزاده با تاکید بر تاثیرات مهم کتابخوانی بر سالمندان افزود: سالمندان بهتر است برای نوه‌هایشان کتاب کودک بخرند چرا که این نوع کتاب‌ها به دلیل سادگی و خط درشت راحت‌تر است و خواندن این کتاب برای نوه‌ها در افزایش کارایی ذهنی آنها بسیار موثر است.

کد خبر 367524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.