کشف فرمول جدید برای بازسازی سلول‌های مغزی!

محققان آمریکایی به تازگی ترکیب دارویی جدید کشف کرده‌اند که قادر است عملکرد مغز افرادی را که دچار سکته مغزی، آسیب‌های مغزی و بیماری‌هایی نظیر آلزایمر شده‌اند، بازسازی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا با استفاده از ترکیب مولکولی ساده، نورون‌های جدید تولید کردند. آن‌ها با ترکیب چهار مولکول کوچک، توانستند سلول‌های گلیال مغز را به نورون‌های عملکردی تبدیل کنند. سلول‌های گلیال نقش محافظت از نورون‌ها ( سلول‌های مسئول عملکردهای ذهنی مغز) را بر عهده دارند.

خبر خوب اینکه نورون‌های تغییر یافته در محیط آزمایشگاهی بیش از هفت ماه دوام یافتند و عملکردی مشابه سلول‌های طبیعی مغز از خود نشان دادند. این نورون ها با هم شبکه تشکیل دادند و توانستند توسط سیگنال‌های شیمیایی و الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به گفته محققان زمانی که بافت‌های مغز افراد دچار آسیب می‌شود، نورون‌ها بازسازی نمی‌شوند، اما سلول‌های گلیال که در اطراف بافت آسیب دیده مغز تجمع می‌یابند، می‌توانند پس از آسیب مغز، تکثیر شوند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا معتقد هستند که بهترین راه برای بازیابی و ترمیم عملکردهای عصبی از دست رفته این است که توسط  سلول‌های گلیال نزدیک به نورون‌های مرده، نورون‌های جدیدی ایجاد شود.

محققان آمریکایی صدها آزمایش انجام دادند تا اینکه یک فرمول موثر برای بازسازی سلول‌های مغزی کشف کردند. آن‌ها با استفاده از چهار مولکول، چهار گذرگاه سیگنال دهی بحرانی را در سلول‌های آستروسیت ایجاد کردند. آستروسیت‌ها، سلول‌های گلیال ویژه‌ای هستند که فراوانی آن‌ها تقریبا ۱۰ برابر نورون‌های سیستم اعصاب مرکزی است و می‌توانند به طور موثر و تا حدود ۷۰ درصد به نورون‌های عملکردی مغز تبدیل شوند.

پروفسور گونگ چن، استاد بیولوژی دانشگاه پنسیلوانیا در این مورد می‌گوید: "مزیت اصلی روش برنامه‌ریزی شیمیایی این است که یک قرص حاوی مولکول‌های کوچک می‌تواند به طور گسترده‌ای در سراسر جهان و حتی در مناطق روستایی که در آن‌ها سیستم‌های پیشرفته بیمارستانی وجود ندارد، توزیع شود."

طبق بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا، تزریق چهار داروی جدید در بدن موش‌های بالغ باعث افزایش نسل سلول‌های مغزی جدید در بخش هیپوکامپوس مغز آنها شد که این منطقه نقش مهمی در شکل گیری حافظه بر عهده دارد. گفتنی است فرمول چهار داروی جدید در آینده به کمک بیمارانی خواهد آمد که عملکرد نورون‌های خود را در اثر آسیب مغزی و بیماری‌هایی مانند آلزایمر از دست داده‌اند.